Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Wednesday, September 08, 2010

Kemiskinan Bandar Dalam Dokumentari Pendek

Oleh Rusnizam Mahat ((poskod)

Sempena Hari Hak Asasi Manusia yang disambut pada 10 Disember setiap tahun, Amnesty International Malaysia akan menerbitkan sebuah filem dokumentari pendek berkaitan isu hak asasi manusia.

Ia merupakan satu projek khas yang dijalankan AI bagi meraikan festival filem yang dijadualkan berlansung pada 12 Disember ini di Pulau Pinang dan akan turut ditayangkan di beberapa tempat di Selangor dan Perak.

Pada tahun ini, AI menjemput beberapa aktivis filem bebas tempatan untuk menghasilkan sebuah dokumentari yang mengupas mengenai isu kemiskinan bandar, selari dengan tema ‘maruah’ yang diangkat dalam festival filem berkenaan.

Filem pendek ini yang berdurasi selama 7 minit, memilih beberapa lokasi termasuk Kampung Pandan Indian Settlement, Kuala Lumpur sebagai lokasi pengambaran.

Pengarah bagi dokumentari berkenaan, Faisal Mustaffa berkata, projek tersebut merupakan projek kedua beliau selepas filem pendek yang dihasilkannya tahun lalu yang menyentuh mengenai isu kebebasan bersuara.

Selain Faisal, aktivis filem bebas Tayanithi dan pelakon Zahiril Adzim turut terlibat dalam pengambaran projek dokumentari itu.

Berita selanjutnya di sini.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com