Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Wednesday, November 21, 2007

Tabah Dalam Derita - Suara Generasi Dari Kem Pelarian


Malam ini aku mengambil keputusan untuk hadir dalam satu acara pembukaan pameran lukisan Palestin berjudul “Tabah Dalam Derita”. Ia dianjurkan oleh RA Fine Arts. Aku sendiri mendapat jemputan daripada kuratornya sendiri, Pak Engku (Raja Ahmad Aminullah) ketika beliau mengunjungi aku di Arts for Grabs tidak berapa lama dahulu.

Kami dihidangkan dengan makanan Palestin serta alunan muzik Arab. Selain daripada rakan-rakan artis, tetamu-tetamu yang lain yang turut hadir termasuk Datuk Syed Ahmad Jamal, Yusri Mohamed (Presiden ABIM) dan Datuk A.Samad Said.

Pengunjung-pengunjung juga dihiburkan dengan bacaan-bacaan puisi oleh artis-artis tempatan.
Sejarah penderitaan dan perjuangan rakyat Palestin dalam mengekalkan tanahair mereka bukan dinukilkan dalam bentuk seni dan dibawa ke Negara ini bagi ita sama-sama memahami dan mendapat iktibar daripada isu yang melanda tanahair Palestin.

Pameran berjudul “Tabah Dalam Derita” itu dibawa oleh R A Fine Arts di ibukota. Pameran itu memaparkan suatu himpunan karya seni lukisan serta luahan hati oleh guru lukisan, Rouhaifa Said Qassim dan kanak-kanak di kem pelarian paestin di Nahr el- Bared.

Di samping itu, pameran itu juga mempamerkan karya lukisan seniman Malaysia termasuk Syed Ahmad Jamal, Long Thien Shih, Tuan Syed Bakar, Mahsun Haji Taib, Amir Zainorin, Hamir Soib, Nur Hanim Khairuddin, Ahmad Fuad Osman, Tan Sei Hon, Haslin Ismail, Rahmat Haron, Patric Lasak, Munzir Fauzi, Mustapha Haji Ibrahim, Kamal Zakaria, Azmin Hussein, Masnoor Ramli, Maslin Md Ramly, Ramlan Abdullah, Samsudin Mohamad dan Zazi. Turut terlibat ialah artis jemputan dari Indonesia, Kartika Affandi.

Sebenarnya, dari saat Perisytiharan Balfour, pelbagai perbincangan terbuka dan sulit di kalangan kuasa-kuasa besar telah mengakibatkan bumi Palestin hilang kewujudan sebagai Negara Palestin. Pameran yang diadakan itu memperingatkan pengunjung penderitaan yang ditanggung oleh beberapa generasi yang berasal daripada mereka yang terusir dari Palestin.



Kanan: Lukisan oleh Alaa Sharma, Nermin Waked & Nuhan Waked (kanak-kanak pelarian Palestin di kem Nahr al-Bared)

Ombak pertama pelarian tersebut telah tersebar ke pelbagai Negara jiran termasuk di Mesir, Jordan, Lubnan, Syria, Arab Saudi, Iraq dan Negara-negara Teluk. Sebahagian dari mereka kemudiannya mengungsi atau menjadi pelaria di kem-kem pelarian di selatan dan pertengahan Lubnan.

Kem-kem pelarian itu pula sering menjadi sasaran bedilan dan pengeboman dariapada darat dan udara oleh bala tentera Israel dan sekutunya.

Setiap kali bedilan berlaku, puluhan malah ratusan jiwa terkorban. Dalam tahun 1982, pengeboman yang disusuli oleh serangan tentera darat Israel merentasi gunung-ganang Selatan Lubnan telah mengakibatkan beribu-ribu kematian di kalangan penghuni-penghuni kem pelarian Palestin di Sabra dan Shatila.

Rouhaifa (Said) Qassim
Rouhaifa telah melakarkan peristiwa-peristiwa yang disaksinya. Ada lukisan tersebut menggambarkan cita-cita dan harapan para penghun tersebut. Ada lukisan yang mengandungi teks serta tulisan sama ada dalam bahasa Arab atau Bahasa Inggeris. Beberapa perkataan seringkali berulang. Antaranya ialah hope, freedom, force, prison, nightmare dan perkataan yang seumpamanya. Namun, perkataan yang ternyata banyak dipaparkan dalam lukisan beliau ialah peace (damai).

