Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Saturday, July 04, 2009

Pameran Dari Kerana Mata: Mata Bawa Ke Hati


“Segala-galanya dari mata”, begitulah kata-kata dari Nurazmal Mohd Yusoff (31) salah seorang artis yang turut serta dalam Pameran Lukisan “Dari Kerana Mata” di RA Fine Arts Gallery di ibu Negara apabila ditanya mengenai judul pameran ini.

Kesemua artis ini merupakan graduan Institut Teknologi Mara (kini digelar UiTM) di bidang seni halus dan kemudiannya menubuhkan kumpulan mereka sendiri. Mereka beroperasi di Shah Alam dan pernah ke beberapa buah Negara dalam mempamerkan karya-karya mereka.

Tajuk lukisan ini diambil atas konsep figuratif yang ditonjolkan. Bagi mereka, konsep imajan sedemikian seiring membangun bersama kebudayaan manusia kerana bersifatnya yang ‘viewer friendly’ dan mudah di fahami. Namun setiap imajan figuratif itu tidak mampu mewakilkan secara benar, telus dan objektif berkenaan objek rujukan yang di wakilinya itu. Ini adalah di sebabkan oleh pluralisasi cara pandang oleh sekian ramai pemerhati.

Menurut kurator pameran ini, Badrolhisham Mohamad Tahir, figuratif sedemikian menjadi bukti cara bagaimana seniman melihat.

“Setiap pemilihan boleh kita fahamkan juga sebagai sebuah pemerhatian yang sememangnya tidak pernah lekat tertumpu pada satu benda; kita akan senantiasa melihat perkaitannya dengan diri kita”, kata Badrolhisham.

Jelasnya lagi, tanpa imajan tidak mungkin sebarang komunikasi dapat berlangsung akibat terputusnya jalinan perhubungan antara otak yang berfikir dengan imajan yang mewakili setiap objek konkrit.

Dengan kata lain, tanpa imajan sesuatu tidak dapat ditentukan: tidak dapat diterangkan dan di namakan. Setiap mata yang melihat juga mendapat sebab untuk melihat bagi memenuhi fungsinya sebagai deria pada kita. Oleh itu, dengan penglihatan, karya seni mendapat perhatian; pemerhati melihat dan berkata-kata mengenainya.

Selain Nurazmal, artis-artis Dikala Jingga lain seperti Samsuddin Lappo, Khairina Khairuddin, Zulkiflee Zainul Abidin dan Haris Ahmad Hamsani mencatan kerana minat figura dan mahu menyatakan sesuatu mengenai pengalaman mereka melihat.

Samaada kita sedar atau tidak, mereka sebenarnya begitu asyik mengambar - melihat diri berupaya merakam objek. Keasyikan itu adalah dari dorongan minat – minat meneroka kemungkinan baru. Dalam pameran ini mereka mahu orang lain melihat minat mereka mencatan:

Pameran ini boleh dianggapkan berfungsi sebagai sebuah undangan bagi melihat realiti abstrak mereka secara represntasional. Kita akan dapati bagaimana pengalaman mereka mencatan sedang/dan berterusan mengalami perubahan di sebabkan oleh keadaan mental mereka yang saban hari berubah akibat penglihatan. Kelainan yang di tawarkannya adalah kepada cara bagaimana imajan-imajan familiar di susun atur dalam sebuah perletakan, berkemungkinan banyak berpandukan dari pengalaman serta perlakuan oleh pergerakan avant-garde, bagi mewujudkan pengalaman baru berfigura.Pengalaman itu memberi makna dan sekali gus menidakkan tanggapan catan figura, figura realis, sebagai ‘outdated’ berbanding catan abstrak.

Dalam catatan Badrolhisham, beliau menjelaskan mengenai beberapa kejadian yang berlaku dalam sejarah seni bagaimana pelbagai persepsi tentang figura telah memperlihatkan cara bagaimana figura harus berfungsi melangkau ketetapan persepsi daripada sebuah paparan kebolehan menyalin semula tubuh manusia.

Menurutnya, Gustave Courbet dan Edouard Manet melalui karya figura realisme mereka membawa aspek-aspek kehidupan masyarakat kontemporari termasuk penyanyi dan peminta sedekah amat berlainan dengan apa yang pernah dilakukan sebelum itu oleh Jacques-Louis David melalui Jean Augustus-Dominique Ingres kepada Eugene Delacroix yang banyak mengagungkan individu aristokarat berpakaian. Paul Gauguin dan Paul Cezanne mengambil tempat mereka dari Manet lebih mementingkan ekspresi diri mencatan tubuh manusia secara inovatif dengan warna-warna yang mengambarkan mood atau perasaan emosi yang didapati dari subjeknya.

Gaya yang di lakukan oleh Cezanne dirujuk berterusan hinggalah ke Pablo Picasso yang terkenal dengan aliran Kubisme telah menjadi sumber kepada aliran selepas itu. Egon Schiele boleh kita anggap pencatan figura terbaik abad lepas dengan memperlihatkan bagaimana manusia digambarkan bersemangatkan binatang jauh daripada moral kemanusiaannya menegaskan kebebasan mutlak dari gambaran tubuh badan manusia yang hodoh dan ‘distorted’. Di abad ini di susuli oleh Philip Pearlstein, Lucien Freud, Eric Fishl dan Jenny Saville.

