Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Wednesday, May 13, 2009

Pameran Solo “Satire in Paint”: Satira Badut Diri Sendiri




Jarang dalam mana-mana pameran lukisan yang ada di negara ini yang bertemakan badut.

Badut sering menjadi satu ikon yang mampu menghiburkan hati, mengubat lara dan ketawa berdekah-dekah. Tetapi peranan badut itu tiada siapa yang tahu. Boleh jadi badut itu melakonkan watak-watak penoton yang berdekah tadi…

Lain pula dalam pameran solo Nurazmal Yusoff aka Ali berjudul Satire in Paint. Lukisan-lukisannya bertemakan badut dirinya. Dia sendiri yang menjadi model lukisan dengan berwatakkan badut.

Ali jarang melukis potret. Nukilan-nukilannya yang terjual dan dipamerkan kebanyakannya berunsurkan abstrak. Lukisan abstraknya mampu menfasirkan pelbagai telahan. Tetapi, hampir kesemua lukisan yang dipamerkan dalam Satire in Paint banyak menampilkan figure manusia dan potret diri sendiri dengan interpretasi badut di dalam satira.

Lukisan-lukisan akrilik bersaiz gergasi (yang terbesar berukuran 183cm x 152 cm) berjudul The Entertainer, The Observer dan Being Cultured memaparkan dirinya yang bertopengkan badut dengan 1001 wajah yang berkemungkinan pelukis sendiri yang tahu isi hati model ketika itu.

Selain akrilik, Satire in Paint juga dihiasi dengan lukisan minyak. Lukisan seperti Wake up Call dan Shoot Me! pula mengkritik hebat sikap manusia yang suka memperjudikan hidup mereka, suka mengambil risiko dan suka berada dalam keadaan yang tidak ketentuan. Patung badut yang dipaparkan dalam Wake Up Call (selain dirinya yang juga badut) menjadi isyarat supaya mereka ini tidak leka dan tidak terpedaya apabila diri hanyut terlalu jauh.

Sesungguhnya Satire in Paint memberi warna kelainan dalam industri seni lukisan yang terkongkong dengan lukisan-lukisan pemandangan di galeri-galeri mega di ibukota.

Ali, 31 yang berkelulusan seni halus di universiti tempatan pernah terlibat dalam banyak pameran berkumpulan dan Satire in Paint ialah pameran solo beliau. Selain seni lukisan, Ali juga berkecimpung dalam seni suara dan penulisan.

Satire in paint dipamerkan di Pace Gallery di 64, Jalan Kemajuan, Petaling Jaya dari 6-23 Mei 2009.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com