Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Tuesday, March 09, 2010

Galaktikata



Amat menarik sekiranya kita menilik apakah nasib bumi ini nanti. Salah satu teori popular yang menceritakan perihal ini ialah 'Galactic Allignment' yang dijadualkan akan berlaku pada 2012. Teori ini juga diketengahkan dan lebih disensasikan lagi dengan teori Kalendar Maya dan filem 2012.
Menurut teori tersebut, Galactic Allignment dikatakan akan menukar kedudukan 'solstice point'. Kajian mendalam juga menyebut mungkin paksi bumi juga akan terlibat. Situasi ini ada perkaitannya dengan putaran bumi dan jika benar semua perhitungan saintifik tersebut, teori Galactic Allignment ini ada hubungan pula dengan perubahan putaran bumi itu.
Ruang antara jasad-jasad samawi dipenuhi material lain yang kita tidak Nampak. Saintis menggelarnya 'Dark Matter'. Ia mempunyai pengaruh terhadap pergerakan jasad-jasad ini termasuk putaran paksi dan orbitnya. Menurut kajian astronomi moden, planet-planet boleh saja diperlahankan putaran, berhenti berputar dan berputar songsang atau berhenti mengelilingi matahari.

Sistem planet seperti bumi seakan-akan metamorfosis. Bumi sebenarnya penuh dengan kombinasi daya-daya yang kita tahu dan tidak tahu.Bumi sebenarnya mengalami perubahan-perubahan di sepanjang kewujudannya atau kita namakan ia sebagai anjakan atau shift. Dua perubahan yang popular adalah Galactic Shift dan Polar Shift. Perubahan ini berkait dengan kitaran.

Setiap kitaran menghasilkan kesan-kesan fizikal, elektrik, elektromagnet dan iklim.

Boleh jadi juga dengan pengabaian kita tentang factor-faktor sedemikian, kitaran tersebut akan menjadi lebih tidak teratur. Ini barangkali menjadi punca ketidakseimbangan.

Maka dengan itu, menjadi tanggungjawab kita bersama dalam menjaga alam persekitaran agar peredaran orbit tidak tergugat.

Faisal Mustaffa
16 Januari 2009 @ Petaling Jaya

*Rencana ini dibuat khas sebagai prakata untuk buku program sempena Pementasan TANDA.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com