Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Monday, October 31, 2005

Sook Hwa cabar Auku ke mahkamah


Bekas pelajar Universiti Sains Malaysia, Soh Sook Hwa, 23, mencabar Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) kerana mendakwa ianya bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan. Jika dakwaan ini dibenarkan, ia akan merupakan kes pertama di Malaysia yang menuduh AUKU bercanggah dengan Perlembagaan.

Sook Hwa yang baru tamat pengajian dari jurusan Kewartawanan pada 24 November 2004 didapati bersalah oleh pihak Hal Ehwal Pelajar (HEP) USM di bawah Artikel 15 (1) dan (3) AUKU (Pindaan 1975), yang menyebut bahawa golongan siswa tidak boleh bersimpati, menyokong atau menentang parti-parti politik.

Peguam Negara mengeluarkan hujahan beliau dengan mengatakan bahawa Sook Hwa dikehendaki membuat rayuan kepada Kementerian Pengajian Tinggi.

Sook Hwa telah berbuat demikian, dan rayuan itu telahpun dinafikan Kementerian.

Walaupun pernah ada kes mencabar AUKU dibawa oleh para mahasiswa yang dikenakan hukuman oleh pihak universiti sebelum ini, kes-kes tersebut cuma melibatkan beberapa artikel yang didakwa tidak adil.

Dalam kes Sook Hwa pula, sungguhpun ketidak-adilan dalam prosedur turut akan dibangkitkan, akan tetapi ia tidak akan menjadi fokus kes ini, kerana jika kita cuma tidak berpuas hati tentang butir-butir terperinci tertentu, ia bermaksud kita sebenarnya bersetuju dengan AUKU secara prinsip.

Oleh yang demikian, bagi peguam-peguam Sook Hwa, yang jadi keutamaan adalah dakwaan bahawa AUKU merupakan sebuah undang-undang yang bercanggah dengan kebebasan individu, seperti mana yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Beliau pernah memenangi pilihanraya kampus 2002-2003 dan dipilih menjadi pemimpin pelajar ketika masih di Tahun 1 pengajiannya.

Ikuti temubual Faisal Mustaffa sebaik sahaja selesai menghadiri perbicaraan kes Sook Hwa pada 19 Oktober lepas.


Apakah tindakan yang diambil di mahkamah?

Saya emngarahkan peguam saya meminta mahkamah untuk menyemak semula keputusan oleh Kementerian Pengajian Tinggi terhadap hukuman HEP terhadap saya di mana saya dikenakan denda sebanyak RM200 dan amaran.

Saya berhak menulis surat rayuan kepada kementerian tetapi pihak kementerian menolak rayuan tersebut. Bagi saya, mereka tidak memberi sebarang alasan yang boleh diterima. Saya tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut dan meminta mahkamah supaya menyemak semula.


Bagaimana isu ini boleh berlaku sehingga ia berlanjutan sehingga ke tahap ini?

Sebelum ini, saya pernah dikenakan tindakan tatatertib dengan diberikan amaran dan denda RM200 atas kesalahan peruntukan Auku ke 15 di mana saya menunjukkan sokongan dengan jelas kepada sesebuah parti ketika pilihanraya umum yang lalu.


Apa yang berlaku dalam prosiding peringkat HEP itu?

Saya mempersoalkan samada pihak universiti mengikuti prosedur yang adil untuk memberi peluang kepada saya memberi penjelasan terutama sekali dalam membuat pertuduhan kepada saya.

Pada waktu itu, peguam saya tidak dibenarkan berada bersama dalam prosiding tersebut.

Dengan itu, kami menyedari bahawa ia adalah satu sandiwara dan permainan universiti sahaja.


Adakah anda merasakan tindakan menyaman kerajaan Malaysia adalah satu perbuatan membalas dendam terhadap tindakan USM yang dibuat ke atas anda sebelum ini?

Saya tidak menganggap ianya satu perbuatan membalas dendam, hanya mahu menyatakan hak saya sebagai seorang rakyat Malaysia.

Tetapi, Auku seperti yang kita sedia maklum menafikan hak asasi seorang warganegara yang berada dalam sesebuah institusi pegajian tinggi.


Mengapa anda dan ramai yang lain membantah penggunaan Auku?

Auku jelas sebuah akta yang mengamalkan diskriminasi terhadap golongan tertentu.

Seseorang pelajar terpaksa menggadai hak asasinya hanya untuk berada di sesebuah universiti. Saya melihat pendidikan adalah atau hak. Ia adalah satu perkara yang tidak sepatutnya dihormati mahupun dilindungi.

Pelajar terpaksa menggadaikan hak asasi yang dimiliki bagi memperolehi hak untuk mendapat pendidikan.

Ini tidak sepatutnya berlaku dan diskriminasi itu tidak sepatutnya disokong.



Bagaimana reaksi masyarakat terhadap anda sehingga membawa kes ini ke peringkat mahkamah tinggi?

Saya terima banyak sokongan daripada pertubuhan-pertubuhan masyarakat yang juga berpendirian yang serupa dengan saya. Ini adalah kerana Auku sudah lama berada di negara ini dan pertentangan dengan hak asasi manusia amat jelas. Saya percaya perkara ini diketahui umum.

Ada di antara ahli parlimen yang mengatakan bahawa mereka mahu menyemak semula Auku tetapi masih tidak dapat melihat sebarang hasil.

Bagi masyarakat umum, saya mengambil peluang ini untuk menperdalamkan pemahaman mereka mengenai Auku dan apa yang berlaku dalam kampus.

Masyarakat di luar perlu tahu apakah jenis penindasan-penindasan yang berlaku kepada masyarakat kampus.

