Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Tuesday, November 15, 2005

Lintas Langsung (11)

3 pm: Ahli keluarga masih belum dpaat melawat jenazah Allahyarham. Surat telah dimajukan ke pihak yang berkenaan tetapi tidak pasti di peringkat mana yang menjadikan proses kebenaran itu sampai setakat ini.

Ada berkemungkinan pihak Kementerian Luar masih belum menghantar ke pihak polis Malaysia di Jakarta bagi mendapat kelulusan.

Di Jasin Melaka, ahli keluarga sedang mengadakan persiapan untuk menyambut jenazah tersebbut.

Liang yang pada mulanya dibuat sebesar 4 kaki x 7 kaki telah diarahkan oleh kaum keluarga dan teman rapat Allahyarham supaya dibesarkan lagi kepada 4 kaki x 8 1/2 kaki.

Ini adalah kerana pihak keluarga mahu Allahyarham ditanam bersama keranda.

Mayat yang dijangka akan tiba pada hari Khamis hingga Sabtu itu dirancang untuk disembahyangkan di Masjid Jamek Kasin, Melaka dan akan dikebumikan di tanah perkuburan Batu 19, Jalan Chinchin, Jasin, Melaka.

Sehubungan dengan itu, balai polis jasin juga telah dihubungi untuk memaklumkan mengenai pemakaman itu nanti.




Berikut adalah beberapa laporan terkini:

Jenazah Dr Azahari mungkin dibawa pulang Khamis ini
Muda Mohd Noor (Malaysiakini)

Nov 15, 05 2:52pm

Jenazah pakar bom Dr Azahari Husin mungkin dibawa pulang ke Malaysia Khamis ini jika urusan pengecaman dan dokumentasi berjalan lancar.

Jurucakap keluarga Dr Azahari, Baharuddin Ismail berkata, adik orang paling dikehendaki di Asia itu, Bani Yamin Husin hanya menunggu kebenaran pihak berkuasa Indonesia untuk melihat mayat abangnya.

Baharuddin yang merupakan penyelaras Suara Rakyat Malaysia (Suaram) berkata, polis Republik Indonesia (Polri) dijangka membenarkan Bani Yamin membuat pengecaman fizikal ke atas mayat Dr Azahari dalam masa terdekat ini.

Bani Yamin tiba di Jakarta dua hari lalu untuk membuat pengecaman mayat abangnya dan membawa jenazahnya pulang ke Malaysia.

Baharuddin berkata, semua urusan membabitkan dokumentasi untuk membawa pulang jenazah Dr Azahari sudah dihantar kepada Kedutaan Malaysia di Jakarta semalam.

“Jika semua berjalan lancar, jenazah Dr Azahari dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada hari Khamis dan seterusnya dibawa ke Melaka untuk urusan pengebumian,”ujarnya ketika dihubungi hari ini.

Urusan pengkebumian
Beliau berkata, keluarga Dr Azahari di Jasin sudah membuat persiapan untuk mengebumikan jenazahnya, termasuk menggali liang lahad.

“Jenazah Dr Azahari akan disembahyangkan di Masjid Jamek Jasin sebelum dibawa ke tanah perkuburan Batu 19, Jalan Chincin, Jasin untuk dikebumikan,” katanya.

Dalam kejadian Khamis lalu. Dr Azahari dilaporkan terbunuh dalam pertempuran dengan pihak berkuasa Indonesia di Malang, Jawa Timur.

Pakar bom rakyat Malaysia yang menjadi buruan sejak tiga tahun lalu itu dikata meletupkan dirinya apabila polis dan tentera Indonesia menyerbu rumah persembunyiannya. Dilaporkan dua pengikutnya turut terkorban dalam serangan tersebut.

Ketua Polis Indonesia, Jeneral Sutanto mengesahkan Dr. Azahari adalah salah seorang yang mati dalam serangan tersebut berdasarkan cop jarinya.


Keluarga minta media jangan ganggu anak Dr Azahari

Nov 15, 05 11:51am

Sumber: Malaysiakini

Keluarga Dr Azahari Husin meminta pihak media dan masyarakat supaya jangan mengaitkan dua orang anaknya, dengan publisiti dan kegiatan bapa mereka.

Bani Yamin Husin, adik orang paling dikehendaki di Asia itu, berkata tidak wajar anak-anak yang masioh kecil dan tidak mengerti apa-apa itu  dibebani dengan masalah berkaitan bapa mereka.

