Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Saturday, July 02, 2005

Suaram desak PM tandatangan Konvensyen Membantah Penyiksaan

KUALA LUMPUR - Sepanjang tahun 2004, kes-kes yang didapati melanggari hak asasi manusia di Malaysia ialah berkaitan dengan penyiksaan dalam tahanan dan penyalahgunaan kuasa oleh polis.

Menurut Laporan Hak Asasi 2004 yang diterbitkan oleh Suara Rakyat Malaysia, kes-kes penyalahgunaan kuasa seperti kejadian yang dialami oleh bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dipukul teruk oleh bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor yang boleh membawa maut.

Kejadian-kejadian lain termasuk penyiksaan ala-Abu Ghraib yang dialami oleh Munawar Anees, Joshua Jamaluddin yang sehingga kini tidak dinyatakan pihak yang menjalankan penyiksaan sedemikian dan tidak diambil tindakan.

Buku 'Malaysia: Human Rights Report 2004 - civil and political rights' dilancarkan oleh Pengarah Suaram, Dr Kua Kia Soong pada 25 Jun lalu di Dewan Perhimpunan Cina Selangor.

Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), Prof Hamdan Adnan diundang sebagai jemputan khas.

Turut hadir di majlis pelancaran tersebut ialah Naib Presiden KeADILan, Sivarasa Rasiah; Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA, Syed Ibrahim Syed Noh; Presiden JIM, Zaid Kamarudin; wakil dari Sisters in Islam, Zaitun Kasim dan peguam hak asasi, Edmond Bon.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Kua, tahun 2004 memperlihatkan tahun pertama Abdullah Badawi memegang jawatan Perdana Menteri dan Laporan Hak Asasi 2004 yang diterbitkan oleh Suaram menjadi kayu ukur kepada pentadbiran Abdullah dalam menangani pencabulan hak asasi di negara ini.

Dalam kenyataan akhbanya, Kua mendesak agar Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya mengiktiraf dan mempersetujui Konvesnyen Membantah Penyiksaan.

"Sekiranya beliau (Abdullah Badawi) serius untuk membasmi penyiksaan di negara ini, beliau sepatutnya menyertai Konvensyen tersebut. Kegagalan beliau untuk berbuat demikian, membuktikan beliau hanya melontarkan janji-janji kosong," kata Kua.

Kua juga mengambil kesempatan untuk mengutuk pegawai-pegawai cawangan khas (SB) yang terlibat secara langsung dan tidak langsunga dalam membuat penyiksaan terhadap manusia yang melanggar hak asasi.

Laporan itu melaprokan penyalahgunaan kuasa SB dalam menjalankan tugas mereka terhadap tahanan-tahanan yang ditahan di bawah AKta Keselamatan Dalam negeri (ISA).

"SB diberi kuasa oleh undang-undang selepas kemerdekaan. Namun, Suruhanjaya tidak ada kuasa untuk berbuat demikian," kata Kua yang juga pernah ditahan dibawah ISA pada 1987 - 1989 ketika Kerajaan menjalankan Operasi Lalang.

Dalam ucapan Hamdan pula, beliau merujuk kepada kes yang dilaporkan oleh keluarga S Manimaran dari Rembau.

Mainimaran a/l Selvaraj, 33, diberitahu meninggal dunia hanya selepas isterinya datang ke Balai Polis Rembau untuk bertemu dengan suaminya yang ditahan kerana dituduh terlibat dalam kes kecurian.

S Manimaran dikatakan ditahan di Balai Polis Rembau pada 1:30 pagi dan didapati mati pada 7:30 pagi hari yang sama.

Selepas mayat tersebut dituntut, didapati terdapat kesan-kesan lebam dan luka pada keseluruhan badan S.Manimaran. Kesan lebam tersebut dipercayai berpunca daripada cucukan kuasa elektrik ke badan mangsa.

Hamdan melawat Balai Polis berkenaan dan menyoal siasat pegawai-pegawai yang bertugas pada hari tersebut tetapi gagal untuk mendapat maklumat yang cukup.

Lawatan Hamdan ke balai polis berkenaan hanya terhad untuk melawat sel lokap di mana Manimaran didapati mati.

Polis melaporkan Manimaran mati akibat serangan penyakit beri-beri tetapi bedah siasat mendapati mayat Manimaran mempunyai kesan lecuran di bahagian lehernya.

Polis melaporkan Manimaran mati akibat serangan penyakit beri-beri tetapi bedah siasat mendapati mayat Manimaran mempunyai kesan lecuran di bahagian lehernya.

Kesan tersebut dipercayai dicucuh oleh punca kuasa elektrik sehingga menyebabkan kematian.

Laporan Hak Asasi Manusia 2004 juga menyentuh kes-kes yang berkaitan dengan kebebasan Bersuara dan Berkumpul, Kebebasan Beragama, Pembersihan Mora (Moral Policing), Pelarian dan Pekerja Asing dan Pilihanraya Umum.

Buku setebal 199 muka itu berharga RM 25 dan boleh didapati di pejabat Suaram Petaling Jaya. Sebarang pesanan boleh menghubungi 03-77843525

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com