Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Sunday, October 09, 2005

ULASAN ALBUM - Adam jadi bayang-bayang KRU


ULASAN ALBUM / Adam jadi bayang-bayang KRU


Muzik disco-rap yang terkandung dalam album Adam mempunyai tempias daripada muzik-muzik dalam album adik-beradik KRU. Penampilan gaya penyanyi hip-hop yang diketengahkan sesuai dngan imej album Adam.

Daripada 10 lagu yang dimuatkan dalam album ini, tiga daripadanya pernah dimuatkan dalam single KRU sebelum ini.

Jatuh diyakini bakal menjadi siulan peminatnya terutama dari kalangan wanita manakala Walaupun lebih berkonsepkan nostalgia KRU era Awas.

KRU juga terlibat dalam album ini di mana lagu Terhangat di Pasaran juga melibatkan kumpulan KRU.

Bagi lagu Menggapai Bintang yang pada asalnya dinyanyikan oleh Zahid dan Farah, ianya dinyanyikan secara solo oleh Adam.

Selain daripada Adnan Abu Hassan yang mencipta lagu Menggapai Bintang, komposer lain yang terlibat adalah Ajai, Alvy Durin dan Adam sendiri melalui lagu Ku Bertanya.

Haruskah adalah lagu yang dipertandingkan dalam pertandingan akhir Akademi Fantasia 2 yang menjulangnya sebagai pemenang tempat ketiga.

Ku Bertanya menguji Adam dalam peciptaan lagu dan ianya sungguh disenangi peminatnya. Ku Bertanya adalah lagu berbentuk acapella yang hanya menggunakan gitar kapok dan dibantu oleh petikan jari.

Edry bertindak sebagai penerbit bagi album ini dan turut menyumbang lima buah lagu.


Sungguhpun Adam sebuah album bercorak laju, ada juga lagu yang berentak perlahan seperti 'Jatuh' dan 'Ku Bertanya.'

Ternyata artis dari pertandingan nyanyian realiti TV, Akademi Fantasia 2004 ini akan menggunakan platform tersebut bagi memasarkan album ini, terutama sekali di kalangan peminat fanatik Adam (melalui Kelab Peminatnya, AFCM) dan peminat baru.

Album ini sesuai dengan penampilan Adam sekiranya beliau mahu menyampaikan lagu-lagu tersebut dengan gerak tarian bersama kumpulan Forty-G yang turut menyampaikan rap mereka dalam lagu Tak Tahu.

1 Comments:

At 4:25 pm, Anonymous Anonymous said...

Bagi Adam mungkin ia satu rahmat kerna dapat buat album dengan KRU.Buat KRU ini rezeki.Tapi kita lihatlah berapa lama Adam boleh bertahan dgn KRU.Take that.

 

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com