Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Thursday, November 25, 2010

“Dalam Botol” : Berani Dalam Takut


Ketika diberitahu … Dalam Botol adalah berdasarkan dari kisah benar, maka, beberapa soalan mula berlegar – legar di dalam otak. Antaranya, adakah filem ini dijadikan medium untuk meluahkan isi hati dan pekikan suara syahdu mereka meminta supaya masyarakat menerima mereka seadanya mereka. Ataupun mereka hendak menyampaikan mesej kepada masyarakat bahawa mereka juga adalah manusia yang mempunyai hak di dalam negara ini.

Filem ini pada asalnya diberikan tajuk “Anu Dalam Botol” tetapi kemudiannya ditukar kepada “Dalam Botol” sebelum ianya ditapis oleh badan berwajib. Mungkin memberi sedikit kemudahan kepada pihak-pihak tertentu untuk menjalankan tugas mereka.

Namun, apabila selesai sahaja menonton .. Dalam Botol, persoalan – persoalan tadi telah berlalu pergi dan digantikan pula dengan persoalan – persoalan lain. … Dalam Botol mengisahkan perjalanan hidup Bidin, yang telah menjalankan pembedahan transisi jantina yang kemudiannya menghadapi pelbagai masalah dalam perhubungan dan pekerjaan.

Menurut Robert Kolker ( A Cinema of Loneliness, 2000 ) , filem adalah penyalur ideologi yang utama. Filem akan sentiasa mendokong ideologi yang lebih dominan apabila ia menjadi wakil kepada sebuah realiti yang di bentuk semula, menghiburkan penonton disamping terus memaksa mereka menerima bentuk – bentuk cinta, heroisme, seksualiti, struktur kelas dan sejarah.

Melalui filem … Dalam Botol ini, adakah penulis cuba merungkai percintaan sesama jenis yang sememangnya berlaku dalam masyrakat ataupun hendak memberitahu masyarakat bahawa percintaan itu tidak semestinya dengan berlainan jantina?

Naratif cerita yang lembab dari permulaan cerita sehingga ke akhirnya. Walaubagaimanapun, … Dalam Botol agak bernasib baik kerana telah dibantu dengan teknik fast-shot yang berkesan dan jarang di gunakan dalam kebanyakan filem – filem di Malaysia. Turning point pada filem ini apabila Robert/ Bidin telah tersalah tafsir dengan kenyataan Ghaus ketika di tepi pantai yang menyatakan bahawa ‘ kan best kalau u ni perempuan…i taknak panggil u Robert…I akan panggil u Ruby…’ Selain itu, dialog – dialog yang di lontarkan oleh Jalil Hamid juga terdapat maksud yang tersirat didalamnya. Antaranya ‘kau jangan nak salahkan takdir kau jadi macam ni..ini semua setan ni…’ yang merujuk kepada anaknya, Bidin yang telah berubah jantina.




Dari aspek lakonan, perkara yang paling menarik adakah kombinasi antara Normah Damanhuri, Jalil Hamid dan Arja Lee. Kedua – dua pelakon veteran tersebut saling bantu – menbantu dan dalam masa yang sama, mereka tidak membiarkan Arja Lee lemas bersendirian.

Manakala lakonan Wan Raja pula kadang kala kelihatan sedikit theaterical. Walaubagaimanapun, gandingannya bersama Arja Lee tidaklah teruk sangat. Sama juga seperti Jem yang ditangani oleh Rosnan. Pelakon teater tradisional Makyung ini nampak sedikit kekok apabila di hadapan kamera.

Walaubagaimanapun, lakonan Diana Danielle agak hambar dalam filem ini. Sebagai seorang pelakon yang telah banyak membintangi filem dan drama di televisyen, lakonannya yang bersahaja itu tidak disertakan dengan pengucapan dialog yang penuh makna. Dialognya seringkali kedengaran tergantung maksudnya. Lakonan hambar Diana telah di ‘tampal’ oleh keberkesanan watak ibu oleh Ogy Ahmad Daud. Secara keseluruhannya, watak bapa kepada Bidin yang di mainkan oleh Jalil Hamid adalah watak yang paling diingati untuk filem … Dalam Botol dan wajar diberikan pengiktirafan yang sepatutnya.



