Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Friday, July 01, 2005

Betulkah Islam Hadhari tiada kaitan dengan gejala sosial?

Konsep Islam Hadhari yang diutarakan oleh Perdana Menteri sebenarnya tidak ada kena-mengena dengan baik dan yang tidak baik.

Menurut Dato' Dr. Abdullah bin Md. Zin, kalau kita ianya dikaitkan, katakan Islam Hadhari adalah suatu prinsip yang baik kemudian gejala-gejala sosial sebagaimana yang dibincangkan ini benda yang tidak baik.

“Apabila kita hendak menjalankan perkara-perkara yang baik bukan semestinya benda yang tidak baik itu terus dihapuskan, dua keadaan yang berbeza,” katanya.

Beliau menjawab pertanyaan ahli parlimen Tumpat, Dato' Kamarudin bin Jaffar yang menyentuh mengenai hubungan hubungan di antara Islam Hadhari dengan gejala sosial di kalangan para belia.

Dalam persidangan Dewan Rakyat 4 April, Kamarudin memberitahu bahawa JAWI telah menyerbu sebuah majlis berdansa dan minuman keras dalam kelab malam di Kuala Lumpur.

Menurut Kamarudin, tidak ada lagi pendakwaan terhadap 100 orang itu dan tidak lagi boleh dilakukan serbuan kecuali ada syarat-syarat tertentu.

Kamarudin memperoalkan tindakan awal JAWI menyerbu, menahan dan berusaha untuk mendakwa atau keputusan akhir Kabinet tidak ada lagi serbuan kecuali dengan syarat-syarat tertentu.

Dalam menjawab pertanyaan itu, Abdullah menambah, gejala-gejala sosial berlaku di mana-mana.

“Gejala sosial atau pun dari segi kriminal berlaku dan telah saya jelaskan dahulu menurut angka yang diberi oleh Ketua Polis Negara dalam satu taklimat kepada Menteri-menteri katanya Malaysia masih terkawal. Cuma mungkin timbulnya diriuh-rendahkan, terlalu bising sangat. Berlaku sedikit pun bising soalnya oleh media dan sebagainya. Kalau pada masa dahulu pun sebagai contoh sumbang muhrim pun berlaku sejak lama dalam sejarah tetapi kerana media elektronik, media cetak dan sebagainya agaknya tidak berkembang baik, maka tidak disebarluaskan. Bukannya saya hendak mengatakan ia tidak berlaku,” kata Abdullah.

Tambahnya, Islam Hadhari adalah satu niat yang baik oleh kerajaan.

“Kalau ada gejala-gejala sosial dan sebagainya, kita sama-sama berkewajipan untuk membasmi dan menghapuskannya dan mengurangkannya. Bagi saya tidaklah apabila suatu hasrat yang baik itu terus dikaitkan dengan benda-benda yang tidak baik. Ini pertarungan di antara hak dan batil sentiasa berlaku dalam dunia, tambahan pula dalam era globalisasi dan sebagainya ini,” katanya lagi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com