Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Sunday, January 11, 2009

Polis Hentikan Demo untuk Palestin





Kechik ketika di dalam trak sambil menjerit "Polis Macam Israel"


Semalam lagi aku sudah menerima beberapa sms mengingatkan aku tentang program anjuran Gabungan Anti Perang (GAP)bertujuan untuk Vigil Solidariti Untuk Rakyat Palestin dan Tamil Eelam.

Perhimpunan aman tersebut diadakan di Dataran Merdeka jam 8 malam.

Ya, aku memang mahu hadir memandangkan beberapa siri demonstrasi sebelum ini aku tidak dapat hadiri atas urusan kerja.

Disebabkan tersekat dalam kesesakan, hujan dan penutupan jalan bagi memasuki kawasan Dataran Merdeka, aku tiba lewat setengah jam.


Polis Trafik Halang Letak Kereta

Member yang sukarela menemani aku untuk turut serta dalam perhimpunan minta pandangan tempat sesuai untuk parkir.

Jalan di antara Dataran Merdeka dan Bangunan Sultan Hishamuddin (dahulunya Mahkamah Tinggi) sudah ditutup - sudah aku sangka setiap malam minggu jalan tersebut memang ditutup untuk para pelancong.

Aku memberitahu untuk meletak kereta di kawasan gereja atau di Kelab Diraja Selangor. Kecewa bila jalan ditutup.

Aku tidak mahu parkir di Bar Council sebab bayarannya yang tidak masuk akal - RM5.

Jadi, aku beritahu untuk parkir di Bangunan Loke Yew.

"F**K, polis trafik tak bagi masuk pulak!"

Polis: Nak pergi mana?

Aku: Nak parkir

Polis: Tak boleh, jalan tutup.

Aku: Apasal?

Polis: Boleh masuk kalau nak pergi pejabat (sambil tunjuk ke Bangunan Loke Yew)

Waktu pada masa itu menunjukkan 8.40 malam. Aku tertanya-tanya adakah pejabat buka pada malam minggu?

Aku: Pejabat apa encik ada kat sini?

Polis: Ada lah.

Aku: Kalau macam tu saya nak pergi pejabat.

Polis: (Hairan) Nak pergi pejabat? Kat mana?

Aku: Kat situ lah ! (sambil menunjuk ke arah bangunan Loke Yew)

Polis: Saya tak nak layan. Dah, jalan.

Mujur kami dapat parkir berdekatan Bangkok Bank.

Setibanya di sana, rupa-rupanya penuh dengan kira-kira 100 anggota polis dan FRU.

Dan orang ramai (termasuk pelancong) kira-kira 200 orang memegang lilin.



Charles di kiri sekali cuba mententeramkan polis yang mula bertindak ganas



Seperti biasa, Timbalan OCPD Sydney menunjukkan taiko nya. Langsung tak dibenarkan berkumpul.

Runding punya runding, beliau beri 1 minit.

Charles (Santiago) pun kata, "kalau macam tu tangkap kami".

Arul(chelvam): Ya, tak payah nak guna kekerasan. Bawa trak, kita masuk ramai-ramai.

Orang ramai sorak. Pelancong bingung.

Charles: Tuan, ini isu Palestin. Kita akan bincang di Parlimen minggu depan. The world is watching us.

Polis: No, ini isu lain.

Dr Nasir Hashim ketika dibawa masuk ke trak polis



Seramai 21 pejuang sukarela ditahan, bagi mengelak polis daripada mengganas. Selain daripada Charles dan Arul, mereka yang ditahan dan dibawa ke Balai Polis Dang Wangi ialah Abdullah Sani (Ahli Parlimen Kuala Langat), Nalini Emmanumalai, Kechik. Norlaila Othman (isteri tahanan ISA) dan Dr Nasir Hashim (ADUN Kota Damansara).

Aku rasa, kalau mereka tidak menyerahkan diri, sudah pasti polis akan bertindak di luar kawalan dan menggunakan kekerasan.

Dan kemudian memberi pelbagai alasan seolah-olah mereka menjalankan tugas dan memberi amaran kepada media untuk tidak siarkan.


Amaran: Tidak dibenarkan menggunakan gambar-gambar yang disiarkan tanpa izin pemilik blog ini terutama tabloid politik.

Berita-berita lain:

http://padedoh.wordpress.com/2009/01/10/21-arrested-at-anti-war-vigil/

http://sjsandteam.wordpress.com/2009/01/11/21-people-arrested-including-politicians-at-dataran-merdeka/

http://tukartiub.blogspot.com/2009/01/tangkapan-zionis-tempatan.html

http://malaysiakini.com/news/96209

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com