Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Wednesday, September 24, 2008

Kali Ini Habislah Utusan Malaysia


Malam tadi aku dijemput untuk menghadiri satu majlis yang telah dirancang awal lagi, sebelum Teresa dibebaskan dari ISA (sebut akta zalim) dalam salah satu kempen Support, Sympathy and Solidarity terhadap Teresa, Raja Petra, lima pemimpin Hindraf dan tahanan-tahanan ISA yang lain.

Tugas aku ialah untuk memastikan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Gerakbudaya Enterprise, REFSA dan Pakatan Baju Rakyat turut serta dalam menjual barang-barang jualan membantah ISA. Semua hadir dan peragakan barang masing-masing. Cuma mereka lewat sikit. Terpaksa aku menjadi lipas kudung ke sana-sini. Semua boss mereka hadir; Syed Ibrahim (GMI) dan dibantu Fadiah, Pak Chong (Gerakbudaya) dan Kechik (Pakatan Baju Rakyat).

Terpegun orang melihat designer t-shirts yang Kechik bawa dan ada yang borong ratusan ringgit.

Dewan penuh yang dianggarkan kehadiran lebih kurang dua ribu orang.

Panel yang hadir ialah Syed Ibrahim (GMI), Prof Ramasamy (DAP), Lim Guan Eng (Ketua Menteri Pulau Pinang), Marina Abdullah (isteri Raja Petra), Tunku Aziz (moderator), Teresa Kok (exco Negeri Selangor), Sivanesan (exco Kerajaan Negeri perak), Khali Samad (ahli Parlimen Shah Alam) dan Nurul Izzah Anwar (ahli parlimen Lembah Pantai). Aku mencuri-curi mendengar ucapan dari ahli panel.

Bantai Utusan Malaysia

Semasa giliran Teresa Kok berucap, beliau memetik muka hadapan Utusan Malaysia yang
melaporkan soalan yang diajukan salah seorang wartawan semasa sidang media Teresa dibebaskan 19 September lepas.

Aku berada di sebelah wartawan tersebut (kalau tak silap dari Star). Beliau bertanyakan mengenai makanan yang diberikan kepada Teresa.

Teresa menjawab, makanan seperti makanan anjing iaitu nasi, kuah sesudu, telur rebus dan timun tua.

Bagi Teresa, Utusan Malaysia yang menggembar-gemburkan kenyataan tersebut selain daripada mesej penahanan beliau dan penggunaan akta kuno yang disalahgunakan itu tidak diutarakan.

Utusan Malaysia dengan jelas cuba mengalihkan perhatian rakyat mengenai zalimnya ISA yang dapat menahan sesiapa sahaja dengan tidak perlu dibicara.

Justeru, Teresa dengan lantang berulang kali (dan aku rasa she is damn serious) bahawa beliau telah menyaman Utusan Malaysia, Khir Toyo dan penulis rencana Zaini. Dan percayalah, itu bukan cakap politik. Saman tersebut telah pun difailkan oleh peguamnya, Sankara Nair.

Saman Karpal Singh

Teringat aku salah satu sidang media mengenai laporan Utusan Malaysia yang sengaja disalah lapor semasa kempen pilihan raya kecil Permatang Pauh sehingga Karpal Singh terpaksa membuat laporan polis dan kemudiannya memfailkan saman RM30 juta.



Kerajaan Negeri boikot Utusan

Sivanesan selaku exco Kerajaan Negeri Perak telah menyatakan bahawa setiap jabatan di SUK Perak telah diarahkan berhenti melanggan akhbar Utusan Malaysia. Aku percaya Pulau Pinang dan Selangor pun begitu juga.

Oleh yang demikian, dengan penurunan jumlah jualan dan seterusnya saman yang berada dalam senarai, Utusan Malaysia kini berada dalam keadaan yang sungguh kritikal.

Aku tak dapat fikirkan bagaimana Kumpulan Utusan dapat membayar semua kos-kos tersebut sekiranya saman-saman tersebut dibicarakan dan didapati bersalah.

Sebelum ini, kalau tak silap aku, Irene Fernandez pernah memfailkan saman terhadap Utusan Malaysia dan menang.

Aku teringat sewaktu aku ditemuramah wartawan Utusan Malaysia semasa kempen pilihan raya umum. Aku sunguh berhati-hati menjawab soalan supaya tidak diputar-belitkan nanti.

Sebelum mengakhiri, aku cabar Utusan menyiarkan laporan penipuan SPR dan aku sanggup potong jari kalau Utusan siarkan.

Nasib baik juga Utusan tak siarkan. Kalau tidak, aku dah jadi seorang yang kudung sebelah jari.



Syed Ibrahim and I

Kak Marina and I

PS: Ramai pembantu kempen Seri Setia hadir di majlis tersebut dan bersalaman dengan aku. Rata-rata mereka faham prinsip aku dan akui perihal yag berlaku. Aku memberitahu mereka bahawa aku telah mengambil sikap tidak mahu mencampuri urusan dalaman Parti dan mereka semuanya faham.

Labels: , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com