Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Saturday, March 10, 2007

Hukuman mati: Satu pencabulan hak asasi di Malaysia






Salah satu isu yang mendapat perhatian daripada peserta di seminar ini ialah hukuman mati yang dijalankan di Malaysia.




Bagi perspektif liberalisme dan hak asasi secara umum, hukuman mati ialah satu hukuman yang tidak sepatutnya dijalankan di mana-mana benua pun.




Dalam salah satu perbincangan, hukuman mati bagi kes-kes yang melibatkan pembunuhan masih boleh diterima bagi tujuan keselamatan terutama bagi kes yang melibatkan pembunuhan siri.

Tetapi, bagi hukuman mati mandatori bagi kes pengedaran dadah dan rogol, ia tidak dapat ditoleransi.

Inilah yang berlaku di Malaysia. Sungguhpun persediaan saya di seminar ini ialah untuk memfokuskan kepada isu keganasan polis dan penipuan dalam pilihan raya, namun bagi saltu seminar yang membincangkan konsep liberalism dan hak asasi manusia yang mendalam, hukuman mati menjadi salah satu topic yang dibincangkan dengan mendalam dan menjadikan Malaysia sebagai salah satu kes untu dibincangkan sehingga saya terpaksa menarik diri dalam salah satu sessi kerana alasan-alasan personal yang menjadikan saya tidak mahu membincangkan perkara ini terutama melibatkan Negara saya.

Salah seorang peserta dari Peru membangkitkan kes rakyatnya yang didakwa memiliki dadah merbahaya dan mangsa tersebut tidak mendapat pengadilan di mahkamah di Malaysia. Ianya mendapat liputan meluas di Negara mereka. Saya juga ada menyebut mengenai kes rakyat Australia pada satu masa yang juga mendapat Keadaan yang tidak banyak bezanya.



Jose Manuel (peserta dari Peru), ialah seorang ahli politik liberal di negaranya dan pernah memenangi pilihan raya tempatan. Beliau kini dalam proses kompen untuk bertanding dalam pilihan raya umum di negaranya tahun hadapan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com