Lembaga Penapisan Filem (LPF) telah memberikan kelulusan 100 peratus tanpa sebarang potongan terhadap filem terbaru terbitan Penerbitan JAS Sdn Bhd. Milik Raja Azmi, isteri kepada bekas pemain badminton negara, Jailani Sidek.

"Walaupun begitu, namun filem terbitan saya itu nanti akan ditayangkan dibawah klasifikasi 18LB yang mana ia membawa maksud ia hanya untuk tontonan penonton yang berusia 18 tahun ke atas sahaja serta lulus bersih," katanya.

Jelas Raja Azmi lagi, sebaik saja filem itu mendapat kelulusan daripada LPF, dia kini dalam proses untuk menghantar filemnya itu ke Finas untuk mendapatkan wajib tayang. Selain menukar tajuknya, Raja Azmi juga membuang sendiri beberapa watak yang dianggapnya tidak sesuai untuk tontonan. Ini yang mendatagkan sedikit pemelikan di mana kebebasan sendiri disekat diri sendiri.

Filem yang telah diklasifikasikan “Tidak Sesuai Untuk Penonton 18 Tahun Ke Bawah’ ini dibintangi oleh Arja Lee, Daina Danielle,Wan Raja, Norma Damanhuri, Ogy Ahmad Daud, Jalil Hamid, Rosnah Rahman dan Pekin Ibrahim. Pengarah bagi filem ini ialah Khir Rahman manakala penerbit dan penulis skrip filem ini adalah Raja Azmi Raja Sulaiman yang sebelum ini pernah di labelkan sebagai seorang penerbit yang menimbulkan pelbagai kontroversi dalam dunia seni di tanah air kita. Tindakan berani Raja Azmi dalam melabur modal yang agak besar menerbitkan filem berunsur seks ini boleh diberi sanjungan.

Penerbitan filem ini juga dapat memulihkan dengan kepelbagaian di dalam industri perfileman yang menerbitkan filem mengikut ‘tren’ dan gagal untuk mengambil risiko.

Mengenai tarikh penayangannya, Dalam Botol akan mulai memasuki panggung di SIngapura terlebih dahulu yang berkemungkinan pada sekitar bulan Disember ini. Tarikh bagi wajib tayang di negara ini pula dipohon pada 27 Januari 2011.

Edisi sunat di sini.

 

 

Wednesday, November 24, 2010

A New Labor Movement for The New Century

Please order here.

Labels:

 

 

Tuesday, November 23, 2010

Borneo Tom - In Story and Sketch

Please order here.

Labels:

 

 

Monday, November 22, 2010

The Message from On High


Please order here.

Labels:

 

 

Sunday, November 21, 2010

The Socialist Alternative


FOR FURTHER INFORMATION PLEASE CLICK HERE

Labels:

 

 

Saturday, November 20, 2010

Discourse on Colonialism

FOR FURTHER INFORMATION, PLEASE CLICK HERE.

Labels:

 

 

Friday, November 19, 2010

The Mythology of Imperialism

FOR FURTHER INFORMATION, PLEASE CLICK HERE.

Labels:

 

 

Thursday, November 18, 2010

The Great Financial Crisis

FOR FURTHER INFORMATION, PLEASE CLICK HERE.

Labels:

 

 

Wednesday, November 17, 2010

Maqasid Al-Shari'ah As Philosophy of Islamic Law

FOR FURTHER INFORMATION, PLEASE CLICK HERE.

