Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Friday, August 15, 2008

Kerajaan Baru Pastikan Pulau Pinang kekal Tapak Warisan




Kejayaan Pulau Pinang dipilih UNESCO sebagai tapak warisan adalah dari sumbangan rakyat negeri itu dalam memelihara bangunan bersejarah sejak dua kurun yang lalu serta kekayaan warisan budaya negara serta penganjuran aktiviti-aktiviti budaya dalam menarik pelancong datang melawat ke Pulau Pinang.

Tidak dinafikan juga sumbangan kerajaan negeri yang lalu di bawah pemerintahan Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) yang juga memainkan peranan penting. Namun, tanggungjawab kerajaan yang diambilalih (Parti Tindakan Demokratik) DAP melalui pilihan raya umum 12 lalu untuk mengekalkan pengiktirafan tersebut.

Menurut kenyataan UNESCO, terdapat dua anugerah bangunan yang tersenarai sebagai bangunan warisan iaitu Cong Huat See Mansion dan Persatuan Teow Chew (2006). Namun, pengiktirafan badan antarabangsa itu juga menyebut tokong Khoo Kong See sebagai tarikan plancong. Malah,terdapat lebih 12,000 banguan warisan yang terdapat di sekitar Georgetown dan pada waktu ini terdapat 500 buah rumahyang dibina sejak zaman penjajahan yang dikenalpasti terbiar dan tidak dibubahsuai. Georgetown dianugerah sebagai Tapak Warisan Dunia.

Kerajaan Pusat sejak 10 tahun lalu tidak memainkan peranan aktif dalam usaha tersebut dengan tidak memberikan peruntukan yang mencukupi. Menurut Rancangan Malaysia ke Sembilan, peruntukan yang disediakan hnaya merangkumi:

• RM40 juta untuk membaikpulih projek keretapi Bukit Bendera
• RM7 juta untuk Taman Kebun Bunga
• RM2 juta untuk Taman Relau
• RM6 juta bagi mencantikkan pusat penjaja di Batu Feringgi

Peruntukan-peruntukan tersebut tidak termasuk projek-projek lain yang tidak kurang penting. Kerajaan diperlihatkan banyak menumpukan kepada projek-projek di pusat pelancongan di Pulau Langkawi dan Melaka.

Namun, kerajaan negeri telah mengambil inisiaif sendiri dalam mempertingkatkan ekonomi melalui sector pelancongan.

Menurut exco Pelancongan Negeri Pulau Pinang yang baru dilantik, Law Heng Kiang, satu unit baru yang merupakan sebuah anak syarikat milik Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang akan diwujudkan bagi tujuan ini. Unit ini akan menjadi agensi tunggak dan akan melihat kepada semua aspek termasuk merancang, membangun, mempromosi, menyelenggara serta menyelaras produk-produk pelancongan di Pulau Pinang. Untuk jangka masa pendek Kerajaan Negeri menumpu kepada acara pelancongan di samping memperkukuhkan aktiviti promosi pelancongan di dalam dan luar negara.


“Dengan pelaksanaan projek-projek ini pasti akan terus menjadikan Pulau Pinang sebagai destinasi pelancongan pilihan seterusnya menjadi pembangunan sosial ekonomi negeri. Untuk memastikan objektif ini tercapai perkara berikutan akan diberi tumpuan,” jelas Heng Kiang dalam temuramahnya.

Tumpuan Kerajaan Pulau Pinang dalam Pembangunan Industri Pelancongan:

1. Membentuk rangka organisasi pelan tindakan pelancongan Negeri Pulau Pinang yang melibatkan pelbagai agensi kerajaan untuk merancang, menyelaras dan memantau pembangunan pelancongan Negeri Pulau Pinaang.

2. Memelihara dan menjaga persekitaran fizikal dan warisan yang merupakan produk pelancongan utama.

3. Menumpukan pembangunan pelancongan kepada empat zon utama iaitu zon warisan sejarah, zon pantai peranginan, zon pelancongan eko dan zon pelancongan agro.

4. Mengenal pasti produk dan pengurusan pelancongan terpilih untuk mendapatkan pengesahan dan pentauliahan antarabangsa seperti green flags international.

