Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Tuesday, April 22, 2008

My First Write-up Featured in GUA






by Faisal Mustaffa

18 April 2008


Sindrom artis wanita bernikah dan mengadakan hubungan intim dengan lelaki tua berada tidak pelik terutama pada zaman sekarang. Lebih-lebih lagi apabila kos kehidupan tinggi dan nafsu belian juga tinggi. Nafsu lain akan menjadi faktor kedua dalam pemilihan calon hidup. Kebahagian boleh diungkapkan sahaja. Sesungguhnya wang adalah segalanya.

Inilah realiti yang dipaparkan dalam teater ‘Pentas Opera’ karya Zakaria Ariffin yang dipentaskan di Auditorium Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur pada 11 hingga 13 April.

"Pentas Opera"
Drama ‘Pentas Opera’membawa pemikiran tentang dunia kehidupan dan perjuangan anak panggung. Sewaktu berhadapan dengan sebuah pementasan bangsawan, mereka telah diheret ke dalam gejolak, pemasalahan dan konflik yang memberi kesan kepada nasib opera itu sendiri.

Teater ini berkisar tentang kumpulan Seri Nilam Opera yang ditubuhkan sewaktu pendudukan Jepun. Komplikasi awal wujud apabila Ruby Soeparno, primadona jelita yang biasanya menjadi 'besi berani' kepada kumpulan bangsawan ini, telah dilamar oleh Raja Abdul Muluk.

Raja Abdul Muluk (atau dikenali dengan panggilan Engku Muluk) ialah kerabat raja pemerintah pada waktu itu. Melalui perwatakan yang dilakonkan oleh Mohd Zuraidi Hamzah, Engku Muluk sudah melangkaui separuh abad sehingga terpaksa bertongkat.

Engku Muluk yang amat tertarik dengan permainan Ruby atau nama sebenarnya Rubiah (lakonan Noor Aizuliana Azizan / Noraidah Baharin) telah melamarnya. Mereka akhirnya berkahwin dan sejak itu Ruby meninggalkan dunia bangsawan dan gelaran primadonanya untuk tinggal di istana.

Sebelum itu, Ruby mempunyai hubungan intim dengan pengarah Seri Nilam Opera, Mohd Nasruddin Syah (lakonan Mazlan Abet / Asrul Hafiz Huliman Hami Ahmad). Sungguhpun Ruby meninggalkan Nasruddin untuk kepentingan material, mereka masih mempunyai perasaan terhadap satu sama lain.

Perebutan Dua Penjajah
Komplikasi kedua wujud apabila Jepun mengalami kekalahan dan pihak Inggeris kembali memerintah. Mereka tidak menyenangi kumpulan opera ini kerana pernah mementaskan drama yang mengutuk Inggeris. Tekanan demi tekanan diterima oleh pemilik Kumpulan Seri Nilam Opera, Syekh Abdul Kadeer.

Selaku tunjang utama dalam Seri Nilam Opera, Nasruddin kecewa apabila primadona sanjungannya ‘pergi’ meninggalkan dunia bangsawan. Ruby ialah aset utama Seri Nilam Opera. Nasruddin membuat keputusan membawa diri ke Singapura untuk menjadi pelakon filem.

Syekh Abdul Kadeer cuba memperkenalkan seorang primadona baru, Siti Zaleha (lakonan Baidari Evadarweena Basri / Natasha Annina Anuar) tetapi usahanya sia sia dengan pemergian Nasruddin. Lalu beliau mengambil keputusan untuk menjual opera tersebut.

Namun, para pemain opera lain seperti Osman Bombay (Mohd Shahril Saadon), Tuminah (Nur Hidayyah Murni Mohd Rosli / Rohaida Abdul Manaf), Juliah (Jeanna Edana Joseph / Hanizah Mohd Daud) dan Khatijah (Haryani Ismail / Natasha Annina Anuar) berusaha untuk menyelamatkan Seri Nilam Opera dari jatuh ke tangan seorang tauke Cina. Mujurlah Ruby tiba dengan sesampul wang tunai.

‘Pentas Opera’ ialah sebuah projek Fakulti Teknologi Kreatif & Artistik (FTKA) UiTM bagi pelajar-pelajarnya mementaskan persembahan teater yang berkualiti dan memberikan manfaat kepada penonton melalui daya kerjsama dan semangat yang kuat.


Bila GUA baca berkali-kali visi fakulti ini, amat tinggi cita-cita mereka. Tapi adakah tercapai matlamat visi tersebut sungguhpun latihan diadakan sejak awal tahun dengan dipenuhi dengan teori persembahan pentas sebagainya?

‘Pentas Opera’ diarah oleh Syahrul Fitri dengan Mazlan Tahir sebagai pengarah artistik dan pengarah muziknya, Hafiz Askiak.



for further information, please log in tu GUA

Labels: , , , ,

1 Comments:

At 11:27 pm, Blogger jasonbob said...

off white shoes
yeezy boost 350
curry shoes
air jordan
golden goose sneakers
yeezy boost 350 v2
golden goose outlet
kobe shoes
curry 8 shoes
lebron 18

 

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com