Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Thursday, January 13, 2005

Angkatan Muda : Bubarkan GST

Kami dari Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat telah menyatakan sokongannya agar GST (Goods and Services Tax atau Cukai Barangan dan Perkhidmatan) yang dicadangkan pelaksanaannya pada 1 Januari 2007 tidak diimplementasi dan cadangan ini dibubarkan dengan serta-merta.

Pada 20 Oktober lalu, sekumpulan 30 buah organisasi badan bukan kerajaan dan parti politik telah hadir di pejabat Kementerian Kewangan di Putrajaya bagi menyatakan hasrat mereka supaya hasrat kerajaan hendak melaksanakan GST itu dibatalkan saja.

Semasa membentangkan Belanjawan tahun 2004 (Budget 2004) pada 10 September lalu, YAB Perdana Menteri, merangkap Menteri kewangan, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengatakan bahwa GST akan diperkenalkan pada 1 Januari 2007. Kadar cukai baru ini masih belum ditentukan dan Kerajaan akan berunding dengan masyarakat awam dan organisasi swasta untuk mendapat pandangan mengenai GST. Malah, sesudah membuat analisis belanjawan tahun 2005 itu tidak lama selepas pembentangannya Barisan Alternatif mahu GST yang akan dilaksanakan itu tidak membebankan rakyat, terutama yang berpendapatan rendah. Dengan cukai baru ini, Kerajaan mengatakan kononnya cukai Koperat dan cukai pendapatan individu akan berkurangan

Kerajaan perlul bertindak secara bertanggungjawab dan dengan serta merta dengan menghentikan sebarang cadangan hendak melaksanakan GST kerana jelas GST itu akan membebankan majoriti rakyat dan hanya akan menguntungkan segelintir kecil korperat dan pemodal besar.

Saya juga kira Kerajaan perlu mengambil langkah-langkah penguatkuasaan untuk memastikan Syarikat dan pemodal besar tidak dikecualikan daripada cukai atau cukai tersebut tidak dipindahkan kepada pihak pengguna. Sekiranya ada penguatkuasaan yang cekap dan berkesan, maka cukai kerajaan akan bertambah dan dengan demikian saya kira tidak perlu menggunakan pintu belakang untuk memperoleh cukai daripada rakyat jelata melalui GST.

Selain itu, yang perlu dilakukan oleh kerajaan ialah bertanggungjawab dalam memastikan harga barang-barang keperluan asas dikawal dan pengguna tidak dibebankan dengan harga petrol dan harga barangan asas yang meningkat naik. Kami berpendapat cara ini lebih ketara apabila hak pekerja dibela daripada segi peningkatan gaji yang tidak dapat dilaksanakan kerana kerajaan tidak menyokong cadangan memperkenalkan akta gaji minimum untuk melindungi tahap gaji pekerja dan, pada masa yang sama, tidak membenarkan Kesatuan Sekerja mewakili kepentingan pekerja dengan cara berkesan.

Ketika membentangkan belanjawan tempoh hari, Menteri Kewangan ada berkata bahwa pandangan rakyat jelata akan diambil kira sebelum GST diimplementasi. Namun, kami cukup risau dan khuatir kerana cukai baru GST itu merupakan suatu lagi impak globalisasi neo-liberal yang berusaha memindahkan tanggungjawab dan kos dari pihak pemodal kepada pengguna dan rakyat biasa.

Melalui pengalaman lalu dalam meningkatkan ekonomi negara, kerajaan telah memperkenalkan konsep penswastaan. Berdasarkan rekod kerajaan yang kini sudah menswastakan banyak kemudahan asas rakyat seperti air, elektrik dan pengangkutan dan belakangan ini pula penswastaan hospital kerajaan secara berperingkat-peringkat, maka kami was-was tentang syor kerajaan bahwa pandangan rakyat akan diambilkira.

