Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Wednesday, August 19, 2009

TAKE 5: The Rest Is (His)tory

Tajuk: Paper Lama
Oleh: Zabas
61 x 122 cm

Tajuk: May Day
Oleh: Kamal Mustaffa
102 x 142 cm, acrylic, archival, pigm



Aku mahu mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada Raja Ahmad kerana menyumbang inisiatif dalam mengenang Sejarawan Muzaffar Tate.

Teringat lagi sewaktu era 2004 sewaktu aku ke hulu hilir dengan Raja Petra dan Marina. Kebanyakan daripada majlis yang diadakan Muzaffar dan isteri ada bersama.

Pameran ini sesungguhnya mengembalikan kembali kenangan-kenangan aku sewaktu dulu.

Pameran seni berkumpulan bertajuk “Take 5: The Rest Is (His)tory”. Lima artis yang terlibat adalah Kamal Mustaffa, Mahsun Taib, Syed Bakar Syed Salim, Zabas dan Zainuddin Jamil. Pameran berlangsung dari 17 Ogos hingga 4 September 2009. Kurator tamu bagi pameran ini ialah Zainol Abidin Ahmad Shariff (zabas).

Nama-nama pelukis dalam pameran ini tidak asing buatku. Mereka bersependapat; “Sebelum mereka ‘berundur atau bersemadi’ menjadi sejarah, lima pelukis ini melakar sejarah menurut perspektif mereka. Menerusi karya - karya mereka, mereka bertindak balas terhadap sejarah dan cerita-cerita sejarah. Mereka tidak melahirkan ‘lukisan-lukisan sejarah’ yang lazimnya difahami sebagai lukisan sesuatu peristiwa masa lalu atau tokoh sejarawan. Sebaliknya mereka melukis dengan menggunakan konsep - konsep budaya seperti keperwiraan, takdir atau rasa kemanusiaan.

Medium yang mereka gunakan ialah cat akrilik. Kadang – kadang mereka menggunakan gabungan lukisan dan cetakan seperti mana yang dilakukan oleh Kamal Mustaffa dan Zabas. Secara keseluruhan karya mereka adalah gandingan imej abstrak dan figuratif yang diilhamkan dari sejarah dan motif dari Parsi dan benua Afrika hinggalah ke ‘intrique’ atau tipu muslihat yang kadang – kadang terdapat waktu zaman Istana Melaka yang bersejarah serta pengalaman sosio budaya dan peribadi yang mutakhir. Sejarah daripada persepsi mereka samada dalam bentuk peristiwa, ide atau bekaitan dengan keadaan semasa.

“Take 5: The Rest Is (His)tory”akan dirasmikan oleh YB Dato’ Shahrir Abdul Samad, pada 20 Ogos 2009 (Khamis) pada jam 8 malam.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com