Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Thursday, January 29, 2009

Pameran Solo Catan Kartika Affandi - Pembuka Mata Karyawan Malaysia



Seniman tersohor Indonesia, Kartika Affandi, 73 memukau rakyat Malaysia menerusi lukisan-lukisan yang dibawanya untuk pameran solonya yang diadakan di Kuala Lumpur sehingga 9 Februari ini.

Lukisan-lukisan yang pernah dihasilkan sejak 1977 dipamerkan dalam Pameran Solo Catan Kartika Affandi di Galeri RA Fine Arts dan dikuratorkan oleh Dr Zakaria Ali, seorang pensyarah di sebuah institusi seni di negara ini.

Sesungguhnya, kemasyuran Kartika bukannya dari bapanya, Affandi yang merupakan lagenda kepada Indonesia. yang sering menimbulkan kontroversi terutamanya sewaktu menunggangi gelombang kebebasan yang dibawa percikan revolusi sebelum kemerdekaan Indonesia pada tahun 1945.

Affandi pada waktu itu menubuhkan “Seniman Masyarakat”, kemudian “Seniman Indonesia Muda”, dan kemudian”Seniman Indonesia Muda”, Pelukis Rakyat” dan “Gabungan Pelukis Indonesia”, bertujuan membebaskan diri daripada kongkongan dikenakan oleh orang Belanda yang memandang rendah kaum peribumi pada waktu itu.

Betapa mendalamnya kasih kepada Affandi, Kartika menukilkan dalam “Tiga Muka/ 25 Mata Affandi” (2007). Ibu Kartika menangkap Affandi dalam tiga keadaan: puas hati (atas), kesakitan (kiri) kegugupan (kanan). Ketiga-tiga keadaan ini menjadi lebih jelas dalam 25 buah mata, yang sentiasa memerhatikan dia, membimbing, memarahi, menenangkan.


Meyorot kembali sejarah perjuangan Ibu Kartika, ketika berusia 23 tahun, beliau melukis sebuah potret diri yang membuktikan kemahirannya sebagai pelukis. Bagi Ibu Kartika, sebidang kanvas kosong diangap sebagai sejenis penghinaan yang mesti dilipat-balas.

Salah satu hasil lukisannya ialah “Kelahiran Semula” (1981). Di dalam lukisan tersebut, beliau dirinya dilahirkan dilahirkan semula sebagai watak yang tersiksa, dengan wajah yang lebih tua daripada usia bayi yang sepatutnya luhur. Tanpa keajaiba tersebut maka kini dia dibebani masalah yang skar dibereskan. Kepalanya dilingkari merah, dia tetap berazam untuk memulihkan dirinya daripada kusta-kusta silam.

Selanjutnya, dalam “Potret Diri dan Kambing” (1989), dia sekali lagi ditekan oleh beratnya rasa benci dii, menyayangi seekor kambing untuk mendapatkan perhatian. Dengan berbuat demikian, dia mengakui wataknya setaraf dengan binatang, menidakkan kebolehannya untuk memilih menyuburkan benih-benih manusiawi, yakni suatu kebolehan yang tiada pada haiwan. Namun, dengan lingkaran geap pada matanya, kambing itu muncul menarik sekali. Sebaliknya, watak manusia itu kebingungan, berambut kusut, keliru, mencari-cari peangan yang patah, tanda-tanda petunjuk yang hilang.

Ibu Kartika mempunyai sikap yang ambivalent terhadap binatang seperti yang dijelaskan dalam adegan “Angsa Hitam” (2003). Pasangan angsa ini kelihatan seperti sedang menari, berlagak, atau berlawan? Kepak-kepak mereka mengembang, leher melengkuk, kaki terkangkang, berpendirian agresif dan kelihata bersedia untuk menyerang. Manakala seekor angsa kepaknya lunjun merah: menggambarkan syawat atau darah? Adakah ini bermakna tibanya musim mengawan bila sang jantan berlagak garang?

Naluri tersebut turut dimiliki manusia. Memasuki “Warung Kopi di Lingga, Sumatera Utara” (1977), Ibu Kartika, suku Jawa yang berpendirian terbuka, merah marah sebab pelanggan semuanya lelaki, yang sembang-sembang, sesudah penat bekerja di lading. Kaum ibu pun turut bekerja tapi tidak digalakkan masuk. Untuk membetulkan ketidakadilan ini, Ibu Kartika telah mendirikan eselnya di dalam warung tersebut lantas melukis gambar pelanggan lelaki, sebagai cara membalas dendam. Ibu Kartika lantas memasukkan dirinya dengan duduk di hujung meja, betul-betul di tengah gambar disamping kaum ibu yang lain sedang mendukung anak: begitu bengang Ibu Kartika.

Kartika Affandi pernah mengadakan pameran di seluruh dunia termasuk Indonesia, Itali, Pranchis, Australia, Brazil, China, Hungary dan Amerika Syarikat.

Hasil-hasil seni Kartika juga banyak dibincangkan di dalam banyak penerbitan antarabangsa seperti Soul, Spirit and the Mountain, Preoccupations of Contemporary Indonesian Painters (Oxford University Press, 1994) dan di majalah seperti Art in America.

Sebagai seorang penggiat seni, Kartika juga banyak menerima jemputan bersyarah di Sydney Opera House Australia, Regent Hotel, Hong Kong dan Mills College Oakland, California.

Semasa berada di Kuala Lumpur, Kartika mengambil kesempatan untuk melukis keadaan di Kampung Baru, kampung tertua di ibukota. Berceritakan pengalamannya, beliau gembira sekali melihat anak-anak penduduk di Kampung Baru mengerumuninya melihat dia melukis. Dia secara tidak langsung membuat demonstrasi secara plein-air.

Kartika juga sering menyumbangkan karya-karyanya untuk tujuan kebajikan seperti pemuliharaan bangunan warisan dan mangsa tragedi tsunami di Acheh.



Labels: ,

1 Comments:

At 10:45 am, Anonymous Anonymous said...

ibuk kartika..unik..tak gune beRus..menariks..saya pon ade wan suntingan visuaL..yang mungkin dipaparkan daLaM sLoT warTa serumpun 1hbFeBuaRi jam 10.30MaLaM

 

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com