Labels:

 

 

Tuesday, November 16, 2010

SERANGAN ‘ZOMBI’ DI MALAYSIA


Atas tuntutan kerja dan penularan budaya-budaya luar, masyarakat kita sekarang sudah mula berubah gaya hidup seakan-akan zombie. Sekiranya dahulu, kita mungkin bersikap saling toleransi, tolong-menolong dan berdikari dalam membuat keputusan, tetapi sekarang seolah-olah terdapat kuasa lain (seperti zombi) yang mengawal tindak-tanduk, robotik, tamak dan individualistik.

Tak payah kita bandingkan cara hidup bandar berbanding dengan luar bandar. Masing-masing juga tidak mampu untuk berfikir secara waras. Tingkahlaku mempunyai perkaitan rapat dengan personaliti dan seringkali juga personaliti digunakan dalam meramalkan tingkahlaku seorang individu. Tingkahlaku di sini dilibat secara keseluruhan yang berubah secara ketara dalam hidup bermasyarakat kita sekarang.

Mengikut teori psikoanalisis Sigmund Freud, minda manusia adalah seperti ketul ais yang terapung. Bahagian yang dapat dilihat mewakili pengalaman sedar, manakala bahagian terlindung mewakili bahagian tidak sedar dan nafsu memainkan peranan memotivasikan individu untuk sesuatu kelakuan. Freud merujuk kepada ciri dinamik personalitu yang mengandungi tiga komponen iaitu id, ego dan superego yang saling mempengaruhi antara satu sama lain bagi mengawal kelakuan manusia.

Akibat daripada kerakusan mengejar kebendaan, manusia yang kebanyakannya berada dalam komponen ego, yakni personaliti yang disedari yang berorientasikan kepada kenyataan, bergerak terkebelakang ke arah komponen id yang mana id mengandaikan personaliti seseorang pada asasnya dibina untuk mencari keseronokan atau hedonistik yang maksima dan meminimakan keseronokan. Id, seperti sifat-sifat yang dimiliki oleh zombie, merupakan satu pusat perasaan yang tidak disedari kerana ia merupakan satu naluri primitive yang sentiasa mencari keinginan kepuasan dengan cara yang tidak mementingkan disiplin, logic, nilai, moral atau etika. Keadaan ini menimbulkan satu ketegangan dalam diri seseorang itu. Seperti zombi, sikap ganas memakan manusia sendiri, dan sekali lagi – tidak berfikir dengan otak yang dianugerahkan Tuhan.

Jangan mimpi, dalam situasi sekarang masyarakat kita akan mencapai tahap superego (suara hati) di mana terdapat satu dimensi yang menekankan terhadap etik dan moral terhadap pencapaian atau kehendak. Eistein pun hanya dapat menggunakan 5% daripada otaknya untuk berfungsi, apatah lagi masyarakat ‘zombi’ kita ini.

Apa yang kita lakukan apabila menunggu seseorang di dalam kereta tiba-tiba menyaksikan seorang rempit merampas beg tangan seorang wanita yang sedang menunggu bas? Semua (bukan kebanyakan) dari kita akan hanya tengok. Mangsa akan terus ke balai buat laporan polis sambil menangis. Orang berseelahan akan sekurang-kurangnya menepuk bahu supaya bersabar. Yang lainnya, terus beredar.

Sekiranya arwah Sosilawati bukan jutawan selebriti, adakah kematiannya mendapat liputan besar-besaran setiap hari sehingga menyelam mencari abu?

Berubah kepada kuasa, ketua zombie akan menggunakan kuasa paksaan ((Hersey, Blanchard). Kuasa jenis ini berasskan ketakutan di mana pengikut-pengikut akan menurut sesuatu arahan kerana takut ketuanya akan menyekat kenaikan pangkat atau kemungkinan akan disingkirkan daripada jawatannya. Kuasa sebegini yang sering digunakan oleh ahli-ahli politik dalam mendapat pengaruh dan masyarakat akan patuh kepada segala polisinya – sama ada mendatangkan kebaikan atau kemudaratan.

