Klik sini untuk membeli Buku dan VCD Keadilan terbaru !
Faisal Mustaffa's Facebook profile


Bangkitlah Kaum Buruh & Petani
Menentang Ekstremis & Hipokrits!


~ faisal mustaffa online ~


 

Monday, December 11, 2006

Cerita Romantis dalam CINTA




Seperti yang dimaklumkan, CINTA melibatkan lima cerita dalam satu kisah. Ada beberapa persepsi yang membandingkan antara satu cerita dengan cerita yang lain.

Salah satu kisah ialah kisah yang bertemakan romantis diantara Eizlan Yusuf dan Fasha Sandha.

Sungguhpun masing-masing memberi persepsi tersendiri mengenai cinta namun tidak siapa yang menyangkal bahawa cinta kadangkala datang apabila tidak diangka.

Pertemuan yang tidak diduga telah mencetis cinta yang mendalam di hati Azlan (Eizlan Yusuf), seorang hartawan yang mengetuai empayar media percetakan, terhadap Azura (Fasha Sandha), seorang pembantu kedai buku.

Sebagai seorang yang berganding dengan rakan-rakan penerbitan; dari percetakan, pengedaran, penulisan mahupun pengarang, yang berkecimpung selama hampir tujuh tahun. Dari media cetak; akhbar ke tabloid ke majalah bulanan dan sukuan hingga ke media web ke penulis rencana. saya faham asam garam industri ini.

Saya juga pernah terbatkan dalam kumpulan yang ingin memulakan akhbar baru dan merangka konsep untuk akhbar web. Selain itu, saya pernah mengajar dalam matapelajaran Feature Writing untuk sebuah universiti.

Jadi, saya begitu faham tentang pengendalian sesebuah penerbitan. Filem The Boss Who Wears Prada saya saksikan. Menurut pengalaman, ada yang berjaya, ada yang tersungkur, ada yang nyawa ikan dan ada juga yang gulung tikar.

Dalam CINTA, Azlan, seorang jejaka hartawan yang masih bujang dan mengendalikan empayar penerbitannya. Dia ni seorang yang bukannya berpengalaman dalam industri penerbitan tetapi teruja dengan glamour.

Baginya, seperti penerbit kebanyakan majalah di negara ini, isi bukan faktor utama tetapi jualan.

Beliau menghabiskan masanya untuk melihat penerimaan orang ramai terhadap majalah penerbitannya.

Kerjanya itu menemukan beliau dengan kerani jualan yang bergaji mewah di sebuah kedai buku. Kenapa saya mengatakan demikian? Azura yang berasal luar dari Kuala Lumpur pulang ke kampung halamannya dengan menggunakan kapal terbang (bukan dari LCC-T tetapi menggunakan pesawat MAS).

Sebagai seorang yang tidak romantis, yang tidak berapa terhibur dengan babak keduanya. Lakonan Eizlan juga tidak berapa menjadi. Tetapi, Jimadie dari paling menyenanginya. Dalam blognya, beliau hanya menyukai 30 minit pertama filem ini.

Azlan juga tidak dapat menerima cerita peribadi beliau dipaparkan dalam tabloid sungguhpun inilah bidang kerjanya, sehinggakan terpaksa menafikan perhubungan cintanya dengan Azura. Ini yang mengecewakan Azura.

Siapakah Azlan?

Pelakon kacak kelahiran KL ini adalah wajah yang cukup dikenali di kalangan penonton Malaysia menerusi pembabitannya dalam puluhan filem dan drama TV.

Antara filmografinya ialah Kad Cinta, Emilia, Cahaya Cinta, Bintang Tiga, Lurah Dendam, Panas, Raja Melewar, Perempuan Melayu Terakhir, Mendam Berahi, Black Maria dan Pontianak Harum Sundal Malam.

Anugerah yang pernah digondol ialah Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik di Anugerah SKRIN bagi filem ‘Panas’ dan Pelakon Lelaki Harapan (Festival Filem Malaysia) bagi ‘Perempuan Melayu Terakhir’.


Siapa pula Fasha Sandha?

The Malay Mail baru ini menyenaraikan FASHA SANDHA di tempat ke-6 dalam senarai utama industri perfileman negara, berdasarkan pada pencapaian individual tertentu dalam masa setahun ini.

