Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Wednesday, October 22, 2008

Pameran Pop Fiction: ‘Apa-apa yag Pop dari Minda’

Dari kiri: Azmin Hussein al-Marbawi, Sita (balu Allahyarham Jeri Azhari) dan Amir Zainorin

Karya Amir Zainorin


Allahyarham Jeri Azhari atau nama sebenarnya Ahmad Azhari bin Mohd Nor yang sepanjang hidupnya memperjuangkan ‘kelainan’ dalam membicarakan perkara-perkara biasa (mundane) terutamanya politik diteruskan oleh balunya Sita dnegan mengadakan pameran “Pop Fiction: Jeri, Aperantisnya dan Seni Pop”.

Pameran Jeri akan diterajui oleh balunya yang amat faham dengan kehendak arwah suaminya. Menurut Sita, sungguhpun terdapat lebih kurang 20 bahan seni dipamerkan di pameran ini, di studionya masih terdapat lebih 200 hasil seni yang masih belum dipamerkan untuk orang awam.

Dengan penyabitan dalam genre Pop, Jeri telah pun dinobatkan sebagai ‘pop icon’ atau lagenda dalam genre Pop di Malaysia.

Selain Jeri Azhari, pameran ini dianggotai oleh dua artis lain; Amir Zainorin dan Azmin Hussein al Marbawi yang telah sering dianggap kurang mendapat perhatian serta asing di persada seni kontemporari Malaysia.

Ketiga-tiga mereka ini sering dikaitkan dengan kesenian Pop – gerakan seni yang banyak memperlihatkan penggunaan tema dan teknik yang diambil daripada lambakan komoditi visual budaya yang kadangkala dicampurkan dengan objek-objek lainbagi tujuan kontemplasi. Mereka cuba mengambil realiti dunia konsumer sebagai komentar subversif terhadap dunia tampak.

Dalam sidang media yang diadakan, kurator bagi pameran ini, Badrolhisham Mohamad Tahir memberitahu ketiga-tiga artis ini sungguh komited dalam mendidik audien seni kepada satu cara baru dalam melihat seni agar menjadi seni. Pada masa yang sama juga mereka seolah ‘menghina’ audien dengan memerangkap perhatian audien itu melalui personaliti mereka yang seolah-olah mengamalkan sikap malas dan tidak peduli berhubung kemahiran dalam pembuatan karya.

Karya Azmin Hussein al-Marbawi


Seni Pop

Sejak wujudnya ‘readymades’ oleh Dadaisme, seni boleh wujud dalam pelbagai bentuk dan bahan, boleh berada di mana-mana sahaja untuk memenuhi pelbagai tujuan; boleh didestinasikan ke mana ia mahu dipertontonkan, sama ada di galeri, muzium mahupun laman atau ruang awam malah boleh juga diletakkan di tengah-tengah longgokkan sampah.

Genre pop mungkin dirasakan cara terbaik bagi mengutarakan tindak balas terhadap isu-isu politik. Dalam hal ii, bukannya representasi politik menjadi perhatian tetapi politik representasi yang akan menjadi fokus.

Mungkin ini adalah antara persoalan yang difikirkan Jeri sewaaktu hayatnya: apakah maknanya menjadi seniman kini?... karya-karya yang dipamerka jelas cuba keluar daripada tabiat kebiasaan kita melihat karya seni. Ruang usik-mengusik itu pada hakikatnya adalah ruang demokrasi ilmu di mana interpretasi yang berbeza itu tidaklah pula arbitrari tetapi hanya mengambil tempat di dalam horizon kemungkinannya yang agak berlainan sifatnya. Mungkin kelainan ini yang disifatkan kebanyakkan kita menggolongkan mereka sebgai seniman Pop.

Kerja-kerja seni Jeri amat menarik apabila beliau berjaya membuat penemuan baru bagaimana “perkataan dan gambar dari suratkhabar itu dalam keadaan terbalik melekat terus di permukaan kanvas” apabila sejumlah akrilik dilapikkan dengan kertas suratkhabar itu dalam keadaan terbalik melekat terus di permukaan kavas. Kita juga menganggap botol-botol minuman yang tidak lagi berguna kepada peminumnya, sebagai sebuah karya seni dan pada masa yang sama orang lain melihatnya sebagai kerja sia-sia.


Karya Azmin Hussein al-Marbawi

Pameran ini akan diadakan di Galeri Fine Arts, No 6 Jalan Aman, off Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur dan dibuka pda umum dari 21 Oktober hingga 8 November 2008. Majlis perasmiannya akan diadakan pada 25 Oktober 2008 pada jam 7.45 malam oleh Tengku Ahmad Burhanuddin.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com