Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Thursday, August 21, 2008

Seronok Kenali Syed Ahmad Jamal



Pada 21 Ogos 2008, aku mengambil kesempatan untuk hadiri sidang media sempena Pemeran Seni Solo Seniman Negara Datuk Syed Ahmad Jamal bertajuk "Pelukis dan Peristiwa."

Pameran solo ni adalah untuk meraikan perjalanan seni Syed Ahmad Jamal yang melangkaui lima dekad. Lukisan-lukisan yang dipamerkan sebagai respons terhadap peristiwa yang berlaku termasuk di peringkat global. Sebahagian dari lukisan tersebut termasuklah Duel In The Snow (1955), Mei 13 (1969), Sidang Roh (1970) dan Soal Palestin (1983).

Syed Ahmad Jamal bersama Duel In The Snow



Dalam sidang media itu, Syed Ahmad Jamal menceritakan bagaimana beliau meluahkan peristiwa yang dilaluinya melalui lukisan.

Beliau menghabiskan kira-kira setengah jam untuk menceritakan kisah hidupnya melalui lukisan yang dinamakan "80".

Syed Ahmad Jamal menerangkan zaman 1941 ketika beliau berada di Sekolah Inggeris SM II / Jepun serang Malaya


Sidang Roh

Aku berminat dengan lukisan Sidang Roh (1970) yang dihasilkan berdasarkan kepada sajak tulisan Kassim Ahmad di bawah tajuk yang sama. Sajak tersebut pernah menimbulkan kontroversi apabila Kassim Ahmad menggunakannya di dalam kempen pilihanraya yang disertai. Banyak media telah mentafsirkan sajak tersebut dengan pelbagai interpretasi.

Sajak "Sidang Roh" turut dipamerkan di sebelah lukisan


Aku mendapat tahu bahawa Syed Ahmad Jamal enggan menjual lukisan tersebut pada apa harga sekali pun. Lantas, aku pun bertanya alasannya.

Baginya, lukisan tersebut amat menyentuh jiwanya dan begitu bermakna. Ianya dihasilkan pada waktu itu dengan penuh emosi. Apabila membaca sajak itu sahaja, aku sudah dapat merasakan 'hantu'nya. Apatah pula apabila kita menghayatinya melalui lukisan !

Terdapat juga satu siri lukisan yang bertajuk 2.9.98, 14.4.99, 16.9.99, 19.9.99, 20.9.98.

Peristiwa pada 19 September 1999 ketika rakyat menyerahkan memorandum kepada DYMM Agong untuk campurtangan kes Anwar Ibrahim



Aku cuba mentelaah lukisan-lukisan tersebut dan aku tekaan aku betul apabila aku bertanya sendiri kepada Syed Ahmad Jamal. Tajuk-tajuk tersebut ialah tarikh mulanya reformasi dan sehingga Anwar Ibrahim mula dipenjarakan.

Berikut pula petikan rencana yang dipetik daripada buku "Syed Ahmad Jamal - Pelukis dan Peristiwa" oleh Raja Ahmad Amnullah:

Syed Ahmad Jamal had by then travelled abroad to receive his education in fine arts. In the United Kingdom, he met the legendary Indonesian artist, Affandi, It should be borne in mind that Affandi was a participant in the Indomesian revolutionary struggle for independence from the Dutch colonial masters. While in London, Syed Ahmad Jamal also met with the artist Saptoehudoeyo and Kartika Affandi who by then was a young bride of Sapto, Kartika and her father Affandi had come to London after a spell at the Tagore Institute in India. I remember Syed Ahmad Jamal telling me of the various encounters and engagements with these artists.

Secara umumnya, pameran ini diilhamkan oleh rasa tanggungjawab serta kepedulian sosial seorang seniman terhadap peristiwa-peristiwa yang berlaku di persekitarannya. Lukisan-lukisan yang dipamerkan dalam pameran ini dihasilkan di antara 1955-2008, suatu jangkamasa panjang dalam perjalanan seni satu-satunya Seniman Negara dalam bidang seni rupa.

Pameran ini dibuka pada umum dari 18 Ogos hingga 15 September 2008. Majlis peramiannyaakan diadakan pada 25 Ogos 2008 pada jam 3 petang oleh Pengerusi MAS, Tan Sri Dato Dr Mohd Munir bin Abdul Majid di RA Fine Arts, No 6, Jalan Aman, off Jalan Tun Razak, 55000 Kuala Lumpur.

Labels: ,

2 Comments:

At 10:31 am, Blogger Unknown said...

sangat meminati lukisan syed jamal tajuk sungai cincin..
menjadi inspirasi saya untuk berkarya..
dan sangat mengagumi syed jamal yang serba boleh..!

 
At 8:16 pm, Blogger jasonbob said...

cheap jordans
kevin durant shoes
curry shoes
kd13
golden goose francy
kyrie irving
supreme shirt
bape hoodie
cheap jordans
longchamp

 

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com