Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Tuesday, June 03, 2008

Teater P Ramlee The Musical: Maka Berasaplah Kubur P Ramlee

Babak perjalanan P.Ramlee dari Pulau Pinang ke Singapura


Era kegemilangan P.Ramlee dengan filem-filem yang dilahirkan serta anugerah yang dimenanginya
versi blog

Pada 28 Mei lalu, aku menerima jemputan daripada Enfiniti Productions untuk menyaksikan tayangan Ramlee Pementasan kali kedua P.Ramlee The Musical, Cinta, Hidup dan Aspirasi yang dipentaskan di Istana Budaya. Pementasan tersebut begitu memukau sehingga jelmaan P Ramlee, lakonan bersungguh-sungguh Musly Ramlee begitu menghidupkan watak P Ramlee.
Musly melakonkan watak-watak P Ramlee seolah-olah sama seperti dengan penampilan P Ramlee melalui filem-filemnya.

Kehadiran artis-artis lama Studio Jalan Ampas yang hadir memukau mata mereka seolah-olah ‘P Ramlee’ jelma di atas pentas Istana Budaya.

Antara seniman-seniman Jalan Ampas yang hadir ialah Kassim Masdor, Kuswadinata, Zaiton, Hashimah Yon. S. Shamsuddin, Wahid Satay dan Datuk Aziz Satar. Rata-rata mereka menyukai lakonan ‘P Ramlee’ dan “bagai hidup semula di depan mata.”

Berbanding dengan tayangan pertama yang ditunjangi Sean Gazi, beliau lebih menumpukan kepada interpretasi manakala Musly mencirikan kepada imitasi. Pementasan pertama yang menelan belanja melebihi RM1juta dipentaskan di tempat yang sama Oktober tahun lalu.

Rasanya, Sean sudah menduga bahawabeliau tidak layak untuk mengimitasi P Ramlee tetapi pengalaman broadway nya berjaya memukau penonton pada waktu itu.

Menurut sumber dari Istana Budaya, tiket bagi P Ramlee The Musical masih boleh didapati berbanding dengan musim pertamanya di mana tiket habis sungguhpun pementasan belum dimulakan. Mungkin ketiadaan Datuk Siti Nurhaliza sebagai Azizah kali ini memungkinkan penjualan tiket yang perlahan. Daya tarikan Siti Nurhaliza sudah tidak dapat dinafikan sebagai tangkal pelaris. Watak Azizah kini dibawa oleh Emelda Rosmila. Watak-watak isteri P Ramlee kekal; Junaidah dilakonkan oleh Atilia, Norizan lakonan Melissa Saila dan Saloma pembawakan Liza Hanim.

Terdapat juga beberapa penambahan dalam babak berbanding dengan musim pertama di mana kali ini, P Ramlee cuba diberitahukan kepada penonton bahawa dalam menjejaki ke zaman kegemilangannya, selain menjadi ‘clapper-boy’, Allahyarham juga pernah menjadi suara latar kepada beberapa nyanyian hero filem yang pada ketika itu ‘tidak pandai menyanyi’. Peminat filem Malay Film Production (MFP) di Singapura tahu akan kehebatan Allahyarham sungguhpun wataknya hanya di belakang tabir.

Segmen tarian daripada filem Puteri Gunung Ledang juga tidak kelihatan dalam pementasan kali ini.

Selain itu, babak kanak-kanak P Ramlee sewaktu kecil di Pulau Pinang dikeluarkan kali ini. Aku juga menanti babak perkahwinan Junaidah dan P Ramlee yang menggunakan terompah sebagai nada kompang tetapi tidak dipersembahkan. Bagi aku terompah yang dibuat seperti tap-dance sungguh menghiburkan.

Ada beberapa kelemahan yang masih tidak dapat produksi ini atasi iaitu muzik yang menenggelamkan suara percakapan, terutama babak penceraian P Ramlee dan Norizan. Namun, tidak dapat dinafikan kumpulan muzik seramai 11 orang ini benar-benar mengkagumkan. Selain itu, geng Paparazzi lakonan Infinetez memang menghiburkan.

Ramai juga teman-teman wartawan dan artis yang aku kenali sempat aku sapa. Antaranya ialah Shannon Shah dan Martin (The Star).

Pementasan ini akan berlanjutan sehingga 14 Jun 2008.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com