Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Monday, May 11, 2009

“Exorsismus Pesona: Tingkaptingkap Dunia Fantasi Haslin Ismail”


Haslin membuka tingkap.. dan aku terdengar kilat, terlihat petir..

Terserempak makhluk-makhluk aneh yang menakjubkan. Makhluk yang aku masih ingat masa aku kecil dahulu bersangkar di bawah katil dan membuat aku mengigil.. Makhluk yang membuatkan igauan ngeri.. Igauan yang menjelmakan makhluk ngeri.. Mengikuti aku ke sana dan ke sini... Ke bilik air, ke dapur, ke telaga, ke hutan, ke sawah, ke langit dan ke bumi.. Ke dalam Makhluk kerdil aku dulu.. Dan ke dalam Makhluk dewasa kini.

Dari animisme infantilis hingga surrealisme melukis. Dari mula hingga kini. Tak habis-habis kita bermimpi.. Melangkau batasan peribadi. Di antara duri dan diri. Berulang-alik. Dari comel ke comot dan dari comot ke caci. Caci comot comel! Comel comot caci! Ciuman tak siuman.. Bagaikan kemarahan dalam senyuman. Lidah dan muntah.. Cacing dan lintah..

MUNTAH.. Muntah.. Muntah..! Muntahkan semua makhluk itu..! EXORSIS..! Exorsiskan..! Exorsiskan PESONA..!

Jangan dihantui lagi makhluk-makhluk itu. Tepuk dada, tutup telinga dan telankan suara..

Tiada pilihan untuk dipulihkan.Tiada jalan lain yang ada tujuan. Jalan ke dalam itulah jalan keluar.. Dalam diri.. Dalam rahim.. Dalam seluar..

Fantasi.. Fantasia.. Fantasial.. That is the beginning of art. Dari mula berkhayal dalam menyusu, memintal bantal, mendakap ibu.., damai perjalanan. Kini ibu dah jauh di sana dan tangan tak sampai nak peluk gunungannya, makhluk sial bermaharajalela, bagaimana dengan iman? EXORSISMUS PESONA ke jalam aman. Dan jalan seterusnya..

Fantasi.. Di situlah mulanya seni.. Orang lain boleh pendam. Kadangkala sampai tiada udara, tiada nyawa.. Tapi kau seorang artis.. Kau perlu dan mampu luahkan dengan penuh dendam dan gelora.. Berfantasilah sehingga bererti. Dan carilah erti sampai ke mati..

– petikan dari esei “Exorsismus Pesona: Tingkaptingkap Dunia Fantasi Haslin Ismail” oleh Zainol Abidin Ahmad Shariff (zabas).

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com