Fasha yang dilahirkan pada 28 Mac 1984, dinamakan sebagai Pelakon Baru Wanita Popular 2005 di Anugerah Bintang Popular menerusi lakonannya dalam drama TV, ‘Natasya’.

Beliau mula menerima tawaran filem sebaik selesai pengajian di Institut Kebudayaan Negara in Kuala Lumpur pada 2000. Penampilan pertamanya ialah memegang peranan pembantu dalam filem ‘Black Maria’, sementara filem keduanya ialah ‘Bintang Hati’.
Fasha disifatkan sebagai pelakon wanita paling laris hari ini – dengan dua filem box-office – Anak Mami Kembali dan Bujang Senang.

Selain CINTA, Fasha dijangka muncul dalam empat filem yang dijadual ditayangkan pada akhir tahun.

Fasha dilaporkan menolak tawaran sebagai pelakon utama dalam filem berprofil tinggi, Remp-It untuk berlakon dalam filem cinta kontemporari, CINTA.

Filmografi daam tahun 2006 ialah Nana Tanjung, Gong dan Cicakman.

Rakan peguam saya, Yusmadi Yusuf amat meminati pelakon ini.

 

 

Sunday, December 10, 2006

DEKLARASI PESTA HAK RAKYAT 2006

Hari ini merupakan ulangtahun ke-59 sejak satu Deklarasi Hak Asasi Sedunia ditandatangani pada 10 Disember 1948 oleh negara-negara sedunia. Negara-negara anggota dalam piagam ini telah berikrar untuk menghormati dan melindungi hak asasi manusia dan kebebasan asasi sejagat. Deklarasi ini telah sekali lagi didukung pada tahun 1993 setelah semua negara menyatakan sokongan terhadap deklarasi ini dalam persidangan sedunia hak asasi manusia Bangsa-Bangsa Bersatu, termasuk Malaysia.

Di Malaysia, tahun ini sudah memasuki tahun ketiga sejak Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi mengambilalih pentadbiran negara daripada bekas Perdana Menteri Malaysia Tun Dr. Mahathir Mohammad. Abdullah Badawi yang kononya telah membawa dirinya sebagai " Mr.Clean" dan Perdana Menteri berjiwa rakyat malangnya gagal untuk membanteras rasuah, memperbaharui pasukan polis, mengurangkan birokrasi dalam kerajaan dan lain-lain lepada rakyat Malaysia untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang demokrasi dan maju, ternyata merupakan janji-janji kosong.

RAKYAT MALAYSIA TERUS DITINDAS !!!!!

Pekerja Malaysia yang telah menjadi tulang belakang pembangunan negara, amat tertekan dan sering ditindas di oleh sebab sistem demokrasi yang semakin terhakis. Setelah 49 tahun merdeka, pemerintah di Malaysia yang sepatutnya berjuang untuk menjamin kebajikan rakyat dari segi politik, ekonomi dan sosial tetapi tidak diamalkan sama sekali.

RAKYAT MALAYSIA TERUS DITINDAS !!!!!

Hak perumahan rakyat di Malaysia turut dinafikan. Polisi 'Setinggan Sifar' digunakan oleh Kerajaan Negeri dan Persekutuan untuk melakukan kekejaman terhadap Masyarakat Peneroka Bandar dan Ladang apabila kekerasan digunakan untuk menghalau keluar penduduk dari tempat mereka tanpa sebarang perikemanusiaan.

RAKYAT MALAYSIA TERUS DITINDAS !!!!!

Di tempat kerja, para pekerja ditindas dan kehilangan hak pekerja dan hak berkesatuan buruh. Akibatnya, para pekerja masih terpaksa perjuangkan hak mereka. Gaji minima masih tidak dilaksanakan oleh kerajaan.

RAKYAT MALAYSIA TERUS DITINDAS !!!!!

Akta-akta zalim seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri atau (ISA), Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPA), Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) serta Akta Rahsia Rasmi (OSA) masih terus digunakan di Malaysia sehingga hari ini.

RAKYAT MALAYSIA TERUS DITINDAS !!!!!

Peringkat nasional pula, hak bersuara, hak berpersatuan dan berhimpun terus dinafikan atas alasan keselamatan negara. Tambahan pula, pasukan polis yang sepatutnya menjaga kebajikan rakyat berubah menjadi boneka pihak pemerintah dan kapitalis untuk menekan pekerja dan rakyat.