Secara umum figura dikategorikan sebagai seni represntasional. Kebiasaannya melukis figura merupakan metode klasikal di dalam setiap kurikulum seni di mana-mana sekolah seni di dunia.

Kebanyakan pakar seni berpendapat melukis figura manusia merupakan sebuah latihan yang paling autentik untuk mengambarkan rupa tiga dimensi di mana peta topo badan manusia menjelaskan perbagai permasalahan yang terdapat pada objek lain seperti kadar banding, tona dan sebagainya. Tidak keterlaluan di katakan di sini kebanyakan seniman terkemuka dunia telah mendapat didikan secara formal di sekolah-sekolah seni dan turut harus melewati latihan membuat catan figura.

Justeru, Badrolhisham merujuk artis-artis ini seperti seperti Amron Omar dan sering merujuknya dalam memperlihatkan kebenaran keupayaan kesenimanan mereka. Amron telah mencatan figura dalam genre realisme bertajuk Self Portrait (1982) yang memperlihatkan potret diri yang sedang duduk di atas kerusi buai rotan seolah sedang bersedia menghadapi sesuatu, di olah seperti kita melihat fotografi. Selain Amron, karya-karya Ahmad Zaki Anwar juga boleh di jadikan contoh bagaimana fotografi menjadi rujukannya seperti yang telah banyak di lakukan oleh seniman pada tahun-tahun 1970an seperti Chuck Close, Ralph Goings atau pengarca Duane Hanson yang berpaksikan kepada genre Fotorealisme. Dalam genre ini seniman membuat catan daripada gambar foto kerana segala informasi visual di kumpul melaluinya mencabar fotografi dengan mengasah kebolehan berteknikal agar nilainya melewati fotografi.

Dengan menggunakan fotografi juga, seniman Dikalajingga membina ruang catannya dengan membuat pemanipulasian imajan-imajan dari fotografi-fotografi yang difikirkan sesuai bagi membina gambaran minda. Mereka berkarya dan karya mereka boleh di anggap sebagai bukti – keatas gambaran mental bahawa imajannya tidak menipu siapakah mereka. lihatlah pada karya Zulkifli berjudul DESTRUCTIVE BEHAVIOUR’ - After Ahmad Zaki di mana seorang budak (?) sedang menyakat seekor lembu jelas memperlihatkan elemen ‘lawak’ dan ‘kenakalan’ pada sifat manusia dalam suasana tidak realistik yang tidak mementingkan persoalan-persoalan kedudukan objek dalam ruang dan perspektif.

Setakat ini Dikala Jingga telah berjaya mengadakan dua pameran kumpulan setakat ini selain beberapa pameran jemputan individu. Pendek kata, seniman Dikala Jingga akan sering berpameran. Namun, kekerapan berpameran ini belum boleh di jadikan bukti bahawa mereka minat melakukan amalan mencatan figura. Dengan hal yang demikian, mereka juga boleh di katakan berkemungkinan mencatan tidak untuk membuktian status kesenimanan walaupun mereka memilih figura sebagai subjek di kanvas. Mereka mahu berterusan meneroka cara pandang baru dalam membuat catan figura yang baik. Ini yang saya faham dari apa yang dihasratkan mereka untuk melakukan satu ‘pencerahan’ dari keseronokan eksperimen visual dengan figura. Dengan perkataan lain, mereka harus mencipta kelainan kerana setiap yang baru itu ada pengalaman unik di dalamnya. Untuk itu, jika kita tahu bahawa aksi dan reaksi kita adalah akibat interpretasi terhadap sesuatu serta kebenaran aksi kita disebabkan oleh apa yang kita fikirkan, maka tentulah fikiran perlu di beri keutamakan melebihi dari aksi.Cuma setakat ini kita hanya didedahkan sedikit sahaja maklumat berkenaan tujuan dan mengapa mereka berseni sedemikian.

Namun begitu kemungkinan minat mencatan itu diasaskan oleh desakan untuk mendapat pengiktirafan dari rakan seniman lain samaada dalam bentuk pujian (karya di buat liputan) atau wang (karya di beli) menjadi satu keutamaan. Dalam mencapai matlamat itu, pergelutan harus berlaku dan pelbagai kaedah akan di gunakan untuk mencapai pengiktirafan yang di cita-citakan. Lantas, jika ada yang mengatakan bahawa mereka mencatan figura sebagai reaksi subversif terhadap ‘pandangan serong terhadap figura’ sebagai ‘tidak islamik’5, sudah tentu kita patut ketahui kini bahawa bentuk satira yang terhasil berkemungkinan lambang kedegilan mereka setelah merasakan tidak ada jalan lain untuk minat mencatan itu dapat dilakukan dengan cara lain melainkan figura. Dengan figura, mereka cuba membentuk sebuah set situasi atau keadaan bagi mewakili apa yang ada difikiran dan bukan hanya berkenaan figura semata-mata.



‘Dari Kerana Mata’ dipamerkan di No 6, Jalan Aman, off Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur dari 11 pagi hingga 6 petang, 2 hingga 15 Julai.

Labels: ,

1 Comments:

At 4:01 pm, Blogger LeeSlimShady said...

mak aih...gambar bawah tu tak clear

 

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com