Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Friday, June 19, 2009

Mana Setangginya?





Apabila aku dijemput untuk menghadiri pementasan 'Mana Setangginya?' karya Noordin Hassan, aku setuju. Satu masa dahulu aku pernah menyaksikan pementasan beliau, ' Tiang Seri Tegak Berlima' dan aku benar-benar teruja.

Jelas, skripnya memang menarik sekali. Sungguhpun skripnya ditulis 10 tahun yang lampau, namun isinya masih relevan. Orang kita masih lagi menjadikan fitnah sebagai permainan seharian. Kepentingan peribadi mengatasi yang lainnya.

Aku suka lirik SETANGGI DI JIWA pada waktu awal ensemble.

Jika hilang maruah bangsa Jiwa kita menjadi hamba Anak cucu menjadi hina Pohon setanggi hilang wanginya. Mari ditanam di dalam hari Semangat waja berani mati Supaya bangsa bermaruah nanti Nusa bangsa hak sejati. Sambil berserah kepada tuhan Jiwa yang cekal harus bertahan Sedia menghadap semua rusuhan Janganlah jadi emas sepuhan Bila ditanya mana setangginya? Tepuklah dada itu tempatnya.

Ada satu babak yang betul-betul menarik perhatian aku:

PADERI: Perempuan ni bernama Megda; menjual sayur, di pasar. Tetapi dia menghias dirinya sebegitu molek. Bijak beramah mesra apabila laki-laki datang membeli. Senyum simpul, suara merdu, jelingan manja; sikapnya membuatkan jualannya habis selalu. Katanya, dia seorang janda. Patutlah. Tadi ada orang nampak. seorang lelaki setengah umur turun dari rumahnya, Perempuan ni memerlukan kampung kita.

MEGDA: Bohong. Semua tu fitnah. Orang iri hati sebab jualan saya laku.

IRIAM: Siapa dia laki-laki yang turun dari rumah Megda?

PADERI: Itu kami tak boleh bagi tahu.

IRIAM: Mengapa?

PADERI: Tak boleh bagi tahulah.

IRIAM: Mengapa tak tangkap laki-laki tu sama?

PADERI: Mana boleh?

IRIAM: Mengapa?

PADERI: Tak boleh.

IRIAM: Kakak-kakak, adik-adik dan abang-abang sekalian. Siapa yang nampak laki-laki yang setengah umur tu? (Semua diam belaka). Jadi, sekarang nak dibuat apa dengan Megda?

PADERI: Kami nak rejam dia dengan batu. Dia berdosa.

IRIAM: Baiklah. Sesiapa antara kita yang tidak pernah membuat disa, biarlah orang itu merejam batu pertama. (Sejenak). Ada sesiapa? (Semua diam; MEGDA dibebaskan).
Dengan skrip yang mengkagumkan, aku mengharapkan pementasannya juga begitu. Tetapi harapan aku meleset. Istana Budaya cuba 'menjual' adegan terbang pelakon teater. Orang yang membeli tiket sudah tentu mahu melihat adegan stunt, sekurang-kurangnya seperti yang dipentaskan di Genting Highlands dalam beberapa pementasan yang dibuat di Kota Peranginan itu. Lagi pun, teknologi terbang yang dibuat dibawa secara langsung daripada Hall Associates Flying Effects, Amerika Syarikat.

"Hidup hidup, Melayu kena tipu", kata aku dalam hati.




Ucapan aluan pengerusi berbunyi, " Anda bersedia dengan adegan terbang?"

Aku: Wah! Kalah Puteri Gunung Ledang (The Musical)

Adegan terbang sebenarnya di kalangan tiga penari yang melakonkan watak pari-pari yang tergantung dari siling pentas, itu sahaja. Pari-pari tu tergantung-gantung sahaja sambil menggerakkan tangan (seolah-olah sedang terbang) dan membuang serbuk kilat yang nampak kelihatan magis. Langsung hilang mood aku.

Ianya dimulakan dengan adegan tarian oleh beberapa penari lelaki dan semuanya berterabur. Padahal aku hadir lima hari ianya sudah dipentaskan dan aku jangka selepas lima hari langkah tarian penari-penari bertambah baik.


Pengarah teater kanak-kanak, Zaifri Husin memperlihatkan skrip Sasterawan Negara itu seperti sebuah pementasan kanak-kanak.

Zafri juga cuba membayangkan keadaan dalam salah satu babak berkaitan dengan keadaan di mana salah seorang anak nelayan, Subat yang nampak dua ekor biawak gergasi menatang bayi yang dicampak ke dalam sungai agar bayi itu tidak tenggelam.

Apa yang Zafril tonjolkan ialah tayangan layar di belakang pentas dengan gambar biawak yang aku rasa diambil dari siri National Geographic. Aku malu.

Seperti tajuknya, pementasan ini memang tiada setangginya. Ianya dipentaskan sehingga 21 Jun berharga RM30, RM50, RM70 dan RM100.


Teater ini dijayakan oleh Sabrina Ali, Tony Eusoff, Shaharuddin Thamby, Azizah Mahzan dan Iqbal Taufik.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com