RAKYAT MALAYSIA TERUS DITINDAS !!!!!

Institusi kehakiman negara sebagai sebuah badan yang berkecuali, berwibawa dan adil terus terjejas sejak krisis kehakiman pada tahun 1988 dimana tiga orang hakim mahkamah tertinggi, termasuk Ketua Hakim Tun Salleah Abas dipecat. Pengendalian kes-kes terutamanya kes politik oleh mahkamah amat terpengaruh oleh kepentingan dan kehendak pihak pemerintah.

RAKYAT MALAYSIA TERUS DITINDAS !!!!!

Hak rakyat untuk memilih kerajaan pilihan masih dirampas dengan manipulasi dan tipu-helah yang dilakukan, seperti pengundi hantu, pembahagian kawasan pilihanraya yang tidak seimbang, politik wang dan rasuah berleluasa, penafian akses oleh parti pembangkang kepada media arus perdana dan lain-lain.

Kesan daripada kehilangan hak asasi dan kebebasan rakyat di negara ini kerana sistem yang menindas rakyat maka, KAMI RAKYAT MALAYSIA PADA HARI HAK ASASI SEDUNIA INI MENUNTUT KEPADA KERAJAAN:

MENGGUBAL AKTA GAJI MINIMA SEKARANG

MENGHAPUSKAN SEGALA UNDANG-UNDANG YANG MENDISKRIMINASI RAKYAT SEPERTI ISA, AUKU, PPA DAN OSA

MENJAMIN HAK PERUMAHAN YANG SELESA UNNTUK GOLONGAN BERPENDAPATAN RENDAH, PENEROKA BANDAR DAN PEKERJA LADANG

MENUBUH DENGAN SEGERA SURUHANJAYA BEBAS ADUAN DAN SALAHLAKU POLIS (IPCMC) UNTUK MENGAWAL SALAHLAKU POLIS

MENJAMIN PILIHAN RAYA YANG BEBAS, BERSIH DDAN ADIL

MENGHAPUS SEGALA BENTUK RASUAH, KRONISME DAN PENYELEWENGAN

MERATIFIKASI PERSETUJUAN ANTARABANGSA HAK SIVIL DAN POLITIK, PERSETUJUAN ANTARABANGSA HAK EKONOMI, SOSIAL DAN BUDAYA DAN KONVENSI ANTARABANGSA UNTUK MENGHAPUSKAN LAYANAN PENDERAAN, PENGHINAAN DAN TIDAK BERPERIKEMANUSIAAN.

 

 

Tuesday, December 05, 2006

Gwangju: “The Culture Hub of Asia”



Gwangju which is four hours driving from Incheon International Airport, South Korea is expected to be a hub city where world cultures and Asian cultures in particular are rediscovered, recreated and then exchanged by sharing historic and spiritual assets Gwangju has with other peoples in Asia.

I achieving the vision, Faisal Mustaffa who were given the opportunity to visit the city managed to meet the Chief Executive Officer of The Executive Agency for Culture Cities, MR. LEE YOUNG JIN, the Chief Executive Officer of The Executive Agency for Culture Cities.

Gwangju City’s goal is to become “The Culture Hub of Asia.”
The Project of "A Culture Hub City of Asia, Gwangju" is the first futuristic urban development model in Asia in that culture lies in its core theme, and hence the development of Gwangju will act as a leverage for that of other cities not only in Korea but also in Asian countries. In the future, Presidential Committee for Culture Cities will upgrade other culture cities in Korea as world-class culture cities in name and reality, and by doing so, will lay a firm foundation so that Korea can position itself as a pivot nation leading the exchanges of Asian cultures.

The Project of "A Culture Hub City of Asia, Gwangju" is a very ambitious culture scheme, which is the first attempt of its kind since the foundation of Korea to achieve balanced national development and decentralization of power through culture. The historic value and significance of this Project lies in innovating Gwangju into a new city of the 21st century through forming "Creation City," "Learning City," and "Futuristic City" as a neo-humanistic urban development model. Presidential Committee for Culture Cities aims to set up a national model of urban development by upgrading culturally time-honored cities like Gwangju through differentiated strategies and, by doing so, to construct a culture state ultimately.