"Mereka tidak tahu apa-apa, berilah mereka peluang untuk menikmati zaman anak-anak dan membesar seperti kanak-kanak lain," katanya di Jakarta. Beliau berada di ibunegara Indonesia itu untuk membawa pulang jenazah abangnya.

Beliau yang enggan menceritakan apa-apa mengenai anak-anak Dr Azahari telah  meminta bantuan polis untuk mengawal rumahnya di Keramat, Kuala Lumpur  daripada ditunggui wartawan saban hari kerana tidak mahu anak-anak Dr Azahari diganggu.

Dr Azahari, 48, pakar bom yang dikatakan menjadi dalang utama beberapa serangan maut di Indonesia sejak 2002, antaranya serangan bom di Bali pada tahun itu yang mengorbankan 202 orang dan terbaru, juga di pulau peranginan itu, bulan lepas, terbunuh dalam serbuan di rumah sewanya di Kota Batu, Malang, Jawa Timur.

Bani Yamin juga berjanji akan berpegang kepada permintaan abangnya, semasa pertemuan akhir mereka pada 2001, iaitu memastikan anak-anak saudaranya itu mendapat pendidikan termasuk dalam bidang sains dan teknologi dan juga mementingkan agama.

Pesanan terakhir

Katanya abangnya berpesan tiga perkara -- supaya rezeki yang diperolehi Bani Yamin jangan dilupakan untuk isteri dan anak-anaknya, ditetapkan sebahagiannya untuk membantu anak yatim atau orang yang memerlukan dan menjaga ibu bapa mereka dengan baik.

Bani Yamin, 41, tiba di sini Ahad lalu dengan seorang biras Dr Azahari dan muncul memberi temubual di sebuah stesen televisyen swasta. Beliau telah mendapat kerjasama baik daripada pegawai kedutaan dan juga polis Indonesia.

Menurut laporan Bernama, Bani Yamin bersedia memberikan sampel darahnya untuk tujuan DNA jika diperlukan pihak Indonesia walaupun Polis Diraja Malaysia (PDRM) sudah mengirimkan sampel darah yang diambil daripada bapanya dan seorang lagi adik perempuannya di Malaysia baru-baru ini.

Beliau tidak pasti sama ada ujian DNA telah dijalankan tetapi berkata akan berada di sini seberapa lama yang perlu untuk mendapatkan keputusan yang pasti mengenai identiti lelaki yand dikatakanya abangnya itu.

Bani Yamin berkata bagi keluarganya ,abangnya itu tetap diingati sebagai seorang saudara yang dikenali dari kecil sehingga pertemuan terakhir mereka pada tahun 2001.

Beliau berkata pada pertemuan terakhir itu, Dr Azahari memanggil beberapa orang adik beradik dan keluarganya dan bercakap secara bersemuka dengan setiap seorang daripada mereka.

'Sudah takdir'

"Saya tidak tahu apa yang dibincangkan dengan yang lain tetapi dengan saya dia bertanya sama ada dia ada bersalah kepada saya dan saya jawab tidak ada, dan selepas itu dia mengatakan mungkin mereka tidak akan bertemu lagi sampai bila-bila," katanya.

Ketika ditanya sama ada keluarganya mendapat sebarang petanda abangnya itu melibatkan diri dalam kegiatan keganasan dan kenapa dia boleh menjadi demikian, Bani Yamin menjawab: "Kami sendiri masih tertanya-tanya kenapa dia jadi begitu seperti yang didakwa, kami terima sebagai takdir".

Bani Yamin berkata apabila berita Dr Azahari menjadi buruan utama polis Indonesia tersiar selepas peristiwa pengeboman Bali pada tahun 2002, beliau merahsiakan kaitan persaudaraan mereka "sebab perkara ini sangat berat bagi saya."

Sementara itu di Jasin, Melaka, keluarga Dr Azahari membuat persiapan bagi mengebumikan jenazahnya di Tanah Perkuburan Islam Batu 19, Kampung Cincin bersebelahan dengan kubur ibunya Allahyarham Halijah Amal.

Bapa saudara Azahari, Husin Abu Hassan, 64, berkata kubur itu disiapkan lebih awal bagi memudahkan urusan pengkebumian kelak walaupun beliau dan keluarga di sini belum mendapat berita bila jenazah Dr Azahari akan dibawa pulang dari Indonesia.

Husin berkata keluarganya berharap pihak media tidak mengganggu bapa Dr Azahari yang kini uzur dan kerana itu mereka sengaja tidak mendedahkan di mana beliau berada.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com