Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Tuesday, June 27, 2006

Pengganas bertempik dalam persembahan menarik



Aku suka menyaksikan persembahan ini. Aku pada mulanya dipelawa untuk menyertai bengkel Experimental Workshop Series atas anjuran KL Performing Arts Cente (KL PAC).

Tetapi, memandangkan kesuntukan masa dan komitmen-komitmen lain yang perlukan lebih fokus, maka saya menarik diri.

Cemburu juga apabila melihat hasil kerja rakan-rakan; Hariati, Pang, Vernon dan lain-lain beraksi.

Mereka yang tidak menganggap diri mereka penari itu cuba ‘mengganas’ dalam satu persembahan yang diadakan di ibukota pertengahan Jun lalu.

Projek bengkel Performing Arts Cente (PAC) ditulangi Marion D’Cruz yang mempunyai puluhan tahun pengalaman dalam bidang seni persembahan.

Namun, hasil kerjanya melalui Choreography for Non-Choreographers: "Dance Terrorist" tetapi bukanlah satu keganasan seperti yang diandaikan oleh Kementerian Dalam Negeri tetapi lebih bersifat meta-choreography.

Sudah pasti, rakan-rakan saya itu tidak mempunyai latarbelakang dalam tarian.

Projek Choreography for Non-Choreographers itu adalah bengkel kedua PAC didedikasikan sempena ulangtahun pemergian pengasas Five Arts Centre, Krishen Jit.

Pementasan tersebut yang dipersembahkan di Pasar Budaya Kuala Lumpur 17-18 Jun lalu memperlihatkan individu seperti pengarah filem James Lee, Adrian Kisai (pengurus produksi teater), Gabrielle Low (ahli kumpulan teater remaja), Hari Azizan (wartawan dan pengarah teater), June Tan (pengurus pentas), Kiew Suet Kim (pelakon/dpengarah), Mark Teh (pemudahcara seni masyarakat), Myra Mahyuddin (pekerja teater), Pang Khee Teik (editor), Vernon Adrian Emuang (pelakon) and Wyn Hee (pengarah produksi).


‘Keganasan’ yang dimaksudkan oleh D Cruz ialah penentangan beliau yang bercanggah dengan norma-norma seni yang diamalkan.

Bagi beliau yang merupakan salah seorang tenaga pengajar di Akademi Seni Kebangsaan, perkataan koreografi tidak semestinya dikaitkan dengan tarian.

Beliau memberi contoh bahawa seseorang juga tidak salah untuk mengkoreografkan sesebuah pergerakan politik mahupun peperangan. Selain itu, melalui koreograf, seseorang juga mampu untuk menyatakan waktu dan temujanji.

“Koreografi menyatakan perletakan tubuh seseorang dalam sesuatu situasi bagi mendapatkan pendapat arau maklumat sampai ke penerima,” jelasnya.

“Ia adalah satu pergerakan, dan pergerakan adalah satu ekspressi,” kata D Cruz.

“Ekspressi ialah kehidupan,” jelasnya.

Menurut D Cruz yang bertindak sebagai Pengarah Artistik bagi persembahan itu berkata, setiap tajuk dan idea pementasan datang dari setiap peserta dalam bengkel.

Setiap peserta bebas untuk menggunakan teks, muzik, dan kata-kata bagi setiap tema yang dipilih.

“Merekalah sendiri yang sebenarnya Pengarah,” kata D Cruz.

Mereka diberi kebebasan untuk menunjukkan ‘taring’ masing-masing dalam sesuatu persembahan unik dan memprovokasikan minda.

Dalam projek seni usulan D’Cruz tersebut, kriteria bagi peserta ialah sesiapa yang tidak mempunyai latarbelakang atau pengalaman dalam tarian.

Projek ini tidak berjaya sekiranya ia disertai oleh penari kerana mereka (penari) akan menumpukan terhadap pergerakan mereka dan aestetika.

“Nilai-nilai tersebut akan menggagalkan tujuan kami,” jelas D’Cruz yang juga isteri kepada mendiang Krishen Jit.

Pementasan tersebut bukanlah seperti yang mungkin diandaikan oleh banyak pihak bahawa pementasan ini berbentuk satu tarian tetapi ia lebih mirip kepada penglihatan dan pemahaman bagaimana badan mampu untuk menterjemahkan maklumat, idea-idea dan pandangan.

Ketika menceritakan pengalaman bekerja bersama Krishen, Marion berkata mendiang sewaktu mula mengenali antara satu sama lain, suaminya telah menterbalikkan idea-idea dan konsepsinya.

Projek seninya kali ini, menetapkan deria artistiknya dalam penghasilan sesebuah persembahan.

Salah satu daripada persembahan menarik dalam pementasan itu ialah A sleepwalker in transit karyaMyra Mahyuddin.

Pementasan 4-minit itu dinukili dari pemerhatian peserta bengkel sewaktu berulang-alik secara rutin dalam terowong LRT.

Beliau mentafsirkan orangramai yang melaui terowong yang menuju ke stesen KLCC itu sebagai orang yang berjalan dalam tidur yang hanya sedar apabila tiba di tempat kerja masing-masing.

Satu daripada rakan ‘penari’ akan melakonkan watak orang berjalan dalam tidur manakala salah satu lagi peserta akan melakonkan watak orang yang tidak mengalami sindrom tersebut.
Selain dua pelakon utama yang menjayakan pementasan tersebut, seorang lagi akan menjadi pelindung agar orang yang berjalan dalam tidur itu tidak memberi sebarang ‘gangguan’ kepada pihak yang lainnya.

