Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Thursday, December 27, 2007

‘ BEHIND THE WALL ‘...Pelancaran 27 Disember, 3pm


Tajuk Pameran : ‘ BEHIND THE WALL ‘
Tempat : Galeri Innovasi Dan RekaCipta , Pusat Seni , Universiti Sains Malaysia
( USM ) Pulau Pinang.
Tarikh : 15 Disember 2007 hingga 15 Januari 2008

Pameran Senilukis Artis STUDIO DI KALA JINGGA

Artis yang menyertai pameran:

Studio Dikala Jingga

1) Nurazmal @ Ali Md Yusoff, 29 tahun, pelukis dan bekerja sendiri,graduan UiTM



2) Zulkiflee Zainul Abidin, 29 tahun, pelukis dan bekerja sendiri,graduan UiTM

3) Haris Ahmad Hamsani, 31tahun , pelukis & pensyarah lukisan,graduan UiTM


4) Samsuddin Lappo, 30 tahun, pelukis & mengajar seni di Sekolah Menengah Tawau, Sabah, graduan UiTM

Artis Jemputan Studio Dikala Jingga

5) Shahrul Anuar Shaari, 30 tahun, pelukis & pensyarah seni di Fakulti Seni, USM, graduan UiTM

6) Mohd Khizal Mohd Saat, 30 tahun, pelukis & pensyarah seni di Fakulti Seni,USM, graduan UiTM

7) Nurhayati Md Yusoff, 33 tahun, pelukis dan bekerja sendiri, graduan Universiti Nebraska Lincon, U.S.A

8) Nizam Abdullah, 26 tahun, pengarca & pensyarah di Universiti Lim Kok Wing, graduan Universiti Kolej Lim Kok Wing

Latarbelakang Studio Dikala Jingga

Studio Dikala Jinggga ditubuhkan pada tahun 2000 oleh enam anak muda yang terdiri dari bekas graduan Sarjana Muda Seni Halus Uitm Shah Alam, yang membuat keputusan untuk menjadi artis dan memiliki studio seni sendiri.

Selain mahu berjaya dalam bidang ini, mereka percaya bergerak secara berkumpulan adalah lebih baik. Mereka aktif menghasilkan karya seni dalam pelbagai bentuk dan gaya antaranya catan, arca, installasi dan sebagainya.



Sebahagian daripada mereka tidak hanya aktif dalam senihalus tetapi juga dalam cabang seni yang lain seperti muzik,teater,puisi, persembahan seni dan juga aktiviti intelektual seperti forum dan diskusi.

Mereka juga begitu berminat dalam penyertaan dan penganjuran bengkel seni dan juga sedia mengadakan projek seni koloberasi bersama kumpulan atau komuniti seni dan juga mengadakan pameran berkumpulan.

Latarbelakang Pameran ’ Behind The Wall ’


Makna / Maksud ‘ Behind The Wall “ – Di Sebalik Dinding / Dibelakang Tembok

– merepresentasi sesuatu suara, bunyi, kejadian, yang berlaku disebalik dinding.
- DINDING secara simboliknya mewakili penghadang, pemisah , perantara dan juga batasan antara ruang bisu imajinasi dan kebisingan dunia nyata dan sebaliknya.

Fokus Pameran
- Secara keseluruhannya, pameran ini mahu membawa khalayak kepada ruang imajinasi kecil yang mewakili pemikiran dan amatan setiap pelukis tentang kenyataan kehidupan dalam masyarakat (Malaysia khususnya), baik dari sudut sosial, politik, keagamaan, kebudayaan dan sosio-ekonomi.

