Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Thursday, March 29, 2007

Dresden – Sebuah Kota Cinta

g


Penulis (berbaring) bergambar dengan semua peserta di tengah-tengah kota Dresden

Pada 10hb Mac, seluruh peserta dari 24 negara dibaw

a ke Dresden, sebuah Bandar yang terletak di timur Jerman. Dahulunya wilayah ini terpisah oleh ideology sosialis mereka dank ini pintunya terbuka kepada rakyat dari Republik Jerman (barat).

Kami berada di Dresden selama tiga hari dan menginap di Steigenb

erger Parkhotel. Kami dibawa ke hampir setiap tempat yang menjadi tumpuan awam termasuk stadium tempat latihan bolasepak untuk orang ramai. Setiap tempat yang kami lalui, kami diberi penerangan oleh Ms Monika Becht selaku pembawa pelancong.

Lorong yang menjadi tumpuan para hartawan ke arah galeri seni mereka dihiasi dengan mural (lukisan dinding). Mural ini dibela apabila sebahagian daripaanya musnah ketika Perang Dunia KeII. Setiap karekter dalam mural menunjukkan karekter pemerintah pada waktu itu mengikut ilham pelukis.

Tempat yang kami paling terpegun ialah apabila sampai di tebing sungainya di mana terdapatnya bangunan-bangunan lama yang dibina sek

ak kurun e 12 yang masih dipelihara sebagai warisan mereka.

Oleh kerana Jerman sangat menyanjung tinggi hasil karya seni mereka, maka tugu-tugu orang kenamaan dan lukisan-lukisan mereka berada di mana-mana.

Dengan cuaca yang sejuk (2 darjah), tempat ini sesuai untuk

berpelukan sambil menikmati hasil-hasil seni termasuk teater, persembahan soprano dan lain-lain lagi.

Pemandang yang menjadi tumpuan pelancong



Restoran di sekeliling Bandar siap dilengkapi dengan nyalaan lilin yang menaikkan rasa berahi sesiapa sahaja yang berada di sini.

Bagi pasangan-pasangan yang bercinta, tempat ini amat sesuai bagi memadu asmara. Bagi aku, aku lebih senang untuk menyanjung hasil-hasil seni mereka dan bagaimana mereka cukup memelihara hasil warisan mereka.

Bagi diri aku, aku menganggap kehadiran aku di Dresden sebagai mengingatkan aku kepada rasa cinta kepada Tuhan, rasa komited kepada negara sendiri dan terpegun dengan semangat kenegaraan penduduk Dresden dalam mengekal warisan mereka.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com