Salah satu prop ringkas yang digunakan dalam pementasan itu ialah jam loceng. Jam loceng besar dibawa ke hulu hilir sepanjang pementasan itu.

Ia memberi simbol kepada alat yang menunjukkan penghujung perjalanan terowong dan apabila jam berbunyi – menandakan semua orang rutin kerja masing-masing yang membosankan.

Myra mungkin tidak sedar bahawa dia sendiri adalah sebahagian daripada sistem berkenaan.


Berikut ialah sinopsis bagi pementasan yang lain:

1. Will You Please Be Quiet, Please?
Most of the time people don't mean what they say, because most of the time their emotions dictate their choice of words and the way they speak. And emotion is something people can't control but only suppress.

James Lee

2. 24 minutes in Kuala Lumpur, 64 minutes in Jakarta
This piece uses humour to explore the themes of greed and consumption, as well as labour and inequality. The title refers to how many minutes an average worker in the two cities must work to afford a Big Mac, according to a worldwide survey on prices and earnings, conducted by a Swiss investment bank.

Gabrielle Low

3. Damaged

Adrian Kisai

4. In One Piece

No more heartbreaks! Let’s take a picture with a big smile!

Wyn Hee

5. Hallelujah

"You say I took the name in vain / I don't even know the name / But if I did, well really, what's it to ya? / There's a blaze of light in every word / It doesn't matter which you heard / The holy or the broken Hallelujah." - Leonard Cohen.

In our closets, we are desperate to celebrate the love we have. I want to celebrate the struggle, which also includes the struggle to justify, to make sense of our feelings.

Pang Khee Teik

6. The More We Get Together

What we see in public -
Kids purest hands holding and hugging,
Whereas lovers loving, hugs and kisses,
Labeled as immoral,
Purity. Appetency. Sensibility…
Who has the ability to draw the line of MORALITY?

Kiew Suet Kim

7. Don't wake me up, I'm sleeping

"Then they came for me and there was no one left to speak out for me." - Pastor Martin Niemöller.

Hari Azizan

8. Unrequited

Like many non-Bumiputera Malaysians, I was struck by the phrase in Yasmin Ahmad's film Gubra, "It's like being in love with someone who won't love you back." Even when someone or something gives you so many reasons to walk away, or leave, hope can be an amazing, awesome force.

Vernon Adrian Emuang

9. A sleepwalker in transit

Myra Mahyuddin

10. Cita-cita saya

June Tan

11. Buang Ruang Kurang Kurung atau Tiap tiap hari, Khabar Angin Lama, Surat Khabar Sama

Mark Teh
Unrequited
UNREQUITED: adjective - not returned in kind (Example: "Unrequited (unanswered) love"), of a feeling, especially love) not returned or rewarded.

Music: "No More Good Guys" by SKINDIVE

Like many non-Bumiputera Malaysians, I was struck by the phrase in Yasmin Ahmad's film GUBRA, "It's like being in love with someone who won't love you back." Even when someone or something gives you so many reasons to walk away, or leave, hope can be an amazing, awesome force.

Skindive's "No More Good Guys" is the song that I will be using for our final project. I heard this song on the final episode of Season One in "Queer as Folk", just after a tragic bashing of one of the main characters.

I liked the sound of the song, which I felt was dead accurate, and went looking for the lyrics. Even within the pain of the song, there seemed to be a glimmer of hope and a searching for strength.

Soon I found the MP3 online, and after repeated listening, the song seemed to say that even from pain and suffering, if you looked deeper inside you'd find a reason to be hopeful.

It made me think of the line in Gubra, "It's like being in love with someone who won't love you back." And the pain that comes out of that.

I hope to use this song in a manner that tells all Malaysians that if we would take action, perhaps "the pain inside will stop".

Here are the lyrics (WITH CHOREO-CUES):

(Note: 8 COUNTS to a musical phrase, even counts on snare when singing begins)

(SUM OF THE PARTS) Musical intro (4 X 8 counts, FROZEN, on first half phrase - then into slow walk)
I died today,
but I'm still breathing,
bleeding,
for now,
I'm broken.

(**gunshot** - I'd like to insert like a Group Accent here)

You left me here,
Capsized and sinking,
thinking, right now,
there's no more good guys.

(Music swells)You left me standing here,
(Music swells) alone and colder,
(Music swells)I hope that some day soon,(BROWNIAN starts on 3rd swell)
the pain inside will stop. (FREEZE on stop)

(Music - Phew - ALL FROZEN)

(MELTDOWN - June) You died today,
but you're still breathing,
in my mind, (MELTDOWN - Hari)
that is,
there's no more good guys.

(**instrumental - 4 X 8 beats**)

(MELTDOWN - Mark)
(MELTDOWN - ALL)

You left me standing here, (roll and pulsate to form STEPPING STONES on standing)
alone and colder,
I hope that some day soon,
the pain inside will stop (STEPPING STONES formed, Myra starts climb on 'see me')
I hoped you'd see me,
I hoped you'd understand,
Or crucify me for my failings,
my cruel ambition,
hardly justified,
and the pain inside will ... stop. (Myra falls into Adrian's arms)
(Cannon to stand - walk in procession)

Concepts:

Group dynamics: Alone - Together
Movement - stillness: Message - reflection.
Tableaus - The epiphany

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com