Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Wednesday, July 09, 2008

Pameran Lukisan Pemandangan Malaysia: Mantan Penjawat Awam Meriahkan Seni Lukisan

Bersama lukisan Bhanu Achan, Source Nature Series 32, watercolor on paper, 50cm x 65cm



Atas usaha RA Fine Arts di bawah pengarahnya, Raja Ahmad Aminullah, sembilan mantan penjawat awam bersatu dalam pameran lukisan yang bertemakan pemandangan Malaysia dan bermotifkan cat air.

Di kalangan mereka, ada yang pernah menjadi pendidik, pegawai polis dan pegawai tinggi perkhidmatan awam Negara. Tali yang menghubungkan mereka adalah kecintaan yang dalam pada dunia seni terutamanya lukisan. Apa sekalipun latar belakang pekerjaan mereka dalam perkhidmatan awam, yang nyaa adalah kesungguhan mereka dalam menghasilkan lukisan-lukisan itu. Malahan ada di antara mereka yang telah melukis selama lebih daripada 30 tahun.

Selain daripada pelukis Bhanu Achan, kesemua daripadanya sudahpun menempah nama dengan hasil-hasil lukisan meeka sebelum ini.

Hj Mohd Sani Md Dom, bekas Pegawai Perhubungan Awam mempersembahkan lukisn “Rumah Rakit”, “Rumah Rakit I (Kuala Lipis)” dan “Pantai Berserah” mengambil mood sungai dan laut sebagai pemandangan pilihannya di mana beliau banyak menghabiskan masa semasa lampau.

Sani Md Dom-Rumah Rakit II (Temerloh), 38cm x 54cm, 1003

Pelukis yang sememangnya sudah terkenal dalam lukisan cat air, Hj Mansor Ghazalli, mantan guru seni menukar pemerhatiannya daripada alam sekitar kepada senibina. Jambatan Sultan Abdul Jalil di Kuala Kangsar memberi beliau cabaran yang sungguh mengujakan. Beliau menggunakan garisan lukisan seminima mungkin

Sementara itu, Dato Haji Mahsun Hj Taib banyak memfokuskan kepada lukisan abstrak dan menamakan siri lukisannya itu “Lakshmi”.

Dr Wong Seng-Tong, mantan pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia pula menggunakan kepakarannya dalam menghayun kayu berus kepada lukisan- kayu tunjang, penyelak yang menyokong bagan nelayan di persisiran laut. Besama deruan angin, terasa lukisan Seng-Tong sungguh nyaman.
Dr Wong Seng Tong,A fisherman’s hut, watercolour, 56x76cm, 2008

Bagi Dato’ Tengku Alaudin Tengku Abdul Majid, subjeknya terus kepada pemandangan gigi sungai dan aktiviti kerbau bergelumang di dalam lumpur.

Daripada kebanyakan lukisan perhatian orang ramai ialah kepada lukisan daripada Dato’ Mohd Yusoff Jaafar yang menggunakan imaginasinya kepada lukisan. Motif lukisannya masih memfokus kepada daun-daunan yang digubah seperti lukisan batik.

Disebalik Rimbunan II (2008)
Artis: Dato' Hj Mohd Yusoff Jaafar
76cm x 56cm


Majlis perasmiannya diadakan pada 5 Julai yang lalu oleh seniman Negara, Datuk Syed Ahmad Jamal . Di dalam ucapannya, Syed Ahmad berkata bahawa lukisan-lukisan yang dipamerkan itu adalah sebagai gambaran kepada jiwa Negara.

“Ia adalah sebuah perasaan cinta terhadap negeri,” ucapnya.

Dari kiri: Datuk Syed Ahmad Jamal, Raja Ahmad Aminullah dan Tengku Ahmad Aminullah


Pameran Pemandangan Malaysia berlangsung dari 12 Jun hingga 11 Julai 2008 di No.6 Jalan Aman Off Jalan Tun Razak 55000 Kuala Lumpur.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com