Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Monday, November 13, 2006

CINTA –”Its Sweet but Touching"




Pada 10hb November, sekali lagi tayangan preview diadakan. Kali ini, golongan bloggers dan pelajar-pelajar kolej dan universiti dijemput untuk memberi komen dan diberi pengiktirafan untuk menjadi antara golongan yang terawal menyaksikan CINTA.

Antara universiti-universiti yang dijemput ialah UNISEL, UiTM, UIA dan UPM. Clan dari Afdlin Shauki juga hadir menyaksikan filem ini.

Selepas tayangan, kita adakan perbincangan ringkas mengenai filem tersebut. Panel yang hadir terdiri daripada Pierre Andre (berlakon sebagai Taufik), Dhojee (Produser Eksekutif) dan salah seorang penulis skripnya yang masih lagi tidak mahu mengenengahkan diri beliau. Forum tersebut dipengerusikan oleh Ally Iskandar.

Isu-isu yang dibangkitkan ialah mengenai latarbelakang Pengarah (Kabir Bhatia) yang banyak menggunakan latarbelakang pengalamannya dalam penghasilan filem-filem iklan – kata mereka macam iklan Nescafe.

Satu Perpisahan yang Indah

Saya tertarik dengan komen salah seorang yang hadir di mana babak kematian Dian (lakonan Nanu Baharudin) yng mengorbankan nyawanya demi ’cinta’ kepada adiknya, Dani (lakonan Que Haidar) menjadi satu babak yang indah untuk ditonton. Kematian melalui pengorbanan menjadi sebak tetapi tidak menyedihkan. Syabas!

Penggambaran tersebut diambil di Tanah Perkuburan Jalan Ampang, Kuala Lumpur.

Sebuah filem Melayu Urban

Kita perlu menerima realiti bahawa golongan Melayu Urban tidak menonton filem Melayu. Seperti yang saya nyatakan dalam penulisan awal saya bahawa persepsi mereka ialah – ”tunggu Raya tahun depan, mesti keluar TV.”

Tetapi, inilah yang mesti diperjuangkan. Satu filem anda – setiap dari kita mengalaminya, percayalah.

Runut Bunyi CINTA

Ada lagu yang diciptakan khas untuk filem ini dan ada juga lagu yang dibeli hakciptanya. Lagu baru dicipta oleh Pacai – ”Sewaktu Dahulu” dinyanyikan oleh Andy (Flop Poppy) dan ”Perpisahan” dinyanyikan oleh Anuar Zain.

Agak terkilan juga apabila Anuar tidak muncul dalam vieo klip ”Perpisahan”. Ada berita mengatakan bahawa Anuat meletakkan harga yang begitu tinggi untuk produksi tersebut.

Lagu-lagu lain yang terdapat dalam filem tersebut ialah ”Ikhlas Tapi Jauh” yang diberikan nafas baru oleh VE, ”Selamanya” nyanyian Anggun dan juga lagu-lagu dari album Ferhad.

Apa Kata UNISEL?

Pelajar-pelajar UNISEL menyukainya – tetapi masih tidak dapat diekspresikan.

”It’s So Sweet”, ”It’s So Touching” – I hope it’s real.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com