Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Monday, July 21, 2008

Laporan Dari Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang 21 Julai 2008




TYT Pulau Pinang mahu Kerajaan Negeri Utamakan Bidang Pendidikan


Tuan Yang Terutama (TYT) Pulau Pinang, Tun Dr Abdul Rahman Abas menasihati Kerajaan baru Pulau Pinang di bawah Pakatan Rakyat menumpukan kepada bidang pendidikan sebagai keutamaan dalam pembangunan negeri.

Beliau berucap demikian ketika merasmikan Mesyuarat Pertama Penggal Yang Pertama Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang di Lebuh Light pagi ini.

Menurut beliau, dalam era ledakkan ilmu pengatahuan, pembangunan modal insan amat dititikberatkan dan anjakan minda serta pemikiran warga merupakan antara cabaran terbesar.

“Sekiranya kita ingin melangkah ke era ekonomi berpaksikan pengetahuan menjadi negeri maju dan kekal pada tahap tersebut, pembangunan modal insan harus diutamakan”, ucap Tuan Yang Terutama.

Beliau percaya tumpuan harus diberikan kepada golongan remaja dan belia yang merupakan golongan pelapis yang bakal menyumbang kepada pembangunan negeri. Tumpuan juga perlu diberikan kepada golongan remaja dan belia yang tidak dapat meneruskan persekolahan dengan memberikan mereka peluang untuk menambah kemahiran khususnya dalam bidang teknikal.

“Di sinilah peranan yang dapat dimainkan oleh institusi seperti Pusat Giat MARA, Institut Kemahiran Belia Negara dan Kolej-kolej Komuniti yang menawarkan peluang kepada mereka yang berminat dan berkeinginan untuk memajukan diri,” ucapnya lagi.

Sungguhpun pendidikan merupakan tanggungjawab Kerajaan Persekutuan, Tuan Yang Terutama berkata kerajaan Negeri juga tetap mempunyai peranan terutamanya dalam menyokong dan membantu pelbagai program pendidikan di peringkat pendidikan menengah, rendah dan pra-sekolah serta pembangunan sumber manusia di semua peringkat.

Selain daripada menyeru kerajaan Negeri meneruskan program pembinaan atau pembesaran pelbagai jenis sekolah oleh Kementerian Pelajaran atau Lembaga Pengurusan Sekolah, TYT juga berharap agar Kerajaan Negeri mengkaji bantuan kewangan bagi meningkatkan kualiti pendidikan sekolah-sekolah bantuan modal seperti Sekolah Agama Rakyat, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan dan Sekolah Missionary.

Pada masa yang sama, beliau juga berharap agar Kerajaan Negeri menarik lebih banyak sekolah antarabangsa bertapak di negeri ini.

Dalam ucapannya, TYT percaya melalui pimpinan Ketua Menteri baru, Tuan Lim Guan Eng, perlantikan Prof P.Ramasamy yang juga Ahli Parlimen Batu Kawan sebagai Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, negeri ini dapat mencerminkan keazaman kerajaan baru bagi memajukan sektor pendidikan.

Persidangan tersebut dimulakan dengan upacara penuh adat istiadat dengan memeriksa perbarisan yang disaksikan oleh ADUN-ADUN dan ahli-ahli parlimen dari Pulau Pinang. Persidangan ini akan berlangsung sehingga 24 Julai.



Pembangkang Gagal Pecah-belahkan Pakatan Rakyat Pulau Pinang

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Jaya, Datuk Sharif Shah Omar Shah gagal dalam percubaan memecah-belahkan ahli-ahli exco dalam Pakatan Rakyat dengan pertikaikan perlantikan Ketua Staf di Pejabat Ketua Menteri mengenai jawatan tersebut semasa menajwab soalan lisan persidangan Dewan Undangan Negeri hari ini.

Sharif memetik laporan akhbar yang melaporkan temuramah Jeff Ooi yang memberi kenyataan mengenai pembinaan jambatan kedua Pulau Pinang seolah-olah melangkaui kuasa Ketua Menteri.

Daripada soalan tambahan beliau, perlantikan tersebut tidak dibawa berbincang dan mendapat persetujuan daripada anggota- exco negeri.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng semasa menjawab soalan tersebut terus bertanyakan ke semua anggota exco pada masa yang sama di dalam dewan dan tiada sesiapa pun membangkang malah bersetuju dengan perlantikan tersebut.

Menurut Ketua Menteri, jawatan Ketua Staf kepada Ketua Menteri bertanggungjawab ke atas pengendalian dan penyelarasan tugas-tugas yang dijalankan, memberikan input berkaitan strategi dan dasar yang dapat merealisasikan wawasan kerajaan Negeri menjadi sebuah Bandaraya Antarabangsa menerusi sistem Keupayaan, Akauntabiliti dan Ketelusan (CAT).

