Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Friday, July 01, 2005

Penagih dadah tidak akan diletak di pulau

Kementerian Keselatkan penagih-penagih dadah di suatu tempat yang berasingan seperti pulau-pulau kerana langkah ini tidak selaras dengan matlamat program rawatan dan pemulihan yang dijalankan dan usaha untuk mengintegrasikan semula mereka ke dalam masyarakat.

Ketika menjawab soalan yang dibawa oleh Ahli Parlimen Kuala Krai, Mohamed Razali bin Che Mamat, Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Chia Kwang Chye berkata, penagih-penagih bermasalah tidak akan dipisahkan penempatan mereka ke tempat lain seperti di pulau-pulau.

Kwang Cheye memberitahu di Dewan Rakyat pada sidang parlimen 4 April dahulu, pada tahun 2001 kerajaan telah mengambil langkah yang lebih keras dengan mewujudkan sebuah Pusat Pemulihan Dadah Penjara Kajang untuk menempatkan penagih tegar yang sering menimbulkan masalah di pusat serenti berulang kali keluar masuk pusat serenti serta mempunyai rekod jenayah.

"Pusat pemulihan ini boleh menempatkan 300 orang penagih pada satusatu masa dan jumlah penagih dadah yang sedang menjalani program rawatan dan pemulihan di Pusat Pemulihan Penjara Kajang sehingga Mei 2004 ialah seramai 260 orang," tambah Kwang Chye.

Menurut Kwang Chye lagi, tindakan yang lebih keras ke atas penagih tegar telah diambil dengan pindaan Akta Dadah Berbahaya 1952 (Pindaan) 2002 di mana penagih-penagih yang dikesan kali ketiga selepas menjalani program rawatan pemulihan sebanyak dua kali di pusat serenti akan dipenjarakan bagi tempoh yang lebih lama iaitu daripada lima hingga tujuh tahun dan disebat dengan rotan tidak lebih daripada tiga sebatan diikuti dengan hukuman penjara dari tujuh hingga 13 tahun dan sebatan tiga hingga enam kali bagi kesalahan kali yang keempat.

Undang-undang yang mula berkuat kuasa pada 1 November 2002 ini menyebut bahawa penagih dadah yang diperintahkan untuk menjalani program rawatan dan pemulihan di pusat serenti selepas tarikh tersebut akan dikenakan tindakan mengikut peruntukan yang baru ini.

Hukuman penjara yang lebih lama ini, menurut Kwang Chye bertujuan untuk menjadikan deterrent, dan juga bagi mengasingkan penagih tegar daripada masyarakat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com