Bagi pihak universiti pula, menteri di Kementerian Pendidikan Tinggi, Dr Shafie ada memberi kenyataan bahawa beliau mencabar pelajar-pelajar yang tidak bersetuju dengan pelaksanaan Auku untuk dibawa ke peringkat mahkamah.

Pelajar seharusnya mengambil cabaran tersebut dan ini adalah satu peluang untuk menyemak dan membuat keputusan samada Auku ini bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Bagi keluarga pula, saya yakin mereka juga tidak bersetuju dengan Auku. Masalahnya adalah sebagai ibubapa, mereka berasa sungguh risau atas tindakan yang saya ambil ini kerana risikonya amat besar.

Secara ikhlas, saya ada menerima sedikit tekanan daripada pihak keluarga. Cuma buat masa ini, kami perlu lebih banyak berbincang dan mereka perlu memahami penjelasan dan hak saya yang saya ingin pertahankan.


Reaksi daripada pelajar sendiri amat dingin. Saya kira ini adalah kerana mereka tidak berapa faham mengenai Auku. Mereka hanya diberitahu oleh pihak universiti untuk tidak menceburkan diri dalam politik dan menumpukan hanya kepada pelajaran.

Dengan secara tidak langsung, mereka jadi takut kepada perkara yang mereka sendiri tidak pasti. Masalahnya adalah mereka tidak faham mengenai peruntukan-peruntukan yang didapati dalam akta tersebut.


Secara keseluruhan, adakah para pelajar universiti mengambil berat tentang politik atau masih khayal dengan zaman remaja mereka?

Ramai daripada mereka tidak mahu mengambil berat mengenai politik. Ia berpunca daripada sistem pendidikan kita kerana tidak menggalakkan berfikiran kritis. We are in a spoon feed education system.

Dalam jangka panjang, ia akan memberi kesan yang buruk kepada pembangunan negara termasuk dari segi ekonomi. Cara pendekatan seperti ini membawa kepada satu falsafah yang tidak jelas; samada kita melahirkan pelajar atau generasi akan datang.


Apa pendapat anda mengenai politik? Adakah anda mahu melibatkan secara dalam politik satu hari ini?

Politik ialah satu konsep pengagihan modal ekonomi dan perkongsian hak untuk rakyat. Politik telah disalahanggap sebagai satu aktiviti yang kotor dan kepartian. Sebenarnya keputusan-keputusan yang melibatkan rakyat keseluruhan adalah satu keputusan melalui politik.

Buat masa ini, saya tidak berminat untuk menceburkan diri dalam politik secara sepenuh masa. Saya mahu menumpukan masa saya kepada gerakan-gerakan yang melibatkan mahasiswa khususnya Dema (Malaysian Students and Youth Democratic Movement).

Boleh saudari memberi komen mengenai perjalanan pilihanraya kampus dalam menegakkan demokrasi kampus?

Demokrasi bukan hanya melibatkan pilihanraya. Pihak pentadbiran universiti akan terus mengatakan bahawa demokrasi memang diamalkan di univeristi kerana pemimpin pelajar dipilih melalui para pelajar.

Saya melihat demokrasi hanyalah satu lakonan. Memang pelajar diberi hak untuk membuat pilihan tetapi platform pilihanraya itu tidak adil dan bebas.

Seperti contoh, tempoh kempen yang diberikan hanya dua hari. Tidak mungkin bagi pelajar-pelajar yang diberi hak untuk mengundi calon mereka dan sudah tentu tidak mempunyai cukup masa untuk membuat pilihan mereka. jadi, pilihanraya itu menjadi tidak bermakna.

Calon juga tidak boleh bertanding atas gabungan dan mengeluarkan manifesto. Oleh itu, hak para pengundi untuk memilih calon mereka dinafi.

Kalau dibandingkan dengan pilihanraya kampus yang baru lalu, saya berpendapat perjalanan kampus menjadi bertambah teruk. Peraturan-peraturan yang dikenakan semakin ketat. Di Universiti Islam Malaysia (UIA), calon-calon dikenakan menduduki ujian public speaking. Di Universiti Sains Malaysia (USM) rapat umum diharamkan. Ia digantikan dengan rakaman video di mana para pengundi hanya mengetahui calon mereka melalui peti televisyen yang 'sejuk'.

Saya juga mendapat maklumat bahawa terdapat campurtangan daripada pihak luar seperti contoh perjumpaan di antara Umno dan kumpulan Aspirasi.


Ketika anda menjadi wakil pelajar, apakah aduan yang selalu hadapi?

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) tidak mempunyai status yang khas dalam lembaga membuat keputusan mengenai dasar-dasar di universiti. Pelajar selalunya mahukan sesuatu yang realistik dan berharap agar MPP dapat menyelesaikan masalah mereka. Jadi, terdapat kekangan di antara MPP kerana keputusan masih terletak di atas kuasa eksekutif.

Demokrasi kampus mestilah terdapat sebanyak mugkin penglibatan pelajar dan pihak yang memainkan peranan aktif dalam membuat sebarabg keputusan.


Bagaimana reaksi tenaga pengajar apabila melihat anda sebagai satu figur yang amat vokal dalam mengenengahkan isu-isu di universiti?

Ada pensyarah yang memberi sokongan kepada saya sungguhpun saya tahu bahawa penglibatan mereka dalam isu-isu dalaman. Ketika saya dikenakan denda kerana didapati bersalah, kos tersebut ditanggung oleh pensyarah.


Apakah nasihat yang ingin anda sampaikan kepada pelajar-pelajar universiti yang masih berada dalam pengajian mereka?

Disamping belajar pengajian masing-masing, saya berharap rakan-rakan pelajar dapat belajar untuk berfikir secara kritis. Semasa muda inilah, saya rasa usia yang paling sesuai untuk melatih dalam membuat sebarang keputusan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com