Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Wednesday, July 23, 2008

Singgah ke USM Hadir Pameran Lukisan

Pada 22 Julai, aku mengambil time-off dari Dewan Undangan Negeri (DUN) yang membosankan untuk pergi melihat pameran lukisan di USM bertajuk 'Dari Kuala Kangsar ke…' . Aku menerima jemputan dari Pengarah RA Fine Arts, Raja Ahmad Aminullah (Pak Engku) yang memberitahu bahawa beliau akan mengadakan pameran lukisan dengan kerjasama Pusat Pengajian Seni, USM.

Sebetulnya, dalam perjalanan aku ke Pulau Pinang (20 Julai), aku singgah di Kuala Kangsar untuk melawat anak saudara aku, Amir Iskandar yang sedang belajar di Tingkatan 1, Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK). Kami makan tengahari bersama-sama, membeli barangan keperluan di The Store dan menemani aku memeriksa keadaan kereta sebelum menyambung perjalanan ke Pulau Pinang.

Menara jam lama, pemandangan tasik semulajadi, sungai Kangsar, bangunan kolonial lama memang menyayukan.

Sedih bila Amir menceritakan jadual hariannya bermula 5.30 pagi setiap hari dan tidur jam 10 malam. Amir nampak gembira kehadiran aku dan kami berborak, tak panjang tapi dapat setakat melepas rindu. Dia tanya juga keadaan keluarga di Petaling Jaya dan akan pulang bercuti semasa cuti penggal Ogos depan.

Tak sempat aku merakamkan beberapa gambar ketika kami di Kuala Kangsar kerana aku mengejar masa dan cuaca pada waktu itu hujan.

Pameran Lukisan Dari Kuala Kangsar ke…: Rakaman Memori Kuala Kangsar dalam Visual

Selepas berjaya menganjurkan pameran lukisan yang menukilkan beberapa pengalaman peribadi dalam lukisan visual, RA Fine Arts sekali lagi mengadakan pameran serupa, tetapi kali ini diadakan di bahagian utara semenanjung, Pulau Pinang.

Pameran bertajuk ‘Dari Kuala Kangsar ke…’ memperlihatkan sosok kreatif melalui karya seni dari mereka yang pernah berada di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK). Antaranya ialah DYMM Tuanku Jaafar ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman, Almarhum Sultan Idris Afifullah, YAM Raja Shah ‘Bugs’ Idris, Dato’ Mustapha Mahmud, Dato’ Mahsun Haji Taib, Hishamuddin Rais, Abdul Razak Ali, Sham Kamaruddin, Dzulkifly Mohd Zain, Kamal Zakaria, Shaharun Harun, Nik Ariff Nik Ahmad, Syed Bakar Syed Salim, Zainuddin Jamil, Kamal Mustaffa dan Zainol Abidin Ahmad Shariff.

Turut dipamerkan ialah hasil seni fotografi yang bernuansa artistik daripada Azli Jamil, Hasnul Hassan, Raja Ahmad Aminullah, (Prof) Zulfigar Yassin dan Munzir Fauzi.

Tarikan utama menjadi pilihan pengunjung ialah nilai-nilai sentimental yang ditinggalkan semasa persekolahan mereka di MCKK. Sudah tentu, pelanggan yang mendapat tarikan pameran ini ialah murid-murid tua, bekas pelajar, guru-guru dan juga perantau dari Kuala Kangsar yang menyanjung kehidupan mereka di bandar tersebut yang merupakan kampong halaman mereka.

Antara yang menarik ialah karya Syed Jaafar Syed Salim (kanan) yang juga merupakan pelukis tamu di mana pameran ini diadakan; Galeri Budaya Rekacipta dan Inovasi, Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang.

Syed Jaafar, bekas guru seni di MCKK memberitahu pada sidang media 22 Julai bahawa pengalamannya di Kuala Kangsar cukup manis dan Kuala Kangsar merupakan Bandar yang unik dari aspek social dan struktur pembangunannya.

Banjir pada tahun 1966 dinukilkan di dalam lukisannya, The Flood 1966. Karya-karya lain beliau mengenai Kuala Kangsar ialah A Beautiful Day, The Roll Call, Bukit Berapit, Malay College Teacher’s Qurters dan Kedai Pa’Kassim.



Selain itu, pameran itu juga turut memaparkan buku-buku yang ditulis oleh para alumni dan guru MCKK. Antaranya ialahIshak Haji Muhammad (Pak Sako) – ‘Anak Mat Lela Gila’, ‘Putra Gunung Tahan’, ‘Mustika Embun’, Sasterawan Negara Muhammad Haji Salleh – ‘Aksara Usia’, The Mind of The Malay Author’, Qasim Ahmad – ‘Eropah Moden: Arus Sosiopolitik dan Pemerintahan’, Rehman Rashid – ‘A Malaysian Journey’, Raja Ahmad Aminullah – ‘Menyarung Jiwa/Soulship’, Dato’ SirMahmud bin Mat – ‘Tinggal kenangan: The Memoirs of Dato’ Sir Mahmud bin Mat’, Mohd Nazari Ismail – ‘The Globalization Debate: A Case of Barking up The Wrong Tree’, Aznir Malek – ‘Fishing Foray: An Angler’s Travels in Malaysia’, M.Bakri Musa – ‘Seeing Malaysia My Way’, an Sri Abdullah Ahmad – ‘On The Record’, Dato amaruddin Jaafar- ‘Dr Burhanuddin al-Helmy’, dan Neil J.Ryan – ‘The Last Expatriate: Reminiscences of an Educationalist in Malaysia’.

Juga dipamerkan karya-karya bekas guru seperti Zainal Abidin bin Ahmad (Za’ba) – ‘Pelita Bahasa Penggal II’, Anthony Burgess – ‘The Malayan Trilogy’, Sharon Bakar dan (Allahyarham) Muzaffar Tate – ‘Projek Lebuhraya Utara-Selatan (The Anatomy of An Expressway)’.

Pameran ini dibuka pada umum dari 22 Julai hingga 22 Ogos 2008. Majlis perasmian serta pelancaran akan diadakan pada 6 Ogos 2008, jam 3 petang oleh Prof Tan Sri Dato’ Dzulkifli Abdul Razak, Naib Canselor USM. Kurator pameran ini ialah Zabas (Zainol Abidin bin Ahmad Shariff, bekas Pengarah Galeri Seni Petronas dan Galeri Bank Negara) manakala penasihat kuratorial ialah Syed Bakar Syed Salim.



Lukisan pilihan blog ini:

1. Celebration in Red oleh Mahsun Hj Taib
2. Omdurman Woman 2 oleh Kamal Mustaffa
3. Malay College Teacher's Qurters oleh Syed Bakar Syed Salim


Fotografi pilihan blog ini:

1. The Heart is a Lonely Hunter, 5/10 oleh Raja Ahmad Aminullah
2. KTM Berhad Headquarters oleh Hasnul Hassan
3. Fun oleh Azli Jamil



Buku pilihan blog ini:

1. Aksara Usia oleh Muhammad Haji Salleh
2. Anak Mat Lela Gila oleh Pak Sako
3. A Malaysian Journey oleh Rehman Rashid

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com