Lukisan-lukisan Rouhaifa merupakan kesaksian utama dari perempuan awal 30an. Sebagai penghuni Nahr al-Bared, beliau menyaksikan secara rutin kesan-kesan bedilan, aksi keganasan serta serangan yang dilakukan ke atas tempat penginapan mereka selepas orang-orang tua mereka diusir dari kampong halaman mereka di Palestin pada tahun 1948.

Meskipun Nahr al-Bared telah musnah, namun ingatan penghuninya terhadap zaman silam dan masa kini masih kuat. Rouhaifa melukis mengenai zaman kanak-kanaknya dan mengatakan ‘we won’t forget’ sesuai dengan anjuran Mahmoud Darwish. Darwish ialah penyair terkenal Arab yang banyak menulis sajak-sajak pedas dan editor akhbar Ittihad dan pernah dipenjarakan.
Oleh Rahmat Haron bertajuk "Potret Seorang Perdana Menteri Sebagai Pengganti Berhias". Dilukis dengan arkilik di atas kanvas. 2007

Meskipun beberapa lukisan kanak-kanak Palestin yang dipamerkan menunjukkan wawjah anak-anak dengan air mata mengalir, ada juga lukisan yang menunjukkan mereka bermain dan ceria di tengah-tengah suasana perang dan tidak tenteram tersebut. Malahan ada sebuah lukisan yang memperlihatkan air mata mengalir, namun, pada masa yang sama terserlah daripada wajah-wajah mereka suati semangat untuk tidak tunduk pada penderitaan.

Begitu juga lukisan anak-anak Palestin dari Nahr al-Bared menggambarkan harapan, keyakinan, aspirasi serta cita-cita mereka di tengah kehidupan yang keras, kehilangan tanah air dan karta-benda serta usaha-usaha memadamkan budaya dan memori mereka.

Oleh Syed Ahmad Jamal berjudul "? Palestine". Lukisan berasaskan bendera Palestin dengan bentuk tumpal di bahagian tengah yang sekaligus menggambarkan darah rakyat Palestin turun melimpah ke bumi di mana digambarkan lubang-lubang bekas tembakan peluru di tembok. Di bahagian bawah kelihatan liang-liang lahad mangsa tembakan....Di bahagian atas melambangkan roh mereka yang telah menyabung nyawa untuk negara. Di kawasan kiri dan kanan tumpal kelihatan khemah-khemah semasa perang dan aman.


Melalui lukisan-lukisan itu, mereka juga menunjukkan sikap mereka yang tidak mudah mengalah dengan keadaan yang dipaksakan kepada mereka malah mereka tetap defiant kerana mereka merupakan anak-anak kecil yang tidak mengerti permainan orang-orang tua.

Dalam kenyataan pelukis Kartika, untuk lukisannya Menatap Hari Esok, beliau telah menyatakan;

“Orang tua-tua sering berkelahi,
Bagaimana situasi akan datang.”


Lukisan daripada Kartika merupakan lukisan yang dihasilkan sempena kunjungannya ke Malaysia selama seminggu sebagai tamu R A Fine Arts.

Artis-arti yang menyumbang dalam pameran itu mennjukkan bahawa dalam hal-hal yang menyangkut kemanusiaan, rasa pedih, derita dan kehilangan, mangsa-mangsa kekejaman tidak mengenal batasan-batasan warna kulit, gender, umur, sempadan, ideologi, hatta apa-apa pertimbangan sekalipun. Pertimbangan utama yang dipaparkan adalah pertimbangan kemanusiaan bukan soal-soal lain.

Pameran “Palestin: Tabah dalam Derita” itu dirasmikan oleh Timbalan Menteri Penerangan, YB Datuk Ahmad Zahid Hamidi dan berlangsung dari 17-24 November dan terbuka kepada khalayak umum.

R A Fine Arts Gallery bertempat di No 6, Jalan Aman, off Jalan Tun Razak, 55000 Kuala Lumpur.


Malam ini aku mengambil keputusan untuk hadir dalam satu acara pembukaan pameran lukisan Palestin berjudul “Tabah Dalam Derita”. Ia dianjurkan oleh RA Fine Arts. Aku sendiri mendapat jemputan daripada kuratornya sendiri, Pak Engku (Raja Ahmad Aminullah) ketika beliau mengunjungi aku di Arts for Grabs tidak berapa lama dahulu.

Labels: , , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com