Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Friday, September 28, 2007

Sejarah Kuih Bulan


Kaum Tionghua baru sahaja menyambur perayaan Tanglung beberapa hari lalu.

Perayaan tersebut mempunyai perkaitan rapat dengan kuih bulan dalam memerpingati perjuangan rakyat China yang bangkit menuntut kebebasan di bawah pemerintahan Mongol yang menindas dan menyeksa pada suaru ketika dahulu.

Rakyat di bawah pimpinan Xhu Yuan Zhang besama pengikutnya, Liu Bo Wen telah menggunakan kuih bulan ebagai alat sebaran maklumat.

Kuih bulan yang dijuak secara meluas di pasaran pada ketika itu telah diselitkan sepucuk nota menyeru rakyat untuk bangkit menggulingkan kerajaan pada malam 15 haribulan, yakni bulan kelapan dalam kalender lunar.

Pemberontkan itu akhirnya berjaya menjatuhkan pemerintahan zalim. Sejak itu, kuih bulan bukan sekadar menjadi makanan tradisi, ia juga melambangkan nilai dan simbol memperjuangkan keadilan dan menentang kezaliman.

Pada bulan September 1998, mantan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah dilucutkan jawatanya oleh Dr Mahathir dan ditahan serta dizalimi. Maka, tercetuslah pergerakan Reformasi yang dipelopori rakyat.

Pada masa yang sama, kebetulan Pesta Tanglung juga pada masa itu. "Reformasi" telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Tionghua buat pertama kalinya dengan ertikata "Perjuangan tetap diteruskan". Tanglung yang tertera "Reformasi: dalam Bahasa Tionghua telah dibawa dalam perarakan Pesta Tanglung.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com