Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Tuesday, May 27, 2008

BUKAK MATA: Pameran Mencelikkan Minda




Sekali lintas, pameran ini memberi gimik untuk orang ramai bertanya-tanya mengenai konsep dan jeniis hasil karya yang dipamerkan tetapi ia sebenarnyamemberi kesedaran kepada kebebasan berkarya artis-artis.

Pameran yang diadakan bermula 27 April lepas dan akan berakhir 27 Mei ini, ia memberi tahu kewujudan satu ruang baru yang sedia untuk di ‘Pakai’ dan diberi perhatian oleh pihak yang berkenaan dalam proses pen’demokrasi’an dan Pencerahan seni dan seniman, (khususnya seni tampak).

Menurut kurator Bukak Mata, Zulkiflee Zanul Abidin semasa hari pembukaannya, ‘Bukak Mata’ adalah perkhabaran tentang gerak para seniman secara independent dan survival (pelukis) selama ini, tidak harus lagi dipandang sepi.

“Ia juga menuntut agar para seniman masa kini tidak hanya sekadar mencari ilham untuk menghiasi dan ‘mencantikkan’ ruang pameran dan dinding kediaman, tetapi mengangkat fungsi karya dan idea mereka ke satu tahap yang lebih dihormati,” katanya.

“Seniman abad ini harus lebih berani melontarkan pandangan dan idea ‘sezaman’nya dalam karya mereka, di ketika suasana yang dilihat lebih terbuka kini. Dalam pada itu, semangat dan kekuatan survival seniman harus dikekalkan bagi memastikan Perubahan ke arah yang lebih baik menjadi kenyataan,” tambahnya lagi.

Pameran yang diadakan di Studio Dikala Jingga di No 40B Jalan Kota Raja, 27/M, Hicom Town Centre, Shah Alam, Selangor telah menarik perhatian exco pelancongan Negeri Selangor, Elizabeth Wong.

Menurut Elizabeth Wong, beliau melihat pameran ini dapat menggalakkan pelancong dalam dan luar untuk datang dan menghargai lawatan mereka ke Selangor.

Ruang Kala

Majlis pembukaan Bukak Mata juga mengambil kesempatan memperkenalkan Ruang Kala sebagai ruang alternatif ‘baru’ untuk semua teman Seniman dan Karyawan untuk berekspresi; selain ruang yang sudah sedia ada. Ruang Dikaa akan membuka ruang dan peluang yang baik untuk semua pihak dalam memperkembangkanhasil karya mereka, baik dari segi muzik, persembahan filem independen dan forum muzik.

Dalam ucapan beliau, Elizabeth berkata, Studio seperti Ruang Kala akan menjadi pesaing kepada aktiviti-aktiviti seni yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri dan memberi kepelbagaian kepada industry iseni kerana sesungguhnya kumpulan-kumpulan indepen seperti ini sememangnya mempunyai peminat dan pengikut mereka sendiri.

Pada hari pembukaan itu, orang ramai dihidangkan dengan persembahan muzik dari kumpula Azska dan persembahan teater ringkas dari Pepaktaklumat.

Orang ramai boleh menghadiri dan membeli hasil-hasil karya daripada artis professional dan amatur sebanyak 52 hasil karya tampak bermula dari 10 pagi hingga lewat malam setiap hari.

Lukisan Pilihan Blog Ini


Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com