Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Wednesday, September 08, 2010

Tahap Pekerja Asing di Malaysia masih Tiada Peningkatan

Bagi rakyat negara ini yang mengingati sejarah, 16 September adalah tarikh penubuhan Malaysia.

Pada tarikh itu dalam tahun 1963, Sabah dan Sarawak mencapai kemerdekaan, kemudian bersama Singapura bergabung dengan Persekutuan Tanah Melayu membentuk Malaysia.

Penubuhan Malaysia menerima tentangan hebat daripada Indonesia di bawah Presiden Sukarno yang melancarkan konfrantasi dengan slogan ‘Ganyang Malaysia’.

Perjanjian penubuhan Malaysia ditandatangani di London pada 9 Julai 1963 tetapi disiytihar secara rasmi pada 16 September 1963 oleh Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman.

Pemimpin Indonesia melihat pembentukan Persekutuan Malaysia sebagai satu perlanggaran perjanjian Manila Accord, dan sebagai bukti kolonialisme dan imperialisme Inggeris. Pada 28 Mei 1966 di sebuah persidangan di Bangkok, Kerajaan Malaysia dan pemerintah Indonesia telah mengumumkan bahawa konflik di antara kedua-dua pihak sudah selesai dan satu perjanjian perdamaian ditandatangani pada 11 Ogos. Namun demikian, semangat Ganyang Malaysia masih hidup dan membara di kalangan rakyat Indonesia. Malah Ganyang Malaysia mempunyai 12,852 peminat dalam laman sosial Facebook.

Semangat Ganyang Malaysia juga melahirkan satu lagi label baru untuk Malaysia, yang dikenali sebagai Malingsia. Ini berikutan dengan dakwaan yang Malaysia mencuri budaya Indonesia, dari wayng kulit hinggalah ke lagu Rasa Sayang. Selain daripada itu, kes Pulau Sipadan, Pulau Ligitan, Pulau Ambalat, kes keganasan PDRM terhadap juri Karate Indonesia ketika Kejohanan Karate Asia 2007, kes penderaan pembantu rumah Nirmala Bonat, kes keganasan rumah tangga Manohara Odelia Pinot, isu gaji minima pekerja Indonesia dan yang terbaru Polis Marin Malaysia menahan tiga pegawai penguatkuasa Kementerian Kelautan dan Perikanan Indonesia telah menjadi subjek kemarahan warga Indonesia.

Layanan majikan Malaysia terhadap pekerja asing khususnya di Indonesia ini sering tidak mendapat toleransi kepada kaum keluarga yang berada di Indonesia. Majikan yang tidak membayar gaji (seperti di dalam kes projek pembinaan Istana Negara) , majikan mendera pekerjanya (kes Nirmala Bonat) dan pada April lalu berlaku pula kes tembakan polis yang mendakwa tiga pekerja asing Indonesia itu perompak, pembunuh dan penjenayah.

Pengarah Eksekutif Migrant Care, sebuah badan pemantau pemasalahan pekerja asing, Anis Hidayah memberitahu rang ramai yang berhimpun di hadapan Pejabat Kedutaan Malaysia di Indonesia pada 16 Mac bahawa selepas 40 hari, tiada sebarang tindakan diambil terhadap kes tembakan tersebut dan beliau menggesa badan hak asasi seperti Amnesty International dan Human Rights Watch untuk memberi tekanan kepada kerajaan Malaysia.

Di dalam kes tersebut, tiga pekerja asing; Abdul Sanu, Musdi, dan Muchlis ditembak mati oleh pihak polis ketika berada di Danau Kota Putri, Kuala Selangor. Hasil bedah siasat mendapati ketiga-tiga mereka ditembak dari jarak dekat.

Di dalam kes Nirmala Bonat, perjalanan kes deraan pembantu rumah itu Nirmala Bonat (19 tahun semasa kes berlaku) berlangsung selama 110 hari dalam tempoh empat setengah tahun.

Yim memulakan keterangan dengan mengatakan keburukan serta kekurangan Nirmala dalam menjalankan tugasnya di rumah yang tidak sempurna.

Sejak beliau membuat laporan polis, Nirmala ditempatkan di tempat perlindungan di Pejabat Kedutaan Besar Indonesia sehingga Januari 2008. Disebabkan proses perbicaraan yang memakan masa panjang, Nirmala telah memohon untuk pulang ke negaranya.

Pekerja-pekerja asing sering mengadu bahawa mereka tidak disediakan dengan tempat tinggal yang memadai. Antara kes-kes yang pernah dilaporkan ialah mereka dipaksa untuk tinggal bersesak-sesakan di dalam sebuah bilik, dalam keadaan yang kotor. Keadaan sedemikian sering mengundang kepada penyakit berjangkit. Ada juga yang maut atas keadaan sedemikian.

Terdapat juga kes di mana kemalangan berlaku ke atas buruh-buruh asing ini atas persekitaran yang merbahaya. Mereka sepatutnya dibayar pampasan atas kemalangan sedemikian tetapi malangnya, berdasarkan kebanyakan kes, mereka dihantar pulan ke Negara masing-masing.

Pihak penguatkuasa pula sering menjalankan operasi penangkapan buruh-buruh asing. Tindakan sedemikian sering menggugat kehidupan mereka.


Menurut Duta Indonesia di Malaysia, Rusdihardjo, dalam jangamasa empat tahun kebelakangan ini, pejabat beliau telah menerima sebanyak 26 kes (2008) penderaan terhadap pembantu rumah.

Majikan di Malaysia juga tidak dikehendaki untuk memenuhi piawai minimum kecuali perkara-perkara yang terkandung di dalam perjanjian bersama (MOU) di antara Malaysia-Indonesia. Justeru, ramai pekerja-pekerja domestik tidak diberikan cuti oleh majikan mereka.

Agen-agen juga sering lari dari tanggungjawab apabila pekerja-pekerja domestik ini diserahkan kepada majikan masing-masing.

Sehubungan dengan kes terebut,pegawai-pegawai tinggi Indonesia dan kumpulan hak asasi manusia berterusan mendesak agar kerajaan Malaysia memperketatkan pekerja-pekerja asing yang seramai lebih kurang dua juta yang kini berada di Malaysia.

Setelah diteliti konvensyen antarabangsa, Malaysia tidak meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Hak Perlindungan Pekerja Asing dan Ahli Keluarga Mereka dari Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu pada 1990 dan memastikan pelaksanaan penuhnya.

Edisi sunat di sini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com