Steps being taken to achieve this vision

We have outlined the following strategies to achieve this vision:

Children`s Educational Culture City: Gwangju will be the city where citizens don`t have to imigrate for their children`s education, and, therefore, it will be branded as "Paradise for Education and Culture."

Health City: Gwangju will be the city equipped with the best infrastructure for health and safety.

Media Learning City: Gwangju will be the city where citizens produce and distribute media products directly.

Lifelong Learning City: Gwangju will be the city where opportunities are open for adults to learn and recharge themselves for their lifetime.

Eco City and Feng-Shui City: Gwangju will be the city having environment-friendly strategies which are unique to Asia.

Participatory Political Culture City: Gwangju will be the city where citizens' political activities are unfolded on a voluntary base as part of their everyday life.

City of Culture-led Economy: Gwangju will be the city initiating the model at the national level that culture becomes the driving force for economic development

City of Multi-Culture and International Culture: Gwangju will be the city where anyone can express his/her own thoughts freely regardless of religion, race, culture and political ideology.

City of Education and Culture; City of Networks: Gwangju will be the city where each part of the city is networked one another for citizens' everyday learning and creation activities.

New Science City of Asia: Gwangju will be the city where inherited sciences of Asia will be advanced into modern ones.

The background history of this project

This project was advocated in 2002 by Roh Moo-Hyun , the President candidate at that time, as one of his election pledges to create a futuristic urban development model through balanced national development and culture. Then, this project has been put forward as a scheme at the national policy level since March, 2004 when Presidential Committee for Culture Cities was inaugurated. This is the state-initiated culture project, which is the largest of its kind in scale since the foundation of Korea, requiring financial resources of over $1.8 billion until the year 2023.

Why Gwangju City?

Gwangju is the city which has fought endlessly for the universal values of Mankind through the long history of 5,000 years. Hence, Gwangju is the city symbolizing Democracy, Human Right and Peace. As well, Gwangju is the city which has got unyieldingly through the history of estrangement and exclusion which most Asians have commonly experienced. Together with all Asians, Gwangju will try to find alternative solutions to Modernization and Industrialization which have reached their uppermost limit. City of Cultures and Arts : Gwangju has been the city of cultures and arts sharing deeper thoughts on life and human beings with neighbors through its long history of resistance, and sublimating them into elegant pursuits and arts.

The significance of Gwangju City

Gwangju stands at 126 degrees 40 minutes of East Longitude and at 35 degrees 10 minutes of North Latitude, enabling many cities in Asia to interact within one hour flight.

Gwangju has preserved the taste of traditional Korean food. Hence, as the city of taste, Gwangju is famous for the variety and delicacy of Gwangju dishes. Gwangju holds "Gimchi Festival" every year having Gimchi, the representative food of Korea, as its theme.

Gwangju is surrounded by the famous mountain Mudeung which is over 1,000m high above sea level. It keeps many cultural heritages and superb natural beauty. The word "Mudeung" of Mountain Mudeung means "class-less," and hence Mt. Mudeung seems to show the spiritual landmark of Gwangju. In addition to the beauty of 4 seasons of Mt. Mudeung, Gwangju has 8 Great Scenic Beauties : Bingwoldang and the Watery Mist at Hwangryong River; May 18 Democracy Square and The Night View at ChungJangno Street; Pochungsa Temple and the Plains of Daechon; The Sun-Rising at Sajik Park; and The Night View at Jatgogae Hill; The Moon-Greeting at the World Cup Soccer Stadium; and The Walking Course at Jungoe Park.



Gwangju is called "The Hometown of Artists" since Gwangju has produced many outstanding artists and culture masters such as: Baek-Rhyeon Huh in Korean Painting; Jiho Oh in Western Painting; BangUl Im in Pansori(Traditional Korean Opera); and Yongcheol Park in Lyric Poem. Gwangju hosts the world-class international arts festival, "Gwangju Biennale," which serves as a driving force to make Gwangju the city of culture and arts. Its main industries are : Auto Industry; Information and Electronic Household Goods Industry; and Optical Industry. Gwangju is now fostering 4 strategic industries, which are futuristic growing industries, as follows : Ultra-Modern Parts Material Industry; Design Industry; New Energy Industry; and Culture Contents Industry.

 

 

Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.com