Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Friday, August 29, 2008

Lihat Betapa tidak Efisiennya Parlimen Malaysia

Keratan-keratan di atas ialah keratan akhbar pada 28 Ogos lalu di muka hadapan akhbar cina yang melaporkan majlis mengangkat sumpah Ketua Pembangkang baru, Anwar Ibrahim (Permatang Pauh) dan persiapan parlimen menghadapinya.


Keratan akhbar muka hadapan China Press 28 Ogos 2008 menunjukkan seorang kakitangan meletakkan tanda nama ahli parlimen baru

Keratan akhbar muka hadapan Oriental Daily News 28 Ogos 2008 menunjukkan kakitangan pejabat perundangan, Sujairi meletakkan tanda nama ahli parlimen baru

Keratan akhbar muka hadapan Sin Chew Daily 28 Ogos 2008 menunjukkan setiausaha parlimen, Rosmee Hamzah meletakkan tanda nama ahli parlimen baru


Baru aku sedar mengapakah parlimen membelanjakan berjuta ringgit dalam pentadbiran dan pengurusannya. Bagi tugas untuk meletakkan tanda nama bagi seorang ahli parlimen yang baru memerlukan tiga orang untuk melaksanakannya.



Menurut Wikipedia,

"Bangunan Parlimen Malaysia ialah sebuah bangunan yang tersegam indah di bandar raya Kuala Lumpur, Malaysia dan merupakan simbol demokrasi berparlimen serta simbol perpaduan kerajaan persekutuan Malaysia. Lokasinya terletak berhampiran Tugu Peringatan Negara di Taman Tasik Perdana.

Kompleks bangunan Parlimen ini dibahagikan kepada dua bahagian iaitu sebuah bangunan utama 3 tingkat dan sebuah menara setinggi 17 tingkat. Bangunan utama 3 tingkat ini menempatkan dua buah dewan utama iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara manakala sebuah menara setinggi 17 tingkat pula menempatkan pejabat pentadbiran, pejabat Yang di-Pertua Dewan Rakyat dan Yang di-Pertua Dewan Negara."

Daripada 17 tingkat itu, tingkat 2 untuk Perdana Menteri sahaja, tingkat 3 menempatkan Timbalan Perdana Menteri sahaja, separuh daripada tingkat untuk DAP, separuh untuk PAS separuh untuk pejabat Ketua Pembangkang. Tiada untuk keADILan. Yang lainnya ialah pejabat pentadbiran parlimen. Sungguhpun demikian, mereka masih memerlukan tiga orang untuk meletakkan sekeping kad untuk seorang ahli parlimen. Bayangkan Parlimen Malaysia mempunyai 222 orang ahli parlimen. Cuba bayangkan berapa lamakah mereka perlukan masa hanya untuk meletakkan tanda nama untuk di dalam Dewan Rakyat? Bagaimana pula sekiranya kita mengira jumlah ahli di Dewan Negara?

Pembinaan bangunan ini menelan kos perbelanjaan sebanyak RM18 juta.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com