Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!
~ faisal mustaffa online ~
 
Sunday, June 19, 2005
"Maju tak gentar, Membela yang bayar."
"Maju tak gentar, Membela yang bayar."Ketua Dewan Dakwah Islamiyah Indonesia, Bapak Hussein Omar, 65 berada di Kuala Lumpur bagi menghadiri Konvensyen Pengampunan Anwar Ibrahim pada 1 Mei. Hussein pernah menjadi Setiausaha Agung Dewan Dakwah selama 15 tahun. Ketika di sini, beliau sempat memberi komen mengenai sistem pengadilan di Malaysia khususnya dalam kes Anwar berdasarkan pengalaman di Indonesia.
Ikuti temubual wartawan Faisal Mustaffa.
FM: Bagaimana Bapak melihat sistem kehakiman yang berlaku di Malaysia sekarang?
Hussein: Kami di Indonesia mengikutinya dengan cermat. Ia mengingatkan kami kepada apa yang berlaku di Indonesia ketika tahun 60-an yang tidak mahu menerima oder baru di mana penuh dengan rekacipta.
Banyak persoalan keadilan dalam yang tidak berjalan memenuhi rasa pengadilan. Itu kita amati cukup lama sejak zaman Presiden yang pertama, Soekarno. Pada waktu itu, undang-undang disebut subversif. Itulah imbasnya yang menjerumuskan tokoh-tokoh politik ke dalam tahanan-tahanan ke penjara. Bahkan di masa itu, tanpa proses pengadilan. Seseorang yang dipandang berbahaya oleh pemerintah dari pembangkang dengan mudah diambil dari rumahnya dipindahkan ke penjara-penjara. Itu dialami bukan oleh sebarangan tokoh bahkan sahabat-sahabat Bung Karno sendiri yang ikut mendirikan Republik Indonesia di masa besar penjajahan Indonesia.
Tapi, beliau kemudian mengambil sikap oposisi terhadap Soekarno. Begitu juga Mohd Nasir, Ketua Umum Parti Masyumi meskipun mereka telah mendapat amnesty dan abolisi; akhirnya mereka bebas sesudah kemerdekaan. Tetapi, kemudiannya mereka dijerumuskan ke dalam penjara.
Baru, sesudah tahun 1966 akibat terjadinya pemberontakan parti Komunis di Indonesia, negara itu diberi sedikit kebebasan. Pada tahun itu, puluhan orang terutamanya dari Parti Masyumi dan Parti Sosialis Indonesia yang terdiri daripada wira-wira tentera yang tidak setuju dengan kebijakan politik Soekarno agar dibebaskan.
Ketika itu, orang seperti saya terlibat dengan Kesatuan Aksi Mahasiswa Indonesia, Kesatuan Aksi Pemuda Pelajar Indonesia ketika melawan pemberontakan Parti Komunis Indonesia pada tahun 1965.
Ketika itu terkenal dengan pemerintahan rejim Nasako (Nasionalis Agama dan Komunis).
Akhirnya, pemerintahan Suharto yang pada awalnya sama dengan Soekarno demokratis tapi dalam perjalanan sejarah telah berubah menjadi diktator.
Soekarno dulu yang melahirkan istilah marhaen iaitu bersifat kerakyatan berubah menjadi feudal dan diktator. Suharto juga bertindak sedemikian yang mengubahkan demokrasi terpimpin kepada demokrasi pancasila.
Di masa-masa itu, pengadilan tidak lagi bebas. Para hakim ada masa itu berpanjangan tangan. Jadi, boleh dikatakan pengadilan pada masa itu, jauh daripada asas pengadilan sebenar. Maka berlakulah penangkapan-penangkapan dan mengabaikan hak-hak asasi manusia.
Di Indonesia, pengadilan tehadap Anwar Ibrahim, banyak menimbulkan pertanyaan sehingga tidak lepas dari rekayasa baik dari proses pegadilan itu sendiri. Saya rasa beruntung mendapat penerangan jelas dari peguam Christopher Fernando. Saya rasa sangat jelas persoalannya.
Salah satu ciri demokratis itu ialah pengadilan yang bebas pengadilan yang berterusan - 'rule of law'.
FM: Sekarang bapak lihat sistem pengadilan di sini tidak adil?
Hussein: Sudah tentu. Banyak hal yang diabaikan ketika keputusan diambil oleh hakim.
Sekarang ini, perkara itu menjadi alat permainan. Dalam konteks Indonesia, sekiranya ada yang terdakwa, kemudian bekerjasama dengan jaksa (pendakwaraya), peguam dan polis. Ada lagu yang dimainkan, "maju tak gentar, membela yang bayar."
FM: Pada tahun 1965, jelas pengadilannya tidak ada beda dengan keadaan di Indonesia. Bagaimana keadaan itu dapat dipulihkan?
Hussein: Selepas era itu, ketika pemerintahanan Presiden Habibie, tahanan-tahanan politik dibebaskan, termasuk daerah operasi tentera di Acheh. Sebagai Ahli Parlimen, saya sendiri keluar-masuk penjara membebaskan teman-teman yang dikurung. Ada di kalangan mereka dikurangkan penghukuman yang pada awalnya dihukum mati, kemudian dikurangkan kepada 22 tahun.
FM: Apakah harapan Bapak dalam sistem perundangan di Malaysia?
Hussein: Harapan saya agar Malaysia pada satu masa nanti mempelopori untuk tegaknya hukum, rasa keadilan dan perikemanusiaan. Ini tugas berat kepada pihak berkenaan seperti polis serta hakim.
