Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Thursday, March 15, 2007

Jerman Timur: Belajar dari kekejaman Nazi


Pada 10hb Mac 2007, kami bertolak ke sebelah tenggara Jerman. Dahulunya tempat ini sebuah Negara sosialis yang berpecah dengan Jerman Barat yang membentuk sebuah Republik. Perjalanan melalui lebuhraya (tanpa tol) dari Bummersbach (timur Jerman) hampir lima jam.

Weimar merupakan sebuah daerah yang kaya dengan sastera dan hasil seni. Menjadi seorang artis membolehkan seseorang mewah dan terkenal. Pada kurun ke 12, daerah ini tidak mempunyai sebarang aktiviti perdagangan dan pemerintah pada waktu itu (Duke) teruja dan terpengaruh dengan hasil karya seni mereka sendiri. Gambar menunjukkan penulis (belakang kamera) diberi penerangan di makam karyawan-karyawan ditempatkan.

Di jalan-jalan menuju ke dewan teater di mana persembahan diadakan penuh dengan patung-patung dan sulptur hasil daripada sejarah keluarga pemerintah. Di jalan-jalan ini merupakan jalan di mana peminat-peminat seni akan berjalan dan memperagakan baju-baju mereka.

Buchenwald: Daerah saksi pembunuhan kejam Nazi

Penulis di tengah-tengah Concentration Camp

Pada sebelah tengahari, kami dibawa ke sebelah tenggara Jerman, bersempadanan kepada Republik Checkoslovakia – Buchenwald.

Buchenwald ialah sebuah daerah di mana Nazi semasa sebelum Perang Dunia Kedua (1930-1945) menempatkan tahanan-tahanan politik dari Poland, Rusia, pelarian dan homoseksual ke sebuah kem tahanan. Mereka dipaksa untuk bekerja di terowong-terowong dan melakukan pelbagai kerja berat tanpa upah (sebut buruh paksa) dan dibiarkan mati. Gambar di kanan adalah sebahagian daripada mangsa yang mati di kem.

Seramai 1100 tahanan mati di tempat tersebut termasuk kanak-kanak. Mereka mati akibat daripada tiada makanan, kesejukan dan sakit. Lebih kurang 75 tahanan mati setiap hari dan setiap hari juga tempat-tempat kosong tersebut diisi dengan tahanan-tahanan baru.

Bagi mereka yang engkar untuk mematuhi arahan untuk bekerja akan dibunuh dengan kejam. Mayat-mayat mereka dilonggokkan d satu tempat, digantung di dinding sebelum dibakar. Abu-abu mayat disimpan dalam satu kendi khas.

Kem-kem tersebut diruntuhkan oleh tahanan-tahanan sebaik sahaja mereka dapati mereka bebas dan dibiarkan di kawasan lapang. Blok-blok kem dibahagikan menurut Negara asal mereka bagi mengetahu kepada kaum keluarga di mana ahli-ahli keluarga mereka sebenarnya ditempatkan dan mati. Terdapat jambangan-jambangan bunga di beberapa kem yang telah dikenalpasti mangsa kenalan mereka dikurung. Gambar di kanan ialah oven tempat di mana mayat-mayat dibakar.

Jambangan bunga juga didapati di oven dimana mayat-mayat di bakar secara kejam.

Tempat ini ditutup pada 1945 selepas berakhirnya Perang Dunia Kedua dan dibuka kepada umum sebagai tempat peringatan kepada keluarga-keluarga mangsa, pencinta hak asasi, demokrasi dan kesan sejarah yang amat bernilai kepada rayat Jerman khususnya dan kepada masyarakat dunia amnya.

2 Comments:

At 9:56 pm, Anonymous Anonymous said...

Greetings from Germany! I don't understand anything but I like your blog! Go on with that good work!! Verena :)

 
At 2:27 am, Blogger Unknown said...

Hi Verena, I am so happy to see you visiting my blog.

My readers are mainly Malays and I speak their language. heheheh

For my fans; Verena is the host during my visit to Germany.

Please say hi to all staff at the Academy. I will miss all of you!

 

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com