Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Tuesday, August 10, 2010

Kajian Merdeka Centre: Rakyat Mahu Malaysia Menjadi Negara Demokratik

Melalui Rancangan Malaysia ke 10 baru-baru ini, rakyat Malaysia masih juga belum diyakini bahawa kerajaan tidak dapat memulihkan kesulitan ekonomi di negara ini.

Menerusi Kajian Merdeka Centre yang dijalankan dari Januari hingga April 2010 lalu, di dalam memperbaiki keadaan yang ada sekarang, majoriti responden (27%) berpendapat bahawa Malaysia perlu menjadi sebuah negara yang lebih demokratik dan 20% berpendapat agar sistem pendidikan negara kita bertahap dunia.

Seramai 91% daripada responden tidak berpuas hati dengan tahap ekonomi yang ada sekarang dan 76% mereka ini amat yakin bahawa tahap ekonomi ini tidak munkin dipulihkan.

77% bersetuju bahawa program-program yang dilaksanakan kerajaan hanya akan memberi pulangan kepada yang kaum tertentu dan mempunyai hubungan politik.

Namun, menerusi sokongan-sokongan kewangan yang disediakan oleh kerajaan, 33% bersetuju bantuan tesebut tidak membantu kaum Melayu / Bumiputera dalam jangka panjang bagi menjadikan mereka lebih independent.

Antara faktor-faktor yang dikaji menjadi punca rakyat Malaysia berpecah ialah keadaan politik yang tidak stabil berlaku di antara ahli-ahli politik dan parti-parti politik (13%) dan isu-isu kaum (9%).

Responden (59%) yang ditanya jgua bersependapat bahawa Melayu dan kaum Bumiputera patut dibantu dan diberi hak keistimewaan.


Rasuah Faktor kegagalan Ekonomi Negara

Antara faktor penyebab ketidakyakinan 3,141 responden yang diambil dari seluruh negara ini, 87% berpendapat bahawa rasuah menjadi faktor utama kegagalan ekonomi negara. Apa yang lebih menarik lagi, mereka bersetuju bahawa rasuah ini berpunca daripada pemimpin-pemimpin kerajaan. Daripada jumlah ini, 37% daripadanya adalah dari kalangan golongan ‘atas pagar’

Sungguhpun mereka kecewa dengan tahap rasuah sekarang, 69% daripada mereka masih menganggap perkara ini dapat diatasi manakala 26% berpendapat bahawa keadaan rasuah negara ini amat teruk sehingga ianya sudah menular ke darah daging di negara ini dan tidak dapat dibendung lagi.


Fahaman 1 Malaysia

Kita mungkin merasakan bahawa konsep 1 Malaysia ialah satu fahaman yang memupuk semangat perpaduan antara kaum di dalam negara ini. Tetapi, berdasarkan kepada kajian yang dilakukan oleh Merdeka Centre ini; dari kalangan responden bukan-Bumiputera 46% tidak meyakini akan konsep tersebut dan percaya bahawa ia hanya satu gimik politik bagi memenangi kepercayaan pengundi bukan-Melayu. Namun, 39% daripada responden yang terdiri daripada 58% dari Bandar dan 42% Bandar ini berpendapat ianya satu usaha murni dan 16% tidak mahu berbicara mengenai konsep yang banyak menimbulkan kontroversi atas konsultansi APCO Worldwide yang mana sebelum ini merangka konsep yang sama kepada Israel.

Konsep ini juga tidak diyakini dapat memperbaiki keadaan dan reputasi kerajaan yang ada sekarang. 66% daripada responden berpendapat kerajaan tidak berupaya dan tidak mempunyai sumber untuk berbuat demikian.

Apa yang menarik mengenai kajian ini ialah kesimpulan mengenai gelagat rakyat Malaysia yang ternyata dibahagi kepada tujuh kluster:


1. Golongan Setia dan Percaya (True Believers)

Terdapat sekelompok responden yang bersifat konservatif dan berpegang teguh kepada agama masing-masing. Bagi penganut agama Islam, mereka bersetuju agar undang-undang Hudud dilaksanakan di negara ini sungguhpun mengetahui negara ini terdiri daripada pelbagai kaum.

Selain daripada peka kepada situasi politik yang berlaku, mereka juga agak kritikal kepada kerajaan yang mentadbir sekarang. Bagi kaum Melayu / Bumiputera yang ebrada di dalam kluster ini, mereka bersetuju Melayu perlu bersatu di bawah naungan UMNO tetapi perlu emberi ruang kepada parti-parti yang lain.


2. Golongan Kelas Bekerja

Seperti Golongan Setia dan Percaya , golongan ini juga bersifat konservatif dan merasakan agama penting bagi memupuk nilai-nilai moral. Mereka membangkang pasangan yang bukan muhrim belum bernikah tinggal sebumbung.

Golongan ini percaya kepada Konsep 1 Malaysia – konsep yang dapat memupuk perpaduan di Malaysia . Sungguhpun mereka tidak berminat dengan kegiatan politik semasa, namun mereka berpendapat kaum minoriti tidak sepatutnya menuntut pelbagai keistimewaan.


3. Golongan Kolar Putih

Seperti Golongan Setia dan Percaya, mereka ini tidak berapa bersetuju dengan pentadbiran kerajaan sekarang. Dengan sifat liberal yang ada dengan mereka, mereka tidak bersetuju dengan ekonomi negara dan tidak yakin bahawa keadaan ekonomi di tahap ini dapat dipulihkan dalam tempoh jangka setahun.


4. Golongan Bawahan

Bagi golongan ini, keraguan yang mereka alami ialah sekiranya kaum bukan-Bumiputera / Cina / India yang cuba untuk menawan negara ini. Mereka merasakan gusar apabila sesetengah kaum itu terlalu meminta-minta sehingga menggugat kestabilan.

Mereka ini tidak berpendapatan tinggi dan tidak berpendidikan tinggi. Justeru itu, mereka berpendapat, walau parti politik mana pun yang berkuasa, ia tidak membawa apa-apa perubahan.


5. Golongan Kelas Bekerja Pro-Kerajaan

Mereka ini juga berpegang kepada agama. Mereka ini juga memberi keyakinan penuh kepada kerajaan pentadbir sekarang dalam menyelesaikan masalah negara sungguhpun separuh daripada responden ini mengakui ekonomi negara buat masa ini tidak memberangsangkan. Kesetiaan kepada bangsa sendiri juga amat penting dan berpegang kepada perjuangan hak istimewa bangsa Melayu.


6. Golongan Kelas Bawahan Partisan

Golongan ini tidak langsung mengambil endah mengenai perjuangan bangsa tertentu, berpendapatan rendah tetapi yakin akan peranan kerajaan yang mentadbir sekarang untuk memperbaiki keadaan ekonomi negara.

Sungguhpun golongan ini tidak merasakan kerajaan masa kini tidak mampu untuk memperbaiki keadaan, namun 59% daripada mereka merasakan negara ini semakin bersatu.


7. Golongan Atas Pagar yang Dipinggirkan (Disenchanted Bystanders)

Sama seperti Golongan Kolar Putih, mereka menganggap mereka ini tidak dilayan dengan adil dan tidak menyokong kerajaan yang ada sekarang. Mereka ini tidak berminat untuk menyertai mana-mana parti politik dan juga tidak berminat untuk mengetahui keadaan politik yang berlaku sekarang. Mereka merasakan, mana-mana parti politik yang memerintah, keadaan akan tetap tidak berubah.

Rencana selepas sunat di sini.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com