Apa yang ada di benak, hanyalah keselamatan diri sendiri. “Biar mereka makan rasuah, jangan ganggu periuk nasi kita”. Itulah mentaliti orang kita. Orang kaya akan mengumpulkan kekayaan, memakan riba, menindas orang miskin asalkan dapat mengumpul harta. Orang Islam pula mahu ke Mekah berulang kali, kononnya dapat masuk syurga selepas dosa-dosa yang mereka kumpulkan.

Mungkin juga kita salahkan infrastruktur menjadikan kita ini seperti zombie. Rumah-rumah flat (sebut PPRT) yang dibina pihak pembangun seakan-akan keranda. Kita tidak mengenali ‘keranda’ di sebelah. Sebarang kecurian, terus ke balai polis yang tidak tentu sama ada pihak polis akan datang untuk mengambil bukti, hanya kenyataan dalam laporan polis memadai kerana banyak kes lain yang perlu ditangani. Sikap kolektif dalam masyarakat tidak mendatangkan keyakinan kepada golongan ini.

Tetapi, adakah kita lihat rumah-rumah kontraktor yang bina ‘keranda-keranda’ ini? Rumah tersergam dan feng-shui beribu ringgit. Mengapa arkitek ini membina rumahnya sendiri seperti keranda-keranda tersebut?




Hasil daripada perkembangan tersebut, Actors Studio akan mementaskan Pementasan SERANGAN ZOMBI PERTAMA DI MALAYSIA yang berkisar tentang kenangan, kesunyian dan kekosongan.

Hasil daripada pemerhatian dan perkembangan tersebut, ianya telah mendatangkan kepdaa inspirasi kepada tiga pengarah muda bagi menghasilkan sebuah karya yang menjadikan zombi sebagai subjek.

Mereka melihat terdapat beberapa insiden yang mana rakyat Malaysia (dan juga berlaku di Negara-negara lain seluruh dunia) sering menemui ajal secara pelik – mati akibat terlebih makan, dihempap slab konkrit, akibat terlalu banyak wang atau kanser otak disebabkan radiasi telefon bimbit – secara generalnya disebabkan gaya hidup mereka. Apa apa pun, mungkin ia tak terlalu berbeza.

Mengenai pementasan ini, serangan zombie peringkat kebangsaan di Negara ini tidaklah dilihat sama seperti penghasilan otomobil pertama namun ianya tetap signifikan terhadap perjalanan sejarah negara Malaysia. Kes pertama yang diketahui dilaporkan di Port Dickson, di sebuah Restoran Tom Yam berhampiran kem angkatan tentera Malaysia. Shima Mat Jidin (mangsa) sedang menyanyikan lagu “Ku Cari Seiras Wajah” daripada Kumpulan SKOIN pada malam karaoke terbuka sebelum beliau mula batuk dengan dahsyat dan asap berkepul-kepul keluar dari rambutnya yang diwarnakan dengan warna perang-perang emas. Beliau kemudian bangun semula dan mula menggigit pengunjung pengunjung restoran itu yang kemudiannya turut dijangkiti. Populasi Port Dickson lenyap dalam masa enam jam.

Pementasan ini berlangsung di Pentas 2, klpac, Sentul Park, Jalan Strachan off Jalan Ipoh, 51100 Kuala Lumpur pada 25-28 November. Pementasan ini diarahkan bersama oleh Megat Sharizal, Yusman Mokhtar dan Ayam Fared. Ia adalah sebahagian daripada siri pementasan Teater Rakyat anjural KLPAC yang memberi peluang kepada seniman muda tempatan untuk mengenengahkan karya mereka.

Edisi sunat di sini.

 

 

Monday, November 15, 2010

The Vulnerable Planet

FOR FURTHER INFORMATION, PLEASE CLICK HERE

Labels:

 

 

Sunday, November 14, 2010

The ABCs of The Economic Crisis

FOR FURTHER INFORMATION, PLEASE CLICK HERE.

Labels:

 

 

Saturday, November 13, 2010

Tales of Inspiration

FOR MORE INFORMATION, PLEASE CLICK HERE

 

 

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com