Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Monday, June 13, 2005

Siswazah universiti kini hanya layak baca meter

Kerajaan bercadang untuk mewujudkan sebuah system pelajaran yang bertaraf dunia tetapi masalah pengangguran di kalangan rakyat yang berkelulusan ijazah dari institusi-institusi pendidikan tinggi.

Kerajaan dinampakkan cuba untuk berdolak-dalik untuk memberikan angka sebenar penganggur dari kalangan siswazah. Laporan yang pada mulanya melaporkan terdapat seramai 80,000 siswazah menganggur, jumlah tersebut menjadi 18,000.

Alasan tersebut dikatakan berpunca daripada siswazah-siswazah itu sendiri yang tidak berkualiti sungguhpun sudah menuntut ilmu di universiti.

Ahli parlimen Tanjong, Chow Kon Yeow menyambut baik inisiatif kerajaan untuk mencari peluang pekerjaan serta meneruskan skim latihan untuk menempatkan siswazah-siswazah yang masih menganggur. Beliau yang menyampaikan hujahnya pada 31 Mac lalu berdoa agar semua siswazah dan graduan ini dapat ditempatkan dan mereka dapat menggunakan kerjaya mereka untuk menyumbang kepada pembangunan negara.

Namun, beliau terkejut apabila membaca satu iklan yang dikeluarkan oleh Syarikat Perbekalan Air Selangor Sdn. Bhd. pada 26 Mac yang menawarkan kerja-kerja kepada siswazah yang mempunyai kelulusan ijazah ataupun diploma di bawah program penswastaan perkhidmatan bekalan air di negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Iklan tersebut menawarkan 50 kekosongan pembaca meter dan 14 kekosongan kerani am dan menggalakkan siswazah-siswazah baru untuk memohon.

“Saya tidak berniat untuk menghina pekerjaan seperti pembaca meter ataupun kerani am yang biasanya boleh disandang oleh pekerja yang mempunyai kelulusan SPM,” katanya.

Chow mempersoalkan apakah siswazah yang mempunyai ijazah ataupun diploma cuma layak dan sesuai ditawarkan kerja sebagai pembaca meter ataupun kerani am ataupun ini merupakan satu anjakan paradigma kepada satu zaman di mana kita mungkin melihat lebih ramai siswazah menceburi diri dalam pekerjaan seperti pemandu bas, pelayan kedai makanan, nelayan, pekebun, petani ataupun pembantu rumah.

“Saya rasa kita belum sampai ke satu senario di mana siswazah kita cuma layak menjadi pembaca meter atau kerani am. Kita perlu mendekati masalah ini dengan mengatasi kelemahan dalam sistem melatih sumber manusia di institusi pendidikan kita,” tambahnya lagi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com