- Sebagai artis,kepekaan dan rasa tanggungjawab terhadap permasalahan dalam pembentukan masyarakat sezaman adalah menjadi keutamaan dalam penghasilan karya. Ia menjadi sesuatu yang perlu di beri tumpuan oleh artis (Karyawan) dalam menyedarkan dan mendidik selain dapat menbangun jati diri
Matlamat Pameran

- Mahu mewujudkan kesedaran tentang fungsi karya seni (lukisan) itu tidak seharusnya menjadi penghias dinding semata-mata; atau dengan bahasa lain ia tidak hanya mempersonakan mata, meelengkapi susun atur ruang rumah atau pejabat tetapi juga mempersonakan pemikiran...masyarakat umumnya lebih gemar menikmati rupa bentuk permukaan sesebuah karya dan kurang merenungi ’suara’ sebenar disebaliknya....
-
Aprisiasi Pameran

- Dalam pameran ini , pelukis cuba menampilkan gaya dan persembahan mengikut kefahaman masing-masing dalam karya mereka. Setiap pelukis membawa persoalan yang bereza-beza.

- Pelukis Nurazmal Md Yusoff cuba membawa persoalan Konflik dalam karya abstrak beliau ”Conflict Siries”, dilema dalam membuat pilihan yang umumnya dialami setiap manusia.

- Manakala Zulkiflee Zainul Abidin cuba melihat naluri manusia yang sentiasa mahu berasa ’bernasib baik’ dalam kehidupan dalam siri ” ...and Good Luck” beliau. Bagaimana manusia memperjudikan hidup dengan mencipta harapan-harapan baru.

- Bagi pelukis Samsuddin Lappo, mengenengahkan rasa bangga dengan asal-usul bangsanya; Bugis. yang memang terkenal dengan keberanian dan kebijaksanaan menguasai lautan. Beliau percaya setiap manusia akhirnya harus bersedia untuk kembali kepada akar bangsanya sendiri.

- Menjadikan ’Batu’ sebagai subjek utama siri catan ”Cheritera: SAKSI ”, pelukis Haris Ahmad Hamsani berpandangan bahawa batu adalah saksi nyata setiap peradaban manusia sejak dulu hingga kini selain unsur bumi yang lain.

- Catan ” Joy Ride” yang dihasilkan oleh satu-satunya pelukis wanita dalam pameran ini, Nurhayati Md Yusoff, memaparkan imej penarik beca dalam gaya Pointelisme seakan-akan digital pixel , seperti mewakili suara golongan marhain yang semakin dipinggirkan oleh kemajuan teknologi.

- Satu-satunya pengarca dalam pameran ini, Saudara Nizam Abdullah menzahirkan subjek yang begitu popular dalam masyarakat Malaysia iaitu ’Ayam’ dalam bentuk arca. Arca bertajuk ” Rebut Cacing” siri ” Sabong” dilihat lebih dekat dengan isu perebutan kuasa, ketamakan, survival dan persoalan intergrasi yang sering diperdebatkan masa kini.

- Siri ”Hujan” diinspirasi dari fenomena alam yang memberi pelbagai interpritasi dalam kehidupan sama ada baik ataupun buruk. Mohd Kizal Mohd Saad menjelmakan hujan dalam catannya dalam ekspresinya sendiri

- Shahrul Anuar Saari membahaskan isu asas/struktur dalam kehidupan lewat karya catan ”Going out from the Box” dizahirkan dalam komposisi garisan dan warna yang menarik


Sememangnya, pameran ini tidak lepas dari membahaskan isu kebebasan, namun persoalannya apakah ’suara-suara’ dalam karya-karya ini boleh melepasi ’dinding-dinding’ yang terus-terusan dibina yang sering menjadi batasan dan halangan untuk didengari oleh ’penghuni’ dibelakangnya?. Dan begitu juga sebaliknya..

Harus di ingat, kebebasan bukan percuma. Ada nilai yang yang harus dibayar. Ada jiwa yang menjadi korban. ’Behind The Wall’ adalah gabungan rasa dan jiwa 8 anak muda yang mahu menghargai ruang dan peluang yang terbatas. Mereka sangat yakin dan percaya untuk terus berbicara lewat karya seni, seterusnya karya terus dihargai dan diletakkan ditempat yang sewajarnya.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com