Pada hemat saya, GST perlu ditolak atas alasan-alasan tersebut seperti yang terkandung dalam memorandum yang dihantar kepada Menteri Kewangan paa 20 Oktober lalu.

Pertamanya, kami mendapati GST akan melebarkan jurang antara golongan miskin dan kaya. Kedua, kami rasakan kadar inflasi negara akan meningkat dan akhirnya, kami rasakan pengguna akan menanggung beban yang berat dan taraf hidup akan turun.

Meningkatkan jurang antara golongan miskin dan kaya

Rakyat perlu tahu bahwa di bawah GST, golongan berpendapatan rendah yang sebelum ini tidak membayar cukai akan dipaksa membayar cukai manakala golongan kaya kini akan membuat bayaran yang berkurangan. Kajian di Australia mendapati bahwa orang yang berpendapatan RM 60 ribu setahun akan menjimat RM 62 seminggu manakala pekerja yang berpendapatan RM20 ribu setahun hanya akan menjimatkan RM 4. seminggu. Golongan berpendapatan rendah akan membelanjakan sebahagian besar pendapatannya untuk membeli barangan asas dan akan menerima impak daripada cukai GST itu berbanding dengan orang yang berpendapatan tinggi yang kini dapat menjimatkan wang kerana tidak perlu membayar cukai. Keadaan ini melebarkan jurang antara yang kaya dengan yang miskin.

Melalui pelaksanaan GST, syarikat dan golongan korporat didapati akan membayar cukai yang kurang manakala pengguna pula akan dibebankan dengan cukai ini yang sebelum ini mereka tidak membayarnya.

New Zealand, negara yang pada satu masa terkenal sebagai negara yang mengamalkan polisi kebajikan (welfare state) kini telah menjadi negara kedua paling teruk dari aspek kesamarataan di dunia ekoran GST diperkenalkan.


Inflasi akan meningkat

Kita semua perlu faham bahwa harga barangan pengeluaran akan meningkat justeru cukai yang akan diperkenalkan di setiap peringkat pemprosesan barangan dan pengeluar akan meningkatkan harga untuk menanggung peningkatan cukai. Harga yang tinggi akan dikenakan kerana pada setiap peringkat pengeluaran, GST akan dikenakan dan ini semua akan meningkatkan harga akhir barangan yang dijual.

New Zealand telah memperkenalkan GST sebanyak 10 peratus pada tahun 1980 dan meningkat kepada 12.5 peratus pada akhir tahun 1980an. Melalui pelaksanaan GST ini New Zealand mendapati kebanyakan rakyatnya tidak mampu membeli barangan pengguna. Inilah kesan terhadap sebuah negara yang maju. Jadi, cuba bayangkan impak yang akan dihadapi oleh negara seperti Malaysia yang membangun dan kesan itu sudah semestinya akan menjadi lebih teruk.

GST akan menyebabkan harga barangan meningkat dan kenaikan ini amat susah hendak disekat kerana setiap pengeluar barangan akan mencuba memastikan bahwa pengguna akhirnya membayar kos cukai tersebut.

Menurunnya taraf hidup rakyat

Sudah semestinya, melalui dua faktor yang saya utarakan, kesan yang paling merisaukan kami dalam Angkatan Muda ialah menurunnya taraf hidup rakyat yang berpunca daripada harga yang tinggi akibat daripada pengenaan cukai yang secara terus ditanggung oleh pengguna.

Ini akan menyebabkan kuasa beli pengguna jatuh lalu menyebabkan pula taraf hidup pengguna terus jatuh kerana sebahagian besar pendapatannya akan diggunakan untuk membayar cukai GST.

Selain itu, kos hidup rakyat akan bertambah dan ini meninggal impak kepada taraf hidup mereka.

1 Comments:

At 6:00 pm, Anonymous Luke said...

GST hanya wajar dikenakan pada barangan mewah bukan barang keperluan asas.

 

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com