Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Wednesday, April 09, 2008

Datanglah Saksikan "10 Tahun Sebelum Merdeka" di Desa Mentari



Pada 12 hb ini, aku sudah bersedia dengan mengadakan penayangan filem pertama dibuat di Pusat Khidmat Masyarakat Kelana Jaya di Desa Mentari.


Pada mulanya, tujuan program ini dibuat ialah untuk mencari dana untuk menampung sedikit sebanyak penyelenggaraan pusat berkenaan. Tetapi, Pengarah, Fahmi Reza tidak bersetuju dan ianya sepatutnya percuma dan saya dibenarkan untuk mengutip derma selepas tayangan.

Beliau telah janji untuk bersama penduduk Desa Mentari untuk menerangkan pengalamannya membikin filem berkenaan.

Kain hitam dibeli bagi memastikan pusat tersebut benar-benar gelap. Kain putih dibeli sebagai layar. Nik Nazmi bersedia untuk meminjamkan LCD. Laptop akan dibawa oleh Fahmi Reza sendiri. Sound system akan dibawa milik Bahagian.

Petikan filem

Salah satu babak dalam filem ini ialah berkenaan dengan pengisytiharan Hartal yang dibaca oleh Lim Kean Chye.

Lim Kean Chye, 88 tahun, dilahirkan di Penang pada bulan Disember 1919. Mendapat pendidikan di Cambridge University dalam bidang guaman. Beliau merupakan ahli pengasas Malayan Democratic Union (MDU) di Singapura bersama-sama dengan pakciknya, Philip Hoalim Sr., sahabatnya Lim Hong Bee dan John Eber pada 21 Disember 1945. MDU merupakan pertubuhan politik golongan berpendidikan Inggeris yang menuntut hak demokrasi dan hak berkerajaan sendiri dari penjajah British.


Laporan pengisytiharan hartal se-Malaya PUTERA-AMCJA dalam akhbar The Straits Echo 6 Okt 1947 dibaca oleh Lim Kean Chye.

Klip video ini juga memberi jawapan kepada siapa sebenarnya yang bertanggungjawab mencadangkan aksi hartal kepada PUTERA-AMCJA! Seorang tokoh yang sangat progresif pemikirannya pada waktu itu.


Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com