Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Sunday, September 10, 2006

KeADLan lancar peperangan dengan SPR


KeADILan melancarkan peperangan dengan mendesak Pengarah Pilihan Raya Malaysia, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman meletakkan jawatan.

Presiden Parti, Dr Wan Azizah berkata keADILan telah mengumpulkan bukti yang cukup agar Pengerusi SPR meletakkan jawatan serta-merta.

Sebelum ini, penipuan SPR telah menjadis atu rahsia yang diketahui umum tetapi, kali ini, tidak ada alasan lai bagi Rashid untuk mengelak kerana semuanya ada tercatat dalam sistem yang mampu membogelkan penipuan Rashid dan SPRnya.

Angkatan Muda KeADILan yang bersidang pada 1 September lalu juga mengusulkan perkara yang sama dan perkara itu dibawa ke perwakilan seluruh Negara tanpa bahas.

Azizah yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh mengingatkan bahawa perlantikan Ahli Suruhanjaya termasuk Pengerusi dan Setiausaha SPR mestilah dipilih dari kalangan individu yang mendapat kepercayaan orang awam dan bukan dari kalangan pegawai-pegawai pentadbir, sama ada yang sudah bersara atau masih berkhidmat, yang bertanggungjawab terus kepada Ketua Setiausaha Negara.

“Kerajaan juga perlu menyediakan peruntukan yang mencukupi supaya pegawai-pegawai yang dilantik oleh SPR untuk mengendalikan pilihanraya bukan dari kalangan Pegawai-Pegawai Daerah, katanya.

Menurut beliau dalam pembentangan bajet 2007 pada 7 September lalu, perjalanan pilihan raya di Malaysia begitu tempang sehingga menjejaskan nilai demokrasi.

“Proses pilihan raya di negara ini tidak bebas dan tidak adil dan kelemahan ini mencemar makna demokrasi,” katanya.

Menurut Azizah, Rashid perlu meletakkan jawatannya kerana tahap demokrasi di Malaysia semakin merosot jika dibandingkan dengan negara-negara yang menjadi contoh demokrasi di negara membangun seperti di Turki, India dan Indonesia, yang semakin subur.

Justeru, sewaktu Kongres Nasional Tahunan KeADILan 2 September lalu, beliau telah merasmikan buku laporan yang bertajuk “The Democratic Deficit in Malaysia : A Report on Malaysian Elections”.

Laporan tersebut dilengkapi dengan bukti-bukti kukuh bagi mendedahkan penyelewengan dan penipuan serta kelemahan-kelemahan dalam sistem pilihanraya di Malaysia. Laporan tersebut telahpun dihantar kepada Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, 29 Jun 2006 lalu.

KeADILan dalam kertas cadangannya mencadangkan agar peruntukan diberikan kepada SPR agar dapat memperkenalkan penggunaan dakwat kekal (indelible ink) bagi mengenal mereka yang sudah mengundi.

Penggunaan dakwat kekal itu, menurut Azizah akan mengatasi keraguan dalam pengundi yang mengundi dua kali.

India, sebuah negara yang mempunyai penduduk seramai lebih satu bilion sudah pun mempunyai rekod pengurusan pilihanraya yang kemas dan baik di dunia, telahpun menggunakan sistem ini secara menyeluruh dan ternyata berkesan.

KeADILan juga mencadangkan agar SPR menggunakan peti undi yang lut sinar untuk menjamin kesahihan semasa proses pembuangan dan juga pengiraan undi.

Bagi menunjukkan keseriusan dalam memastikan sistem demokrasi di negara ini terjamin, keADILan telah memperkenalkan satu sistem perisian komputer yang mana melalui sistem ini semua data Pilihanraya dapat dianalisis secara saintifik dan sistematik. Ia juga dilancarkan semasa Kongres mereka dan sebuah jawatankuasa dibentuk di setiap peringkat parti dalam memberi penerangan mengenai penggunaan perisian tersebut.

Sistem perkomputeran tersebut berupaya untuk membersihkan daftar pengundi dan mengesan penyelewengan dan penipuan seperti pengundi hantu, pengundi yang telah meninggal dunia, pengundi yang terlalu tua; berusia 90 sehingga 122 tahun, pengundi yang tidak mempunyai saluran, pengundi yang menggunakan alamat palsu dan pengundi yang tiada Kad Pengenalan Baru.

Melalui sistem itu, keADILan telah berjaya mengesan sejumlah 223,950 orang pengundi di Selangor yang tidak mempunyai Saluran. KeADILan juga berjaya mengesan di Pulau Pinang, Perak, Selangor, Wilayah Persekutuan dan Pahang, jumlah pengundi yang berumur 90 tahun hingga 122 tahun berjumlah hampir 18,000 orang dan jumlah dan seramai hampir 50,000 orang lagi tidak memiliki kad pengenalan baru.

Sistem itu didakwa mampu mengesan penipuan dan penyelewengan serta kaedah-kaedah penyelewengan, misalnya pengeluaran jumlah kertas undi yang berbeza bagi kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri yang terletak di Parlimen yang sama.

Jawatankuasa yang dipertanggungjawab untuk meneliti pemalsuan demokrasi itu juga telah berjaya mengesan “Daerah Mengundi Hantu” di Selangor.

Sistem tersebut juga mampu mengesan pengundi-pengundi yang menggunakan alamat palsu seperti menggunakan alamat yang bercirikan pangsapuri sedangkan tidak wujud sebarang bangunan tinggi di Daerah Mengundi berkenaan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com