Guan Eng juga memberitahu bahawa jawatan tersebut menjadi pemudahcara di antara beliau dan kumpulan-kumpulan pakar dalam bidang ekonomi, pelancongan, perubatan dan engkomputeran yang boleh membantu pembangunan ekonomi negeri.

Jeff Ooi yang juga Ahli Parlimen Jelutong berkhidmat secara sukarela tanpa menerima sebarang gaji atau ganjaran.

Guan Eng juga memperli Arif Shah yang sengaja melaga-lagakan ADUN dari Pakatan Rakyat dan menasihati Arif untuk membahaskan isu yang berdasarkan fakta.



CAT Menjadi Isu Hangat Persidangan ADUN Pulau Pinang

Konsep Keupayaan, Akauntabiliti dan Ketelusan (CAT) yang diperkenalkan oleh Kerajaan Negeri yang baru menjadi isu perdebatan di dalam persidangan DUN yang mula besidang pada 21 Julai 2008.

Ahli-ahli pembangkang DUN kebanyakannya membangkitkan konsep tersebut yang didakwa tidak difahami oleh anggota Adun kerajaan sendiri. Di antaranya ialah Datuk Arif Shah Omar Shah [BN- Seberang Jaya]. Soalan berkaitan dengan ini juga ditanya oleh ahli DUN Pakatan Rakyat sendiri iaitu dari Jagdeep Singh [DAP- Datok Keramat].

Jagdeep mempersoalkan usaha kerajaan negeri dalam mempromosikan konsep berkenaan dan keberkesanannya dalam membangunkan sector pelancongan.

Dalam menjawab soalan tersebut, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng memberitahu kecekapan atau keupayaan ahli pentadbir merupakan tunjang keberkesanan sesebuah kerajaan.
“Itulah sebabnya saya berkali-kali menegaskan bahawa kerajaan negeri berkehendakkan sati paradigm politik baru dengan memilih mereka yang paling berkelayakan tanpa mengira kaum, jantina, agama atau pun fahaman politik,” kata Ketua Menteri.

Guan Eng juga menambah dengan memberitahu konsep akauntabiliti yang penting demi memenuhi aspirasi dan budaya demokrasi manakala mahu memastikan sebuah kerajaan yang telus dan bersih supaya menjadi lebih makmur daripada kerajaan berasuah.

Konsep kemakmuran ini juga diharap dapat mengkikiskan tanggapan pihak tertentu bahawa pembangunan hanya terjamin sekiranya disusuli dengan rasuah.

“Ini membawa maksud Kerajaan Negeri tidak akan mengamalkan diskriminasi dalam menguruskan pemasalahan rakyat,” tambah Guan Eng.

Mengenai konsep daya saing, Guan Eng memberitahu di dalam konsep CAT, ia menjadi satu prinsip yang penting dan menyumbang secara langsung atau tidak langsung kepada factor penentu daya saing ekonomi sesebuah Negara iaitu prestasi ekonomi, kecekapan kerajaan, kecekapan perniagaan dan kelengkapan infrastruktur. Prinsip tersebut menurutnya bleh dilaksanakan melalui sostem penyampaian Kerajaan Negeri yang lebih cekap.

“Melalui CAT, Kerajaan Negeri dapat memantapkan kecekapan sistem penyampaian dengan menangani isu-isu yang dilihat oleh pelabur sebagai karenah birokrasi dan ketidaktelusan yang sering kali dikaitkan dengan integriti,” jelasnya lagi.

Tambhanya lagi, sistem penyampaian yang cekap akan meningkatkan daya saing dan mampu memberi keyakinan kepada pelabur untuk memilih Pulau Pinang berbanding dengan Negara-negara lain.

Guan Eng juga melaporkan sungguhpun prinsip CAT yang diamalkan masih baru, Kerajaan Negeri telah berjaya menarik banyak pelaburan ke negeri ini.

Dalam menjawab soalan yang sama, Guan Eng memberitahu bahaa jumlah pelaburan domestik dan asing yang diluluskan oleh MIDA bagi tempoh Januari hingga April 2008 bagi Pulau Pinang ialah RM4.8 bilion berbanding dengan keseluruhan tahun 2007 yang hanya berjumlah RM4.7 bilion.

Di dalam ucapan Perasmian Tuan Yang Terutama (TYT) Pulau Pinang, Tun Dr Abdul Rahman Abas juga menyatakan prinsip CAT yang mempercayai ianya menggalakkan kemasukan pelaburan tempatan dan asing serta mempergiatkan sektor pelancongan dan secara tidak langsung memberi kesan positif ke atas perkembangan ekonomi Pulau Pinang.


Labels: , , , ,

2 Comments:

At 1:51 pm, Blogger Butaseni@Wan Raja said...

This comment has been removed by the author.

 
At 1:53 pm, Blogger Butaseni@Wan Raja said...

baguslah bro,aku dalam bidang pendidikan di pulau pinang.boleh dapat fund tak?DAP boleh sponsor aku sambung master kat st martin london tak?hahahaha

 

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com