Semasa konvensyen pengampunan tanggal 1 Mei lalu, saya memetik hadis Rasulullah. Pertanyaannya, "mengapa Rasulullah membicarakan mengenai hakim?." Rasullah mengatakan, "lidah para hakim itu berada di antara dua sempadan sehingga akan membawa dia menjadi penghuni syurga atau menjurumuskannya menjadi penghuni neraka."
Seorang tokoh Indonesia yang juga pakar hukum, almarhum Syahrudin, mengejek pengadilan kerana setiap hakim di Indonesia sebelum menjatuhkan hukuman, harus mengucapkan; "atas nama keadilan, berdasarkan ketuhanan yang maha Esa.
Syahrudin yang pernah menjadi Presiden Pemerintahan Darurat Republik Indonesia meneruskan permerintahan, ketika Soekarna dan Hatta ditawan di Jogjakarta. kalau tidak, pemerintahan akan tertakluk kembali kepada penjajah. Tokoh inilah yang mengejek peradilan. Beliau mengkritik hebat dengan sistem penghakiman yang bukan berdasarkan kepada pengadilan tetapi 'Kewangan yang Maha Kuasa.' Maknanya, wang yang mengendalikan kesemuanya.
Jadi, rosaknya peradilan menghasilkan ejekan-ejekan dari kalangan masyarakat.
Apa yan berlaku kepada Anwar Ibrahim bukan berdasarkan kepada rekacipta kewangan tetapi satu rekayasa politik. Itu yang kita lihat dari jauh (Indonesia).
Deengan mendengar huraian yang diberikan oleh Fernando, kita jadi yakin, apa yang kita duga dari jauh ternyata mendapatkan justifikasi.
FM: Bagaimana Indonesia melihat ketokohan Anwar Ibrahim?
Hussein: Sangat-sangat bermakna. Saya salah seorang ahli jawatankuasa ketika menyambut dengan gembira pembebasan Anwar. Jadi, anda bisa memahami sambutan yang luarbiasa diberikan oleh rakyat Indonesia. Kegiatan-kegiatan sangat penuh sesak dengan orang yang datang ketika beliau memberikan kuliah di universiti tertua di Indonesia, Gaja Mada, kemudian di Institusi Teknologi Bandung (ITB), kemudian disenggelarakan oleh cendekiawan Muslim Indonesia di Jakarta, kemudian bertemu dengan budayawan, seniman dalam satu upacara yang cukup besar yang diadakan di Gedung Kesenian di Jakarta di mana tokoh-tokoh seniman Indonesia seperti Taufik Ismail, Rendra dan lain-lain berlimpah-limpah termasuk menteri-menteri yang ikut hadir.
Kemudian, di tengah umat Islam ketika solat Jumaat di Masjid al-Azhar, umat Islam penuh sesak di masjid yang cukup besar.
Ketika Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri dulu, beliau melontarkan gagasan masyarakat madani. Itu mendapat perhatian yang luar biasa. Sejak itu, perbincangan mengenai masyarakat madani menjadi ghairah.
Jadi, buat kita, pemikiran Anwar sangat diterima.
FM: Sambutan yang luar biasa itu atas dasar simpati atau karismatik beliau?
Hussein: Saya rasa atas ketokohannya dan fikiran-fikirannya yang bernas dan kita menghargai itu. Sehingga pada satu waktu, saya menitikkan air mata, ketika Anwar sendiri menghubungi saya dari Jerman, ketika beliau masih dirawat.
FM: Bagaimana bapak membedakan konsep Masyarakat Madani dengan Islam Hadhari (yang dibawa oleh Perdana Menteri Malaysia)?
Hussein: Bagi saya, saya kurang setuju apabila kita mengait-kaitkan tambahan-tambahan peristilahan mengenai Islam. Apa yang patut dilakukan ialah untuk kembali kepada al-Quran dan Sunnah. Tetapi, dalam perspektif masa kini, kita tetap berpijak kepada pemahaman yang utuh kerana Islam itu syumul (sesuai untuk semua keadaan masa).
Islam itu sendiri yang perlu kita kembangkan, tanpa menambah-nambah istilahnya.
Islam pada waktu ini seperti yang diketahui tertinggal dalam segala bidang termasuk bidang ekonomi, tamadun dan peradaban. Kejayaan ini harus dikembalikan kejayaan Islam sebagaimana Islam mempelopori dunia ilmu.
Islam kini dipenuhi dengan unsur-unsur politik jangka pendek untuk kepentingan kelompok tertentu.
FM: Kalau di Indonesia ada penahanan-penahanan terhadap ahli politik, di Malaysia juga ada Akta Keselamatan Dalam Negara (ISA). Bagaimana bapak melihat perkara ini dalam pembangunan Islam?
Hussein: Kita harus kembali kepada prinsip-prinsip yang sangat mulia yang ditanamkan dalam al-Quran. Itu mengenai asas-asas keadilan, di mana al-Quran menjelaskan keadilan itu sangat dekat dnegan taqwa. Lalu, kita diarahkan untuk berlaku adil - berlakulah adil meskipun terhadap musuhmu sekali pun.
Dan Quran juga menyerukan, "janganlah kebencianmu terhadap satu golongan menyebabkan kamu tidak berlaku adil." Jadi setiap perundangan yang mengabaikan hak-hak asasi manusia akan merugikan masyarakat.
Sesebuah pemerintahan tidak perlu takut terhadap kekuatan-kekuatan yang ingin melakukan sesuatu yang tidak baik atau melawan hukum.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home