5. Mewujud dan menggalakkan photo quality management untuk pengurusan dan pembangunan produk pelancongan.

6. Membangun dan mempertingkatkan lagi produk pelancongan pantai dengan meningkatkan tahap kebersihan serta kualiti air marin dan memastikan kegunaan kemudahan sokongan pelancong di kawasan pantai sentiasa diselenggara dengan baik.

7. Membangun dan mempromosikan produk pelancongan warisan dengan menjadikan produk pelancongan warisan sebagai satu keunikan utama Negeri Pulau Pinang, menonjolkan kepentingan sejarah dan warisan seni bina Negeri Pulau Pinang melalui pemeliharaan bangunan-bangunan dan kawasan-kawasan warisan yang dikenalpasti dan menyediakan katalog komprehensif yang merekodkan bangunan-bangunan yang penting bersejarah dan bernilai warisan.

8. Membangun dan mempelbagaikan produk pelancongan eko dan agro dengan mengenal pasti kawasan-kawasan yang berpotensi dan mempromosi Negeri Pulau Pinang sebagai destinasi yang menawarkan produk eko dan agro pelancongan.

9. Mempromosikan Negeri Pulau Pinang sebagai destinasi yang menawarkan produk-produk pelbagai dan mengutamakan value for money.

10. Menyediakan kepentingan kraf tangan tradisional Negeri Pulau Pinang dengan menyediakan dokumentasi yang jelas dalam pelbagai bahasa.

11. Mempromosikan Negeri Pulau Pinang sebagai destinasi terpilih untuk mereka yang menyertai program Malaysia My Second Home (MM2H).

12. Mempertingkatkan kemudahan-kemudahan untuk accessbility secara langsung yang lebih baik melalui perhubungan udara laut dan darat ke Negeri Pulau Pinang.

13. Menjadikan Negeri Pulau Pinang sebagai world class tourism destination dengan memastikan semua kawasan tarikan pelancongan utama dengan lengkap dan kemudahan sokongan yang berkualiti sentiasa diselenggara dan mempunyai kemudahan yang cukup dan selesa, mewujudkan pusat informasi pelancongan Pulau Pinang, menaik taraf dan mengindahkan semua pintu masuk utama ke Negeri Pulau Pinang termasuk, feri, pelabuhan, Jambatan Pulau Pinang, Lapangan Terbang Antarabangsa, penyediaan kemudahan pengangkutan yang cekap dan akhir sekali penyediaan kemudahan penginapan yang mencukupi dan selesa dengan harga yang berpatutan.

Lebuh Aceh telah dipersetujui sebagai pusat pelancong yang menyediakan segala maklumat terhadap pelancong.

Pelaburan Industri Pelancongan



1. RM1.5 Juta untuk mengendalikan satu Cruise Way Rules di mana Pulau Pinang dikelilingi laut untuk melawat Sunset Cruise.
2. RM 80 juta untuk mengendalikan kereta kabel dari Telok Bahang naik ke Bukit Bendera dan di kawasan youth park naik ke Bukit Bendera.



Penerimaan Rakyat Kepada Kerajaan Baru

Rakyat dalam dan luar Negara mula menaruh keyakinan terhadap kerajaan baru ini dengan sambutan luar dugaan dalam aktiviti-aktiviti promosi pelacongan yang dianjurkan. Pelabur asing juga tidak ketinggalan dalam menabur kepercayaan kepada Pulau Pinang yang yakin kerajaan baru ini.

Pada 19 Julai lalu, Pulau Pinang menganjurkan Bon Odori. Aara tersebut Berjaya menarik sebanyak 50 ribu orang tempatan dan juga orang asing telah mengunjungi perayaan Bon Odori ini.

pada akhir bulan Julai, kerajaan Pulau Pinang akan menganjurkan perlumbaan perahu naga antarabangsa dimana acara ini akan dilancarkan di Empangan Telok Bahang dimana sebanyak 4,500 peserta yang kebanyakannya peserta luar Negara akan mengambil bahagian di Telok Bahang dalam perahu naga antarabangsa.

Pulau Pinang juga merancang untuk menganjurkan Penang Bridge International Marathon pada 16 November 2008. Tahun lalu, acara marathon itu Berjaya menarik 20 ribu peserta.

Heng Kiang juga optimis terhadap acara Pesta Pulau Pinang pada akhir tahun ini yang boleh menarik pelancong tempatan dan luar Negara.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com