Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Thursday, April 16, 2009

RA Fine Arts Teroka Pasaran Eropah

raffle-sia (after g.f. joseph),acrylic, inkjet print and uv

RA Fine Arts yang baru masuk usia dua tahun kini mula diterima oleh masyarakat dunia dengan melangkah jauh ke pasaran Eropah.

Dengan memilih artis Amir Zainorin yang kini menetap dan berkeluarga di Copenhagen, sudah tentu RA Fine Arts melalui peneraju utamanya, Raja Ahmad Aminullah mampu untuk menarik minat pencinta seni tampak di United Kingdom.



Meskipun kita berada di dalam dunia pasca-moden, persoalan tentang identiti masih boleh menggugah perasaan marah di kalangan masyarakat. Tetapi di antara mereka yang terlibat dalam bidang seni, penulisan dan dunia kreatif amnya, sudah mula kelihatan suatu perbincangan yang beralih daripada wacana bersifat perbalahan kepada bentuk ekspresi yang lebih bersifat menghuraikan atau mengupas letakduduk sesuatu persoalan.
Pameran bertajuk Mad(e) in Malaysia diadakan di Brick Lane Gallery, London dari 17 hingga 30 Mac 2009 lalu.

Menurut Raja Ahmad, karya-karya Amir meluahkan sensitivitinya terhadap dunia sekelilingnya, berdasarkan apa yang dia lihat sendiri. Kuasa yang terselindung tetapi begitu berpengaruh yang dimainkan oleh media atau “the fourth estate” adalah suatu perkara yang Amir, dan ramai daripada penghuni dunia yang telah dicerahkan mahupun belum, dapat memahami atau sekurang-kurangnya merasai.


Amir sering menggunakan peristiwa-peristiwa kekejaman yang berlaku di seluruh pelusuk dunia sebagai motif lukisannya. Kini, melalui catan Amir, ianya semua dapat didedahkan dan disebarkan ke khalayak yang lebih luas. Apa yang berlaku di Chechnya atau di Afghanistan tidak lagi disaksikan atau difahami hanya oleh penduduk tempatan sahaja.


Terdapat banyak rujukan kepada media yang dapat dijumpai dalam karya-karya Amir: “The Star”, sebuah surat khabar berbahasa Inggeris di Malaysia, “The Citizen”, sebuah jurnal, dan juga “The Daily Mirror” serta “ABC”. Seperti yang ditulis oleh Badrolhisham, kurator tamu pameran ini, di dalam eseinya, karya-karya Amir telah membangkitkan persoalan tentang isu tempat dan tanggapan identiti, terutamanya dalam dunia yang sedang mengorak langkah melangkaui nasionalisme.

Bagi kuratornya, Badrolhisham Mohamad Tahir, Mad(e) in Malaysia merupakan sebuah pameran yang menayangkan bagaimana proses identifikasi membentuk identiti seni.

“Amir sering mewujudkan kerja-kerjanya berdasarkan kepada kerja orang lai yang diikuti dan berharap dia akan mengenalpasti dirinya sebagai seorang yang bebas, aktif dan independen.”, jelas Badrolhisham.


Konsep globalisasi telah membawa kerja-kerja seni kontemporarinya sehingga ke Eropah. Dengan merapatkan jurang geografi, globalisasi mungkin mendatangkan perbezaan dari segi budaya. Namun, factor-faktor tersebut yang menjadikan nukilannya menjadi unik.

win win (free-all together now),acrylic, inkjet print and uv


Maka, dengan itu, pameran Mad(e) in Malaysia telah menjadi sebuah pameran seni antarabangsa kontemporari buat masyarakat Eropah bagi memahami isu-isu identiti yang dibangkitkan oleh Amir sebagai modelnya.

Pada umumnya, Amir mendapat inspirasinya daripada pendekatan seni– sebuah fenomena dalam seni di mana ianya mula diperkenalkan pada pertengahan -1950an melalui kelahiran konsep “apa pun boleh” oleh para dada di awal kurun ke 20.

Oleh yang demikian, apabila terdapat evaluasi diadakan terhadap identiti, proses-proses memilih, memfokus, mempertikaikan bergantung kepada kesan-kesan dinamika sosial seperti kelas, bangsa, ethnik, gener dan agama. Amir mampu berbangga kerana beliau tidak perlu menyatakan bahawa dirinya berbangsa Melayu, beragama Islam, dilahirkan di Johor.

Melalui seni popnya, beliau dapat menyatakan dirinya membesar dengan siaran televisyen 60an dan 70an, seperti “The Lone Ranger”, “The Six Million Dollar Man”, “The Bionic Woman”, “The Ultraman”, mendengar lagu-lagu Abba, Bee Gees, Elton John, Teresa Carpio, juga kugiran rock seperti “Iron Maiden”, “Black Sabbath”, “Rainbow” dan “Dire Straits”. Lukisannya juga tidak perlu menyatakan bahawa dia bukannya berasal dari Denmark.

Selain itu, Mad(e) in Malaysia juga menjelaskan ‘kegilaan’ seseorang yang sama berfikiran sepertinya.

daily triumph (after michael angelo),acrylic, inkjet print a

Amir Zainorin

Born in Johor, Malaysia.
b. September 1, 1963.
He has worked in advertising and public relations company,bank, diving school, hotel
and restaurant. He now lives and work in Copenhagen.
education
2007-2008 VUC Rødovre, Denmark-Digital Art
2004 Copenhagen Media School, Denmark
1995-1998 Apprenticeship to popartist Ahmad Azhari, Kuala Lumpur, Malaysia
1988-1990 University of Missouri, Kansas City, US (Business Administration)
1986-1988 University of Central Arkansas, US (Business Administration)
1980-1983 Business Studies Certificate from Polytechnic Ungku Omar, Malaysia
artist residentship
2000-2001 Resident artist at ‘Jaguar Studio’ , Yap Kwan Seng, Kuala Lumpur
1998 Resident artist at the International Cultural Center, Oostelbier, The
Netherlands
Solo exhibition
2009 ‘Mad(e) in Malaysia’, Bricklane Gallery, London
2008 ‘Paradice Now’, Gallery Shambala, Global House and Albertslund
Bibliotek Copenhagen
2007 ‘The Opening’, Gallery Pelita Hati, Kuala Lumpur, Malaysia
2004 ‘Breathe’ Embassy of Malaysia, Stockholm, Sweden
2004 ‘Art is ...’ Roedovre Biblioteket, Denmark


Group exhbition
2008 Pop Fiction, R A Fine Arts, Kuala Lumpur
2008 Diesel Wall Finalist Show*, Diesel Denim Gallery Store, Soho, New
York City
2008 Grafik, Gallery Alstrup, Denmark
2008 ‘Aspect of Malaysian Art, R A Fine Arts, Kuala Lumpur
2007 ‘Resilience in Adversity’,R A Fine Arts, Kuala Lumpur,
2006 ‘Salute’ - tribute to Jeri Azhari at National Art Gallery, Kuala Lumpur’
2006 ‘Juleudstilling’ at Gallery Shambala, Copenhagen

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com